Deze accu's kunnen vaak tot ongeveer 75% ontladen worden. Dat betekent dat in de praktijk er alsnog 25% verloren gaat. Lithium accu's kan je tot meer dan 95% ontladen. Daarnaast hoef je met de lithium accu's van Rebelcell, in tegenstelling tot loodaccu's, ook niet bang te zijn om ze te diep te ontladen.
- Te diepe ontlading
Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%. Bij een normale startaccu mag deze maximaal (slechts) 20% ontladen worden! Anders zal de kwallteit sterk achteruit gaan wat in bijna alle gevallen leidt tot een defecte accu.
Zijn deze batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Dus u hoeft zich niet meteen zorgen te maken. Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, er kortsluiting ontstaat, ze vallen of als ze met water in aanraking komen.
TIP 2: Oudere eenvoudigere modellen accu's moeten op tijd handmatig ontkoppeld worden om te stoppen met laden. Overladen kan de levensduur van uw accu nadelig beïnvloeden.
Geen lange oplaadtijd voor lithium-ion-accu's
Laad een nieuwe accu voor het eerste gebruik op tot 80-100%. Een li-ion-accu opladen duurt een half uur tot vierenhalf uur, afhankelijk van het type accu.
De accu kan bijvoorbeeld tweemaal voor 50% gebruikt en weer opgeladen worden, maar ook viermaal voor 25% gebruikt en weer opgeladen worden voor je één laadcyclus verbruikt hebt. De levensduur van de accu wordt dus niet bepaald door hoe vaak je een accu oplaadt, dit kun je ongelimiteerd doen.
Laad jouw toestel, tablet of iPod op tijd op.
Er gaan veel geruchten rond dat het beter is om de accu pas op te laden wanneer deze bijna helemaal leeg is. Dit is niet juist! Je kan de accu het beste opladen als de accu rond de 30% á 40% is.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.
Wanneer u een batterij volledig wilt ontladen, kunt u het beste een speciale lader gebruiken met een vernieuwingsfunctie. Een andere manier is de batterij in een zaklantaarn of ander apparaat te plaatsen en deze ingeschakeld te laten tot de batterij leeg is.
Melding "hoge accuontlading" komt meer voor bij auto's van het merk BMW en Mini. Oorzaak is dan vaak een probleem met het opladen of de staat van de accu. Bij een lage accuspanning schakelen deze auto's zelf naar een soort slaapstand om zo de accu te sparen voor de volgende start.
Bij verkeerd gebruik kan een lithium-ionbatterij spontaan ontbranden of zelfs ontploffen. Bijvoorbeeld door blootstelling aan hitte of contact met water. Maar ook door het gebruik van niet-originele laders, het overladen van de batterij of door beschadigingen.
Lithium accu's gaan het langst mee van alle type accu's. Deze accu's kunnen namelijk tot wel 4.000 cyclussen doorlopen voordat ze aan vervanging toe zijn. In tegenstelling tot loodzuuraccu's die tot een maximum van 2.000 cyclussen kunnen voordat deze aan vervanging toe zijn.
Zijn lithium batterijen gevaarlijk? Een lithium batterij an sich is niet gevaarlijk. Ze hebben een hoge energiedichtheid en een geringe zelfontlading waardoor ze tot wel zeven keer langer mee gaan dan een gewone batterij. Daarnaast zijn lithium batterijen altijd hermetisch afgesloten in een omhulsel.
Een goede regel is dat de lader ongeveer 20%-30% van de capaciteit van de accu moet laden. Voorbeeld je hebt een accu van 12 Volt 7 Ah, dan mag de lader een capaciteit hebben van 1,4- 2,1 Ah. Iets meer of minder mag natuurlijk wel.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Een diepte ontlading is wanneer een accu onder een bepaalde spanning komt en hierdoor niet meer opgeladen wordt door de standaard lader.
De voordelen van een lithium-ion zijn meestal hun hoge vermogensdichtheid, het ontbreken van het zogenaamde geheugeneffect (wanneer batterijen na verloop van tijd moeilijker op te laden worden) en hun aanzienlijk lagere kosten dan lithium-polymeer.
Je hebt de acculader nodig voor de soort lithium accu die je wilt opladen (Lithium-ion of LiFePo4). Er zijn ook acculaders die beide soorten lithium kunnen opladen. Let bij de aanschaf van een acculader dus goed op wat voor soort lithium accu je hebt en wat voor soort acculader je hiervoor kunt gebruiken.
Bij het opladen van de accucellen bewegen de niet-geïoniseerde lithium-atomen zich van de positieve elektrode door de separator terug naar de negatieve elektrode.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Neem een pauze en gebruik je smartphone niet tijdens het opladen. Surfen op het web, een video bekijken en spelletjes spelen terwijl je smartphone wordt opgeladen, zal leiden tot langzaam opladen door de oververhittingsbeveiliging.