De producenten hiervan zijn echter niet heel happig om exacte specificaties zoals het flitsbereik te delen, merkten we. We moeten het dus doen met een gecalculeerde aanname. Op het internet (van niet-deskundige bronnen) komen we vaak een bereik tegen van tussen de 20 en 30 meter als flitsbereik van de radarkasten.
Het bereik van een flitser wordt aangegeven met het richtgetal. Het richtgetal staat voor de hoeveelheid flitslicht die de flitser maximaal kan afgeven en hier hoort een formule bij: Richtgetal : Diafragmawaarde = Flitsbereik in meters (bij ISO 100).
25 meter. 300 meter is onbestaanbaar.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt. Je wordt al evenmin geflitst als je tegen minder dan dertig kilometer per uur rijdt.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt. Er zijn nog flitspalen waarbij je de flits wél ziet.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Kan een flitsauto opkomend en afgaand flitsen? Bvd! kan wel inderdaad. Is wel een beetje situatieafhankelijk, maar als het kan doen ze het meestal ook.
Vaak twee keer, zodat je op de foto's aan de hand van de afgelegde meters de snelheid kon controleren. Hiervan hebben we een videootje onder aan de pagina bijgevoegd. De naam flitspaal komt dus inderdaad van het feit dat ze flitsen.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Wie geflitst wordt door een vaste camera, krijgt nadien een proces-verbaal in de bus. Later volgt dan nog een eventuele dagvaarding voor de politierechtbank. Het zal dan de politierechter zijn die beslist of de boete en een eventueel rijverbod.
Rijd je door rood, dan neemt de camera steeds twee foto's. Eentje van de overtreding en ééntje om te zien of je nog stopt én om je snelheid vast te leggen. De volgende dingen kunnen dus gebeuren: Rijd je door rood, maar niet te snel: je wordt geflits en beboet voor het rode licht.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.
De boete als u door een rood licht gereden bent ligt al wat hoger. Dat is immers een overtreding van de derde graad. Het boetebedrag ligt daarvoor op €174. Afhankelijk van het aantal seconden kan men gedagvaard worden voor de politierechtbank.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond. Bronnen: http://www.dirkdebaan.nl/zit-er-een-camera...
Op de vraag of flitspalen altijd aan staan ontvingen we een kort maar duidelijk antwoord. 'Digitale flitspalen staan 24/7 aan', laat een woordvoerder van het CJIB weten aan TopGear. Het maakt dus niet uit of je 's avonds of 's ochtends te hard langs een flitspaal rijdt, je ontvangt gewoon een boete thuis.
Alleen als u het licht zo dicht genaderd bent dat u redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Richtlijn van het CROW is 3,5 seconden op een 50 km/u weg. Informatie over bezwaar/beroep tegen verkeersboete, vindt u op onze website.
De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB. De boete is niet altijd terecht.
De eerste, de maximale snelheid waarop zo'n paal kan flitsen, is tot 500 kilometer per uur. De gecertificeerde snelheid, de snelheid in de praktijk, is een beetje afhankelijk van het type flitser. Over het algemeen zullen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige flitspalen werken tot wel 350 km/u.
Is er geen flitsfoto beschikbaar, dan is de boete hoogstwaarschijnlijk opgelegd door de politie. Een flitsfoto ziet er als volgt uit: Onderaan de foto staan een aantal gegevens, zoals de tijd en locatie, het kenteken van het voertuig dat is geflitst, de snelheid van het voertuig en de rijstrook.
De boete is minimaal €6 per kilometer te hard rijden. Bij 4 kilometer is dat €25, plus €9 administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt de boete een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten €130.