Hoe lager de ET van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET van de wielophanging 35mm is en je monteert velgen met een ET van 10mm, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
De officiële regel is dat de spoorbreedte niet meer dan 2% mag afwijken van wat standaard is voor de auto in kwestie. Deze band kan nog best wat meer uit de wielkast komen.
Volgens steekmaat.nl is een afwijking van 5 mm acceptabel.
Als vuistregel kunt u hanteren: hoe hoger de ET, hoe meer een wiel naar binnen valt; hoe lager de ET, hoe meer een wiel naar buiten steekt. De ET-waarde staat meestal aan de binnenkant van de velg, maar in ieder geval ook altijd in het overzicht van ons assortiment.
Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
De et waarde geeft aan hoe ver het montagevlak van een wiel naar binenn of naar buiten staat. Kun je je ET waarde veranderen met spacers? Jazeker. Met spacers kun je de velg verder van de auto zetten.
Een hogere ET waarde laten je wielen verder naar buiten staan, een lagere ET waarde zorgen er juist voor dat je wielen verder naar binnen komen. Wanneer je de hoogte van je band veranderd zal de teller waarschijnlijk gaan afwijken. Met spacers kun je de velg ook verder van de auto zetten.
De wiellagers van uw auto kunnen meer belast worden. Spoorverbreders hebben namelijk invloed op de ophangingswaarden van de auto. De banden van uw auto kunnen eerder slijten. Dit is wel afhankelijk van hoe de spoorverbreders gemonteerd zijn en voor welke spoorverbreders u kiest.
Een spoorverbreder, of een spacer, doet wat de naam zegt: het verbreedt de spoorbreedte van je auto. Het brengt de wielen van je auto meer naar buiten. Hierdoor passen velgen met hoge ET waardes beter. Omdat je banden breder worden, heb je bovendien een betere wegligging.
De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's: moeten goed zijn afgeschermd; mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken, en. mogen niet aanlopen.
De ET-waarde kun je vaak aflezen op de velg. Deze wordt weergegeven in millimeters. De diameter van het naafgat wordt weergegeven in millimeters. Het naafgat is de middelste ruimte van het hart van de velg.
De ET waarde wordt uitgedrukt in millimeters. Bij een ET waarde van 0, is er dus 0 mm afstand tussen het geometrische middelpunt van het wiel en het montagevlak. Bij een ET waarde van +45, is deze afstand 45 mm.
Wanneer u uw bandenmaat of velgen wilt wijzigen dient u rekening te houden met de afrolomtrek van uw nieuwe wielen. Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken. Met behulp van onderstaande omrekentabel kunt u de afrolomtrek berekenen.
Een ET-waarde wordt altijd aangeduid in millimeters, bijvoorbeeld 30 staat voor 30 mm.
De J-maat van een velg
1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch. 7 J is 7 inch dus 17,8 cm breed. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden (buitenrand en binnenrand).
ET35 is de wielbolling: de afstand tussen het montagevlak en de middellijn van de velg, uitgedrukt in millimeters.
Wanneer u velgen hebt in een andere steekmaat dan uw auto is het mogelijk om uw steekmaat te veranderen met onze steekadapters. Steekmaat adapters worden altijd eerst op de wielnaaf geschroefd waarna u uw velgen weer op de naafadapter kunt vastzetten met de originele wielbouten of wielmoeren.
Dit doet u door het aantal boutgaten te tellen. Let hierbij op dat u het middelste gat, het naafgat, niet meetelt. Vervolgens vindt u de diameter van de steekcirkel door te meten vanaf de bovenkant van een boutgat, tot aan de onderkant van het overstaande boutgat.
Centreerringen – ook wel naafringen genoemd – zorgen ervoor dat de velgen goed vast aan de auto gemonteerd zitten. Wanneer zich ook maar een kleine ruimte bevindt tussen de velg en de naaf, veroorzaakt dit trillingen. Dit voel je niet altijd bij lage snelheden, maar wel bij hoge.
6 : breedte van de band in inches (1 inch : 25.4 mm) 15 : diameter van de velg in inches. ET43 : ET-maat van de velg.
De ET waarde van een velg is een getal. Dit getal staat voor het aantal millimeters dat het hart van de velg uit het midden staat. De afkorting ET staat voor 'einpresstiefe' wat wielbolling betekent. Deze maat staat vaak aan de binnenkant van de velg aangegeven.
Staat daar iets als '195/65 R15'? Dan geeft het laatste getal de diameter van de velg aan — in dit geval 15 inch. Dit getal is altijd in inches en geeft de velgmaat aan die je op de band monteert. Als je je afvraagt 'welke maat velgen kunnen onder mijn auto', dan is het antwoord dus het laatste getal van de bandenmaat.