Zowel de kauwbewegingen die je maakt bij het eten als het slikken tijdens het eten en drinken, zorgen ervoor dat de buis tussen je keelholte en je middenoor – de buis van Eustachius – open gaat. Hierdoor loopt de druk er sneller doorheen en heb je minder last van je oren.
Door te klaren, kunt u actief lucht vanuit de neus door de buis van Eustachius persen. Hierdoor kunt u merken dat de druk op de oren afneemt. Klaren doet u door uw neus dicht te knijpen, uw mond dicht te houden en vervolgens te proberen uw neus te snuiten. Hierdoor voelt u de trommelvliezen 'ploppen'.
Gebruik een neusspray met xylometazoline één uur voor het opstijgen en één uur voor de landing. Door de neusspray zullen de neus-slijmvliezen slinken, waardoor er minder druk op de oren komt te staan.
Slikken en gapen opent de buis van Eustachius, zodat de lucht het middenoor bereikt tijdens de daling. Ook als je problemen houdt lang na de landing, zal het nog steeds helpen om te blijven slikken. Er zijn een paar andere methoden, zoals je neus snuiten, kauwgom kauwen, of drinken terwijl je je neus dichtknijpt.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
De aandoening verdwijnt meestal spontaan. Bij hevige pijn zal je huisarts pijnstilling voorschrijven. Heb je na een week nog klachten, dan kan de huisarts je verwijzen naar een neus-keel-oorspecialist om eventueel een gaatje te laten maken in het trommelvlies.
Conclusie. Fabel. Het 'klaren' van de oren bij het stijgen of landen is ongevaarlijk en vaak zelfs de enige manier om de druk en pijn op de oren te verminderen.
Om het middenoor open te krijgen kan de KNO-arts Otrivin/Xylometazoline neusdruppels voorschrijven. Een nadeel van deze druppels is dat ze maar gedurende één week gebruikt mogen worden. Langdurig gebruik van de druppels kan schade veroorzaken aan het slijmvlies van de neus.
Wanneer u of uw kind een middenooronsteking heeft, kan vliegen erg pijnlijk en soms ook schadelijk zijn. Vooral kinderen zal ten strengste worden afgeraden te vliegen met een middenoorontsteking. Bezoek ook zeker een arts wanneer u denkt een middenooronsteking te signaleren.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Bij het dalen verhoogt de druk in het vliegtuig weer en moet er weer lucht van buiten naar het middenoor en de sinussen stromen. Als de neus of de buis van Eustachius verstopt zijn, lukt dit niet goed en kan oorpijn met een doof gevoel of pijn in de sinussen ontstaan. In zeldzame gevallen scheurt het trommelvlies.
Beter gebruik je een oordopje dat speciaal is bedoeld voor vliegreizen. Een voorbeeld? De Alpine Flyfit wordt als bijzonder prettig ervaren. Ook de NoNoise Fly, de Pluggerz Travel en de Noizezz Fly staan als heel goed bekend.
Dit kunt u opheffen door de neus dicht te knijpen, druk te zetten en via die buis van Eustachius lucht in het oor te blazen. Dat doet u in situaties waarbij er drukverschillen ontstaan; zoals bij vliegen en bij duiken. Het klaren van uw oren moet niet te hard, anders scheurt het trommelvlies.
Bij een middenoorontsteking is het mogelijk dat de arts neusdruppels met xylometazoline (Otrivin®) voorschrijft. De neusdruppels zorgen ervoor dat de verbinding van de neus met het oor via de buis van Eustachius weer open gaat. Hierdoor wordt de druk in het oor verminderd en daarmee de oorpijn.
Barotrauma door vliegen
Cellen in het oor kunnen beschadigen en het trommelvlies kan scheuren (trommelvliesperforatie).
In bijna 95% van de vliegtuigcrashes zijn er overlevenden, dus zelfs als het ondenkbare plaatsvindt zijn je kansen misschien nog niet eens zo slecht als je denkt. Je kunt leren hoe je je veilig voor kunt bereiden op vluchten, hoe je kalm kunt blijven tijdens de crash zelf en hoe je de nasleep kunt overleven.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
Sluit je mond, knijp je neusgaten dicht en blaas zachtjes. Met dit bekende trucje neutraliseer je de druk in de buis van Eustachius – de verbinding tussen de middenoorholte en de keel-neusholte. Maar wees voorzichtig; als je té hard blaast kun je je trommelvliezen beschadigen.
Je zou ook kunnen beginnen met Valeriaan of Melatonine slikken, natuurlijker producten. Sleepz, Ortholon en Valdispert zijn hiervan enkele merken.
Je kunt ook rustgevende medicijnen gebruiken tegen vliegangst, zoals oxazepam. Deze middelen hebben alleen vaak een verslavende werking en hebben daarom niet de voorkeur. Daarnaast kunnen ontspanningsoefeningen aangeleerd worden.
Begin een gesprek. Stel de ander vragen over wat hij leuk vindt of wat hij het liefst doet. Vraag naar wat hij na de vlucht voor leuks gaat doen. Vraag de ander een verhaal te vertellen over een gebeurtenis waarbij hij zich goed of zelfverzekerd heeft gevoeld.
Wees na een verkoudheid of keelontsteking extra alert op oorpijn. Mogelijk heb je een middenoorontsteking, waarmee je niet kan vliegen. Vraag bij je accommodatie waar je naar een arts kan of bel de Alarmcentrale voor advies.