De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
De poolspanning is namelijk een maat voor de 'volheid' van de accu. Zo heeft een volle 12 volt accu een klemspanning van ongeveer 12,8 volt. Een min of meer lege accu 11,6 volt.
Een loodaccu van 12 volt die helemaal volgeladen is levert vaak een voltage van ongeveer 12,7V. Als de loodaccu nog maar 20% heeft dan levert hij nog maar 11,6V. Een volgeladen lithium accu levert 13,6V maar levert 12,9 V op 20%.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden.
De rustspanning van een 12 volt accu is gemiddeld 12,60 volt. Een accu onder de 12,40 volt wordt beschouwd als een lege accu. De rustspanning van een 6 volt accu is gemiddeld 6,30 volt aangeven. Een accu onder de 6,20 volt wordt beschouwd als een lege accu.
Snelladen tot 80% is efficiënter
Maar bij lange afstanden, tijdens vakanties bijvoorbeeld, laad je meestal onderweg op bij een snellaadstation. Dan is het vaak het slimst om op te laden tot maximaal 80%. De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Batterijen en accu's leveren een gelijkspanning. Bij batterijen en accu's stromen de elektronen dus altijd één richting in. Afhankelijk van het apparaat waar de batterij stroom voor levert kan de stroomsterkte groter of minder groot worden. Echter blijft de richting van de stroom altijd gelijk.
Als u uw accu helemaal heeft volgeladen met een goede acculader, dan is de accuspanning direct daarna vaak meer dan 13 volt.
Een nieuwe batterij is na activering ongeveer 80% opgeladen. Een eerste keer laden wordt altijd aanbevolen. Nooit snelladen.
Als de gemeten spanning lager is dan 10 V, heeft de accu mogelijk onvoldoende omzettingsvermogen en kan hij spoedig defect raken; daarom moet hij worden opgeladen of vervangen.
Tips voor de accu van elektrische auto's
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Tip 1: percentage accu tussen 20 en 80%.
Dit komt door de chemische structuur: wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, moet de batterij harder werken om degeneratie tegen te gaan. Auto opladen tot 90% zinvol? Dit is niet ideaal maar beter dan de volle 100%.
Tijdens het gebruik van de accu verdampt het demiwater. Daarom dien je regelmatig (minimaal iedere 3 maanden) het zuurniveau te controleren. Zakt het niveau van het demiwater namelijk onder het minimumniveau, dan kan er een storing optreden.
Een 100 Ah loodzuur accu levert een stroom van 5 ampère voor 20 uur, hierbij zakt de spanning niet onder de 10,5 V. De accu heeft dan 100 Ah geleverd. Indien dezelfde accu met 100 Ampère belast wordt, dan kan de accu dit maar voor 45 minuten leveren.
De capaciteit van een accu wordt gemeten in Ah, oftewel ampère-uur. Zoals de naam als zegt, betekent dit hoeveel ampère de accu een uur kan leveren. Zo kan een 12V lithium accu met een capaciteit van 100Ah een uur lang 100Ah leveren aan een 12 volt apparaat.
Een vuistregel die vaak gehanteerd wordt voor het berekenen van de capaciteit van een thuisbatterij is 1 à 1,5 kWh per wattpiek (kWp). Dus bij een PV-systeem met een vermogen van 4 kWp zou de aanbevolen capaciteit van de thuisbatterij 4 à 6 kWh zijn.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Dit heeft verschillende oorzaken. Denk maar eens aan een auto die lange tijd niet wordt gebruikt, waardoor de accu langzaam leegloopt.Maar ook andere oorzaken zoals de laadspanning of ontlading zijn de boosdoener. De accu opladen is één ding, voorkomen dat het opnieuw gebeurt is net zo belangrijk.
Vermijd snel opladen als het niet nodig is
Snel opladen kan handig zijn als je snel wat extra batterijvermogen nodig hebt, maar als je de tijd hebt, is langzaam opladen vaak beter voor de batterij. Onthoud dat de batterijprestaties na verloop van tijd sowieso zullen afnemen, ongeacht hoe je de telefoon oplaadt.
Tijdens het snelladen blijf je in principe in de buurt van de auto omdat je snel weer weg kunt. Je kunt ook in je auto blijven zitten en even wat ontspannen of werken.
Niet helemaal vol
Het is niet slim om de accu in één keer helemaal op te laden (tenzij je de smartphone voor de eerste keer gebruikt). Houd de lading altijd tussen de 40 en de 80 procent. Daarmee loopt de gebruiker een kleine kans de accu te veel te ontladen of juist te veel op te laden.