Deze verbondenheid kun je vergroten door de successen met elkaar te vieren, maar ook door de tegenslagen met elkaar te bespreken. Ook ontspanning kan de verbondenheid met elkaar vergroten. Zorg voor vormen van ontspanning die goed passen bij jouw werknemers, zoals sport, spelletjes of ontspanningsoefeningen.
Om betrokkenheid te vergroten is het van belang om de visie, waarden en doelstellingen van de organisatie continu helder te communiceren naar medewerkers. Daarnaast is het essentieel te beschrijven wat medewerkers bijdragen aan deze visie en wat er van hen verwacht wordt.
Haal energie uit je werk door je werkactiviteiten regelmatig af te wisselen met een pauze. Een veelgebruikte regel is: 50 minuten onafgebroken werken en aansluitend 10 minuten pauzeren. Doe je dat? Dan werk je met meer plezier, krijg je energie, heb je minder last van stress en verklein je de kans op een burn-out.
Een werkomgeving waar je werknemers zich op hun gemak voelen is belangrijk. Een omgeving waar alles aanwezig is wat ze nodig hebben om hun werk goed te doen, zorgt voor een groter werkgeluk. Een werkplek waar vertrouwen en veiligheid voorop staan, betekent ook een werkplek waar open en eerlijk met elkaar gepraat wordt.
Werkplezier betekent dat je met plezier en uit jezelf doet wat er gedaan moet worden en dat je energie haalt uit je werkzaamheden. Je vindt het leuk wat je doet. Je voelt betrokkenheid bij het werk dat je doet en je ervaart gedrevenheid bij jezelf. Je mag het gerust bevlogenheid noemen.
Er zijn drie verschillende vormen van betrokkenheid, afgaand op onderzoek van Allen en Meyer (1990): affectieve, normatieve en continuerende betrokkenheid. Bij affectieve betrokkenheid voelen medewerkers zich thuis bij de organisatie.
Om je echt betrokken te voelen bij een organisatie is het belangrijk dat je het gevoel hebt dat je er goed bij past. Medewerkers die het gevoel hebben erbij te horen, zetten net dat stapje extra en gaan over het algemeen minder snel weg.
Betrokken medewerkers leveren toegevoegde waarde aan de organisatie door onder andere hun vastberadenheid, proactieve ondersteuning, relatief hoge productiviteit en kwaliteitsbewustzijn. Daarnaast melden zij zich minder vaak ziek en zijn zij minder geneigd om de organisatie te verlaten.
Verbind jouw team aan de doelstellingen. Een van de belangrijkste zaken is het regelmatig delen van financiële informatie van het bedrijf. Op deze manier kunnen teamgenoten zien hoe hun dagelijkse werk bijdraagt aan de resultaten/omzet per kwartaal of jaar. Transparantie is de beste vriend van een leider.
Een veel gebruikte Key Performance Indicator om de betrokkenheid van je medewerkers te meten is de employee Net Promoter Score (eNPS). Om deze score te bepalen stel je jouw medewerkers één vraag: Hoe waarschijnlijk is het dat jij je werkgever aanraadt bij anderen?
Betrokkenheid (ook wel 'commitment') wil zeggen dat je je verbonden voelt met de organisatie waarvoor je werkt en het werk dat je doet. Je hebt wat je noemt 'hart voor de zaak' en spant je in om de doelen te behalen die de organisatie nastreeft.
Er zijn 3 dingen die mensen helpen om 'in flow' te komen: intrinsieke motivatie, plezier en uitdaging. Ook werkomstandigheden hebben invloed. Denk bijvoorbeeld aan comfort of werkuren. Werknemers die regelmatig in een staat van flow verkeren, zijn meer gemotiveerd, presteren beter en maken makkelijker contact.
Of maak een heerlijke wandeling en neem een hele lange warme douche of bad. ♥Zoek iets wat je energie geeft en waar je je helemaal in kunt 'verliezen'. Denk aan haken, koken, puzzelen, lezen, films kijken…. alles wat je zowel lichamelijk als geestelijk niet uitput, maar je wel positieve energie geeft.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.