Je kunt invoerheffingen vermijden als je goederen die van buiten de Europese Unie komen, opslaat in een douane-entrepot. Als je deze goederen daarna uitvoert naar landen buiten de EU, hoef je geen invoerrechten te betalen.
Als de ontvanger de zending weigert of weigert te betalen, is de afzender uiteindelijk aansprakelijk voor mogelijke btw en invoerrechten inzake de zending.
Die moet u altijd betalen, vanaf 1 juli 2021 is er geen btw-vrijstelling meer voor pakketjes tot € 22. Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%. Is uw aankoopbedrag € 150 of meer?Dan betaalt u ook invoerrechten.
Eventuele douanekosten moet je op voorhand betalen, zodra het pakje België binnenkomt. Je kan deze kosten online betalen via de My bpost app of via Track & Trace. Ook daar kan je de zending weigeren als je dat wil. Als je weigert, wordt je pakje automatisch teruggestuurd naar de afzender.
Komt je pakket uit een land buiten de Europese Unie, dan moet je daar belasting en invoerrechten voor betalen. Dat noemen we inklaringskosten. De inklaringskosten betaal je online in de app, of via de link op de track & trace pagina. We merken dat steeds meer mensen ervoor kiezen online te betalen.
Je kunt invoerheffingen vermijden als je goederen die van buiten de Europese Unie komen, opslaat in een douane-entrepot. Als je deze goederen daarna uitvoert naar landen buiten de EU, hoef je geen invoerrechten te betalen.
Btw en invoerrechten worden geheven om belastinginkomsten en lokale bedrijven te beschermen. U moet ze meestal betalen tijdens het importeren, voordat de douane de goederen vrijgeeft.
Dat kan, want sommige webshops brengen de btw meteen in rekening op het moment dat je iets koopt. Maar niet iedere webshop biedt die optie aan. Daarom betaal je in de meeste gevallen inklaringskosten op het moment dat je pakket in Nederland aankomt.
Dit kan betekenen dat uw zending mogelijk documentatie mist, wacht op inklaringsinstructies, of dat de autoriteiten mogelijk meer informatie nodig hebben om de goederen vrij te geven.
Dit hangt af van waar uw pakje wordt verzonden. De douane is bevoegd om alle zendingen binnen de Europese Unie te controleren. Het gaat dan eerder over verdachte zendingen vanuit EU-lidstaten en zendingen met accijnsgoederen binnen de Europese Gemeenschap. Doorgaans loopt uw pakje daar geen extra vertraging op.
De huidige invoerrechten voor verschillende goederen vindt u in CustomsTariff https://customs.gov.ng/?page_id=3133 .
Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald. Weigeren kan je online.
Betaal direct. Er is een pakket naar je onderweg waarover je invoerrechten en/of btw moet afdragen. Dit kan snel en eenvoudig via de DHL Express Mobile App. Kun je jouw voorkeur niet via de app doorgeven?
Bij een PostNL-punt
Dan kun je het pakket aan de balie weigeren of het doorgeven via de app of je track & trace. Daarna sturen we het pakket terug naar de afzender. Haal je je pakket niet op bij het PostNL-punt? Dan sturen we het na 1 week automatisch terug.
Vraag aan het post- of koeriersbedrijf of zij een bezwaar willen indienen bij de Douane. Dit kan tot 6 weken nadat de kosten aan u in rekening zijn gebracht. Als wij instemmen met het bezwaar, krijgt u het te veel betaalde bedrag terug van het post- of koeriersbedrijf.
Als je het pakket retour hebt gestuurd kun je de inklaringskosten terugvragen.Maar alleen als je het pakket hebt teruggestuurd naar het land waar het vandaan kwam (buiten de EU).
Zendingen worden vastgehouden in de douane om te garanderen dat ze voldoen aan de export- of importdouanevoorschriften . Een vastgehouden zending kan ontbrekende of onvolledige papieren hebben, wachten op instructies voor inklaring of de autoriteiten hebben mogelijk meer informatie nodig om de goederen in te klaren.
Er zijn verschillende redenen waarom uw zending bij de douane wordt vastgehouden, waaronder het verzenden van beperkte of verboden artikelen, ontbrekende documentatie of onbetaalde rechten en belastingen . Soms kan zelfs iets triviaals, zoals een verkoper die vergeet een factuur te verstrekken of de verkeerde taal gebruikt, aanzienlijke vertragingen veroorzaken.
Gaat het om een geschenk? In dat geval hoef je pas inklaringskosten te betalen als de waarde hoger is dan 45 euro. We kunnen pas aangifte doen als het pakket aankomt in Nederland. Daarom brengen we de inklaringskosten altijd in rekening bij de ontvanger van het geschenk.
Voordat u kunt beginnen met het zelf inklaren van uw zending, moet u eerst het verzendbedrijf (bijv. FedEx, UPS, DHL) laten weten dat u de zending zelf wilt inklaren. Zodra uw zending aankomt bij het magazijn van de vervoerder in uw land, kunt u naar het lokale douanekantoor gaan en het zelf inklaren starten .
Voor vragen over bestaande regelingen of tarieven op het terrein van de belastingen kunt u terecht bij de BelastingTelefoon: 0800 - 05 43. Voor vragen over de Douane kunt u terecht bij de BelastingTelefoon Douane: 0800 - 01 43. U kunt ook de website van de Belastingdienst raadplegen.
Toch nog een vraag? Stuur bij voorkeur een mailtje naar de douane via onderstaande knop of bel naar +32 (0)2 572 57 57.
Hoe kunt u douanerechten in het VK vermijden? Helaas is er geen echte manier om douanerechten te vermijden op goederen die vanuit de VS naar het VK komen als ze verschuldigd zijn . Wat u moet betalen - en hoeveel - hangt af van de goederen, of hun waarde onder of boven de drempelwaarde komt en wat u van plan bent ermee te doen.
Geen invoerrechten betalen
Je betaalt geen invoerrechten als de waarde van je zending met producten van buiten de EU maximaal 150 euro is. Vervoers- en verzekeringskosten tel je hierbij niet mee. Let op: voor alcoholhoudende producten, parfum en eau de toilette, tabak en tabaksproducten krijg je geen vrijstelling.