Wanneer de motor koud is, moet het expansievat voor ongeveer de helft gevuld zijn met koelvloeistof. En dat moet altijd zo zijn wanneer de motor koud is. Als dat niet het geval is, dan is er sprake van een te weinig aan koelvloeistof in het koelsysteem.
Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden). 1] De koelvloeistoftemperatuurmeter gaat naar het 'rood'.
Als u te veel koelvloeistof in uw auto doet kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem met een aantal vervelende gevolgen van dien. Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Het koelvloeistofpeil van uw Renault Clio diesel staat na bijvullen boven maximum en u vraagt of dit kwaad kan. Technisch is dit geen probleem. Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd.
Zoek het koelvloeistof reservoir. Het koelvloeistofreservoir is doorzichtig en bevindt zich linksboven in. Wanneer de motor koud is, moet het reservoir voor de helft gevuld zijn met koelvloeistof. Wanneer dit niet het geval is, dan is er sprake aan te weinig koelvloeistof in het systeem.
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Het koelsysteem van de auto is een gesloten systeem. Dit betekent concreet dat koelvloeistof niet 'opgebruikt' wordt. Technisch gezien zou het koelvloeistofpeil dus niet mogen dalen. Dit heeft een reden: de motor van een auto of camper heeft constante koeling nodig om optimaal te kunnen werken.
Auto lekt koelvloeistof - oorzaken
Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken. Soms kan deze gerepareerd worden, maar in veel gevallen is vervangen de beste optie.
Het peil controleer je aan de hand van de streepjes op het transparante reservoir. Staat het peil onder het minimum, dan moet je koelvloeistof bijvullen via de draaidop op het reservoir.
Draai voorzichtig de dop van de koeling een klein beetje los en laat de druk ontsnappen. Doe dit met een doek om je hand te beschermen. In noodgevallen kun je bijvullen met (leiding)water; let er echter wel op dat water ten opzichte van koelvloeistof een veel hoger vriespunt heeft.
Koelvloeistof koelt en beschermt de motor
Door kleine lekkages kan de koelvloeistof echter uit dit systeem ontsnappen. Het is daarom belangrijk dat het peil regelmatig gecontroleerd wordt en de koelvloeistof indien nodig bijgevuld wordt. Het controleren en bijvullen van koelvloeistof kunt u zelf doen.
Een koelsysteem is altijd uitgerust met een expansiereservoir. In dit reservoir wordt een bepaalde hoeveelheid koelvloeistof opgeslagen. Ook zorgt dit reservoir ervoor dat de koelvloeistof kan uitzetten. Door temperatuurswisselingen en drukstijging zal het koelvloeistofniveau stijgen en dalen.
Let wel op dat de oorzaak van het verlies van de koelvloeistof moet worden vastgesteld bij de garage. Koelvloeistof verdampt namelijk niet zomaar, dus waarschijnlijk zit er ergens een lek in het koelsysteem.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk. Conclusie: Het beste is om 15 tot 20 minuten te wachten om de koelvloeistof bij te vullen.
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.
Antwoord van Jos. U vraagt wat de oorzaak is voor het regelmatig moeten bijvullen van koelvloeistof. Wanneer er ten tijde van de lekke waterpomp als gevolg daarvan óók sprake geweest is van een oververhitte motor, is een lekke koppakking een serieuze optie. Een scheurtje in de cilinderkop is ook nog een optie.
Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen. Pas op, er is gevaar voor brandwonden als je de dop van de koelvloeistoftank direct eraf draait. Er staat namelijk druk op.
Mag je koelvloeistof mengen? Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen.
Het is niet aanbevolen om verschillende soorten koelvloeistof te mengen omdat dit het systeem kan beschadigen en kan leiden tot oververhitting en uiteindelijk schade aan de motor.
Is het mogelijk om door te rijden? Zodra het koelvloeistofpeil daalt, blijft de temperatuur van de koelvloeistof stijgen. Als het controlelampje bij draaiende motor plotseling rood oplicht of knippert, moet de motor onmiddellijk worden afgezet en moet het voertuig ook naar de garage worden gebracht.
- Als het koelsysteem niet onder druk staat, gaat de (koel)vloeistof dus koken (bij 100 gr.i.p.v. bijvoorbeeld 120 gr.), en dus uitzetten. - Door uitzetting (en mogelijk stoom door koken van de vloeistof) loopt je expansievat over en gooit hij alles eruit.