Bij een maximumsnelheid van 50 km dient minimaal 140 meter afstand worden bewaard qua flitser. In bijzonder omstandigheden of bij kruispunten kan dit echter afwijken. Zie voorts de beleidsregels van het Openbaar Ministerie.
25 meter. 300 meter is onbestaanbaar. Die auto op 100 meter is al niet meer leesbaar, kijk maar eens hoe wazig die motorplaat al is. Laseren kan wel op een flinke afstand maar 300 is wel erg ver hoor, dat is 10 seconden met 100km/u en 20 seconden in de bebouwde kom.
Het bereik van een flitser wordt aangegeven met het richtgetal. Het richtgetal staat voor de hoeveelheid flitslicht die de flitser maximaal kan afgeven en hier hoort een formule bij: Richtgetal : Diafragmawaarde = Flitsbereik in meters (bij ISO 100).
Op het internet (van niet-deskundige bronnen) komen we vaak een bereik tegen van tussen de 20 en 30 meter als flitsbereik van de radarkasten. We vroegen iemand die wel oplette tijdens de natuurkundeles om het uit te rekenen.
Door de hoek van de camera is het gezicht van de bestuurder niet te zien, wel wat hij of zij aan het doen is. Alleen de foto's waarbij het systeem vermoedt dat de bestuurder een telefoon vasthoudt, worden doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incassobureau, dat in Nederland de boetes verwerkt.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
De mobiele flitser werkt volgens hetzelfde principe. Ook die stuurt dus radiogolven naar de passerende voertuigen en meten hoelang het duurt voor deze teruggekaatst worden. De zogenaamde superflitspaal of LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging) gebruikt laserstralen.
U vraagt zich af hoeveel afstand dient te zijn tussen flitslocatie en verkeersbord (90). In uw geval bedraagt de afstand tussen verkeersbord en flitslocatie 900 meter. Minimale afstand dient bij een maximaal toegestane snelheid van 90 km/u 250 meter te bedragen.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt. Je wordt al evenmin geflitst als je tegen minder dan dertig kilometer per uur rijdt.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.
Omdat de officiële nummerplaat steeds achteraan hangt, was vooraan flitsen vroeger verboden. Omdat het oude KB (van 11.10.1997) nu niet meer geldig is mag de politie een voertuig dus zowel langs voor als langs achteren flitsen.
Lasergun. Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
Ja, dit is mogelijk. Er bestaat onder automobilisten veel verwarring over het van voren flitsen. Er is echter nergens in de wet opgenomen dat van voren flitsen niet zou mogen. Ondanks dat u verblindt kunt worden door de flits is het dus wel toegestaan.
De boete is minimaal €6 per kilometer te hard rijden. Bij 4 kilometer is dat €25, plus €9 administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt de boete een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten €130.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee.
Flitsmeister is afhankelijk van de reistijd, het aantal files en het aantal flitspalen die je onderweg tegenkomt. Voor een Android-telefoon is dit bij een gemiddeld verbruik 100mb per maand. Bij een iPhone zal dit 250mb per maand zijn.