Elk jaar 30 miljard ton CO2 in de atmosfeerWereldwijd zorgt de luchtvaart voor ongeveer 3 procent van die uitstoot, in Nederland zelfs voor 6 procent – het gevolg van de bovengemiddelde omvang van Schiphol. 3 procent, 6 procent, dat lijkt misschien niet veel. Maar het blijft niet bij die 3 procent.
De luchtvaart is verantwoordelijk voor 15 procent van de totale klimaatimpact van de Nederlandse economie. Dat is enorm veel. Ook vervuilt vliegverkeer onze lucht en natuur met fijnstof en stikstof. En het leidt tot geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
Vliegen is een van de activiteiten die het meest CO2-uitstoot veroorzaken. Toch is het slechts verantwoordelijk voor 2,5% van de wereldwijde CO2-uitstoot.
Scheepvaart is met een uitstoot van ruim 900 Mton/jaar verantwoordelijk voor zo'n 3% van de wereldwijde CO2-emissies. De wereldwijde CO2-uitstoot van de luchtvaart is eveneens zo'n 900 Mton/jaar. Daarbinnen is 15% toe te rekenen aan luchtvracht [1][2][3][4][5].
Tijdens het vliegen worden broeikasgassen uitgestoten, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Daarnaast veroorzaakt vliegverkeer lucht- en geluidsvervuiling, met schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstof die onze lucht en natuur aantasten. En geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
De uitstoot van de luchtvaart moet omlaag en met CO2-compensatie draag je niet bij aan de reductie van emissies van de luchtvaart. Dus: kun je zorgeloos door blijven vliegen, zo lang je de CO2-uitstoot maar compenseert? Nee, compenseren is niet effectief en verlaagt de emissies niet.
Van de trein en de bus is het niet zo verrassend dat het veel minder slecht is voor het milieu dan het vliegtuig. De auto staat als slecht te boek, maar het vliegtuig is dus nog wel twee tot vier keer zo vervuilend.
China voert al jarenlang de lijst aan met meest vervuilende landen ter wereld. Ook in 2023 bleef dit onveranderd en brak China niet met de trend, haar CO2-uitstoot te laten stijgen. De CO2-uitstoot van China is zelf groter dan de top 5 meest vervuilende landen bij elkaar.
Vliegen. Een vliegreis belast het milieu tot 15 keer zo veel als een reis per bus of trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (tot 700 kilometer), omdat de meeste kerosine wordt verbruikt tijdens het opstijgen en landen.
Eijgelaar: 'Een gemiddelde vliegvakantie levert een CO2-uitstoot per passagier op van 1.100 kilogram, tegen 2.200 kilo voor een gemiddelde cruisevakantie. Cruisen is dubbel zo vervuilend als vliegen.
De luchtkwaliteit in Europa is al jaren een zorgenkindje. En geloof het of niet, maar notabene ons eigen Nederland spant de kroon in deze vervuilende wedloop. Het wordt tijd dat wij eens goed in de spiegel kijken. De hoge concentraties fijnstof, stikstof en CO2 eisen ieder jaren vele levens.
Uit een studie van CE Delft blijkt dat KLM jaarlijks 8,6 Megaton CO2 uitstoot. Recent onderzoek van Milieudefensie laat zien dat dit zelfs hoger is. KLM rapporteert dat haar vliegtuigen in 2023 10,1 Mton CO2 uitstootten. Recente studies tonen aan dat de klimaatschade wel 3 tot 4 keer hoger ligt.
Vliegverkeer draagt wereldwijd 3,5% bij aan de opwarming van de aarde. In Nederland is dat 6%. Dat lijkt misschien niet zoveel, maar de afgelopen 20 jaar is de uitstoot van het vliegverkeer wereldwijd met maar liefst 130% gegroeid.
Volgens de DEFRA (Department of Energy, Food and Rural Affairs) zal een enkele passagier te voet die met een veerboot reist slechts 19 g CO2e per kilometer produceren, vergeleken met 154 g voor een gemiddelde passagier die met een vliegtuig reist op korte afstanden, een vermindering van 88% van hun CO2-voetafdruk op ...
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Bijdrage luchtvaart terugdringen CO₂-uitstoot. De burgerluchtvaart is op dit moment verantwoordelijk voor 2-3% van de wereldwijde uitstoot van CO2. De verwachting is dat de luchtvaartsector verder groeit.
Op dezelfde manier waarop vliegtuigen hun emissies intensiveren door broeikasgassen op grote hoogte uit te stoten, zijn emissies van schepen extra schadelijk omdat de CO2 die uit hun uitlaat ontsnapt, direct wordt opgenomen door zeewater. Na verloop van tijd kan dit de pH van de oceaan veranderen, een fenomeen dat oceaanverzuring wordt genoemd.
Reizen als voetpassagier per ferry is de beste optie wat betreft CO2 footprint. De internationale trein heeft de minste impact wat betreft CO2 uitstoot. De CO2 uitstoot voor voetpassagiers op een ferry is namelijk slechts 19 gram per km. Dat is aanzienlijk minder dan de 244 gram per km voor een korte vlucht.
Het wegverkeer is verantwoordelijk voor bijna de totale uitstoot. Hierbij wordt geen rekening gehouden met transport via de lucht of over zee, vaak internationaal. Auto's en vrachtwagens zijn de grootste boosdoeners wat betreft luchtvervuiling in ons land en hun aantal op onze wegen blijft toenemen.
Bangladesh en Pakistan blijven nog steeds de meest vervuilende landen ter wereld. De algemene luchtkwaliteit in Bangladesh is vijftien keer hoger dan de WHO-richtlijnen voor PM2,5, in Pakistan veertien keer hoger. India staat op plaats drie met een algemene luchtkwaliteit die tien keer hoger is dan de WHO aanbeveelt.
China . China is de grootste uitstoter van koolstofdioxidegas ter wereld, met 11.397 miljoen ton uitgestoten in 2022. 1 De primaire bron van CO 2 -uitstoot in China zijn fossiele brandstoffen, met name die welke steenkool verbranden.
> In Nederland komt 62% van de ammoniak-uitstoot die neerslaat op beschermde natuur uit de landbouw, met name van veehouderijen. > De grootste stikstofoxiden-uitstoot komt van Tata Steel, gevolgd door Schiphol*.
Eijgelaar: 'Een gemiddelde vliegvakantie levert een CO2-uitstoot per passagier op van 1.100 kilogram, tegen 2.200 kilo voor een gemiddelde cruisevakantie. Cruisen is dubbel zo vervuilend als vliegen. '
Vliegen is de meest koolstofintensieve vorm van transport, waarbij korteafstandsvluchten de grootste klimaatveroorzaker zijn. Het is belangrijk om op te merken dat de emissies variëren voor verschillende reistypen - korteafstandsvluchten stoten 246 g/km CO₂ uit, vergeleken met 147 voor langeafstandsvluchten.
Het aantal sterfgevallen door vliegreizen is bijna nul .
In 2022 was het sterftecijfer voor mensen die per vliegtuig reisden 0,003 doden per 100 miljoen afgelegde mijl. Het sterftecijfer voor mensen in personenauto's en vrachtwagens op Amerikaanse snelwegen was 0,57 per 100 miljoen mijl.