25 meter. 300 meter is onbestaanbaar. Die auto op 100 meter is al niet meer leesbaar, kijk maar eens hoe wazig die motorplaat al is. Laseren kan wel op een flinke afstand maar 300 is wel erg ver hoor, dat is 10 seconden met 100km/u en 20 seconden in de bebouwde kom.
Het bereik van een flitser wordt aangegeven met het richtgetal. Het richtgetal staat voor de hoeveelheid flitslicht die de flitser maximaal kan afgeven en hier hoort een formule bij: Richtgetal : Diafragmawaarde = Flitsbereik in meters (bij ISO 100).
Op het internet (van niet-deskundige bronnen) komen we vaak een bereik tegen van tussen de 20 en 30 meter als flitsbereik van de radarkasten. We vroegen iemand die wel oplette tijdens de natuurkundeles om het uit te rekenen.
De mobiele flitser werkt volgens hetzelfde principe. Ook die stuurt dus radiogolven naar de passerende voertuigen en meten hoelang het duurt voor deze teruggekaatst worden. De zogenaamde superflitspaal of LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging) gebruikt laserstralen.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
De naam flitspaal komt dus inderdaad van het feit dat ze flitsen. Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
De eerste, de maximale snelheid waarop zo'n paal kan flitsen, is tot 500 kilometer per uur. De gecertificeerde snelheid, de snelheid in de praktijk, is een beetje afhankelijk van het type flitser. Over het algemeen zullen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige flitspalen werken tot wel 350 km/u.
Hij "kijkt" in een hoek van 20° over de rijbaan. Dus de afstand waarop je gemeten (en eventueel geflitst) wordt hangt af van de afstand van de flitser tot de rijstrook waar jij op rijdt... Rechtsonderin staat de flitser, de diagonale lijn geeft de radarstraling weer.
Kan een flitsauto opkomend en afgaand flitsen? Bvd! kan wel inderdaad. Is wel een beetje situatieafhankelijk, maar als het kan doen ze het meestal ook.
Door de hoek van de camera is het gezicht van de bestuurder niet te zien, wel wat hij of zij aan het doen is. Alleen de foto's waarbij het systeem vermoedt dat de bestuurder een telefoon vasthoudt, worden doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incassobureau, dat in Nederland de boetes verwerkt.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
De boete is minimaal €6 per kilometer te hard rijden. Bij 4 kilometer is dat €25, plus €9 administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt de boete een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten €130.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Wie geflitst wordt door een vaste camera, krijgt nadien een proces-verbaal in de bus. Later volgt dan nog een eventuele dagvaarding voor de politierechtbank. Het zal dan de politierechter zijn die beslist of de boete en een eventueel rijverbod.
Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!
De berekening welke afstand de flitsers moet hebben van een snelheidsbord is simpel. Je neemt de maximumsnelheid, rekent die om naar het aantal meters per seconde en doet dat cijfer keer tien. Dan heb je de verplichte afstand in meters. Deze afstand geldt voor zowel vóór als ná het snelheidsbord.
Ik wil digitaal mijn verkeersboete bekijken
Log dan in met uw DigiD. U ziet dan een overzicht van uw verkeersboete(s).
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.