25 meter. 300 meter is onbestaanbaar. Die auto op 100 meter is al niet meer leesbaar, kijk maar eens hoe wazig die motorplaat al is. Laseren kan wel op een flinke afstand maar 300 is wel erg ver hoor, dat is 10 seconden met 100km/u en 20 seconden in de bebouwde kom.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u.
Ezelsbruggetje hierbij is (bij benadering) snelheid x 3. Bij een maximumsnelheid van 50 km dient minimaal 140 meter afstand worden bewaard qua flitser. In bijzonder omstandigheden of bij kruispunten kan dit echter afwijken. Zie voorts de beleidsregels van het Openbaar Ministerie.
Het bereik van een flitser wordt aangegeven met het richtgetal. Het richtgetal staat voor de hoeveelheid flitslicht die de flitser maximaal kan afgeven en hier hoort een formule bij: Richtgetal : Diafragmawaarde = Flitsbereik in meters (bij ISO 100).
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Het menselijk oog kan infrarood niet waarnemen. Het kan dus zijn dat je geflitst bent in het donker zonder dat je iets gezien hebt. Deze palen hebben ook geen filmrolletje meer, dus je overtreding is meteen bekend bij het CJIB. Infrarood moet je overigens niet verwarren met een rode lens.
Ja, dit is mogelijk. Er bestaat onder automobilisten veel verwarring over het van voren flitsen.
Met roterende lasers, zogenaamde Lidar-technologie, maakt de camera 76 beelden per seconde. Elk voertuig dat passeert wordt zo gevolgd van op 30 meter afstand, tot 30 meter voorbij het toestel. Op die tijd controleert het systeem de snelheid en beslist hij te flitsen of niet. Volledig automatisch.
De flexflitser blijft niet op één locatie, zoals de vaste flitspaal. De flexflitsers staan twee maanden op één plek en worden dan verplaatst naar een andere locatie.
De flitscamera zendt geluidsgolven uit richting de voertuigen die passeren. Er wordt gemeten hoe lang het duurt vooraleer de geluidsgolven worden teruggekaatst en aan de hand daarvan kan jouw snelheid worden berekend. Op die manier kan een flitspaal een gebied van twee of drie rijvakken meten.
Hoe werken de smartphone flitspalen? Aan de hand van kunstmatige intelligentie kan de camera van de telefoon flitser precies zien wanneer een bestuurder een mobiel elektronisch apparaat in de hand heeft. Dit elektronisch apparaat kan een smartphone zijn, maar bijvoorbeeld ook een tablet of een navigatie-apparaat.
Er zit een sensor in je camera die het licht meet. Wanneer de camera moet flitsen bij de foto geeft zal hij vooraf snel een voorflits geven zodat de lichtsensor dat alvast kan meten. Op die manier wordt door de camera de juiste flitskracht berekend die nodig is bij het maken van de foto.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Je kan in de praktijk dus gerust 128 km/u rijden zonder dat er een geregistreerde overtreding bij komt kijken.
Een vaste flitspaal of een mobiele flitser werkt met het zogenaamde dopplereffect. De flitspaal stuurt geluidsgolven op je voertuig af, die voor ons niet hoorbaar zijn, en meet hoe lang het duurt voordat deze geluidsgolven teruggekaatst worden. Zo weet de computer hoe snel je rijdt.
De superflitser heeft een bereik van 200 meter en kan op acht rijbanen tegelijkertijd voertuigen flitsen. Ook kan het toestel detecteren of iemand via de pechstrook een file passeert.
De minimale meetafstand bedraagt 15 meter. De maximale meetafstand is afhankelijk van het type lasergun. Zo kan de politie gebruikmaken van een lasergun die tot een afstand van 1000 meter meet.Sommige mogen maar tot 400 meter of 900 meter gebruikt worden.
De politie mag niet laseren vlak achter een bord dat een snelheidslimiet aangeeft. Gebeurt dat wel dan leidt dat tot vrijspraak. Als verkeersrechtadvocaat stond ik een client bij die op een provinciale weg was gelaserd met een snelheid van bijna 100 kilometer per uur waar 50 was toegestaan.
Politie kan vanaf 2022 snelheid controleren vanuit rijdende auto.
Vanaf vandaag kun je geflitst worden als je rijdend een telefoon gebruikt. Speciale camera's zijn namelijk in staat om die handeling op te merken. Het gebruik van een telefoon tijdens het rijden blijkt al jaren levensgevaarlijk.
De flitser moet in ieder geval voorzien zijn van een digitale TTL lichtmeetfunctie. Dat betekent dat de flitser geschikt is voor gebruik op een digitale camera. Afhankelijk van het merk flitser wordt dit aangegeven met D-TTL of E-TTL.
De meest actieve flitspaal van Nederland staat in Gouda. Een flitspaal aan de Goudse Poort richting de A12 ging in 2021 namelijk 46.264 af en is daarmee de flitspaal die vorig jaar de meeste snelheidsovertredingen van Nederland registreerde.
Van een vaststelling door een flitspaal die aan de lichten staat moet je minder schrik hebben. Zo'n camera flitst namelijk pas als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Als je tegen een correcte snelheid door het oranje rijdt word je dus niet geflitst door een flitspaal.