Toen de motoren uitvielen moest er snel gereageerd worden. Op een hoogte van 41.000 voet (12,5 kilometer) kan je nog ongeveer 160 kilometer vliegen. Door het verlies van de motoren was er ook een verlies van de hydraulische aansturing. Daardoor wordt het besturen van het vliegtuig erg zwaar.
Dit is een vliegtuig zonder motor, die toch kan vliegen. Een zweefvliegtuig kan niet zelf opstijgen, daar heeft hij een ander vliegtuig óf een lier voor nodig. Maar eenmaal in de lucht, kan hij daar wel uren blijven zweven. Soms wel 10 uur!
"Als de motor uitvalt, wordt jouw toestel als het ware een zweefvliegtuig", legt vliegenier Van den Brink uit. "Je stort dus niet neer, maar vliegt met constante snelheid naar beneden. Het is van belang dat je een minimumsnelheid handhaaft, dat is zo'n 75 knopen, 140 kilometer per uur.
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
De omtrek van de aardbol langs de evenaar (de grootste) is 40.075 km . De langst mogelijke vliegafstand (zonder terug te keren) is dus 20.037,5 km , hetgeen deze Airbus met 17.960 km nog niet kan halen .
Momenteel is de langste vlucht ter wereld die van New York naar Singapore: 18 uur en 40 minuten. Dagelijks tijdens de lunch een update van het belangrijkste nieuws.
"Het vliegtuig had een automatische piloot, maar geen automatisch landingssysteem. Dat betekent dat het landen op de piloot zelf aankomt", legt hij uit. En dat is dus nogal wat. Je hoopt dat het je niet overkomt, maar wat zijn je opties als je in zo'n situatie terecht komt?
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Het antwoord is ja!Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken. Dit is het omkeren van de uitlaat van een straalmotor zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren.
Het antwoord is nee. Commerciële vliegtuigen zijn zo gebouwd dat ze in principe voor onbepaalde tijd meegaan. Daarom zijn ze ook zo duur. Voor maatschappijen is vliegen met vliegtuigen van 25 jaar of ouder dan ook de normaalste zaak van de wereld.
Een vliegtuig heeft lucht nodig om te kunnen vliegen. Hoe hoger je komt hoe minder lucht er is. Dus kan het vliegtuig ook niet vliegen!
De vleugel krijgt een liftkracht omhoog en ondervindt een wrijvingskracht naar achteren. De vleugels houden het vliegtuig door de liftkracht in de lucht.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Vliegtuigen zijn enorm snel. Zeker als je het vergelijkt met je auto of fiets. Natuurlijk is hierbij het type vliegtuig en het gewicht van belang. De Airbus A380 kan een snelheid halen van meer dan 1.000 kilometer per uur!
Een vliegtuig vliegt gemiddeld tussen de 850 en 950 kilometer per uur. Een uitschieter is de Airbus A380, die vliegt rond de 1000 kilometer per uur. Je zult misschien denken dat een kleiner vliegtuig sneller vliegt, omdat er dan minder gewicht is dat verplaatst moet worden.
Het geschatte gemiddelde basissalaris van een Piloot bij KLM is € 8.333 per maand. Salarissen voor de functie Piloot bij KLM kunnen uiteenlopen van € 1.081 tot € 20.833 per maand.
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2024. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
Hoewel de meeste moderne vliegtuigen al in staat zijn zelf te landen in geval van nood, vertrouwen zij op het instrumentlandingssysteem (ILS) op de grond. Dat zendt een kegel van radiosignalen uit om een vliegtuig naar de startbaan te leiden.
Tijdens de vlucht houdt de piloot de systemen in de gaten en neemt eigenlijk alleen het stuur over tijdens een noodgeval. Noodgevallen vinden zelden plaats. Dit betekent dat een piloot te allen tijde alert moet blijven.
Hoe ver kan je vliegen? De verst gelegen luchthaven waar je vanaf Schiphol zonder tussenstop naartoe kan vliegen is Buenos Aires in Argentinië in Zuid-Amerika. Dan leg je een afstand af van 11.436 kilometer. Daar doe je dertien uur en vijftig minuten over.
De nieuwe lijndienst naar Buenos Aires is de langste directe vlucht die KLM tot nu toe heeft uitgevoerd. Met een vliegtijd van bijna veertien uur overtreft de route andere lange vluchten naar bijvoorbeeld Singapore, Manilla en Tokio.
Het vliegtuig moet op grotere hoogte nog steeds hetzelfde aantal luchtdeeltjes raken om dezelfde luchtsnelheid te behouden als op een lagere hoogte. Dit gebeurt door ons steeds sneller door de lucht te verplaatsen ten opzichte van de grond. Voor een piloot is de luchtsnelheid het belangrijkst.