Wizz Air ontving onlangs de hoogste 7-sterrenveiligheidsbeoordeling van airlineratings.com, 's werelds enige ratingagentschap voor luchtvaartveiligheid en –product, en werd onlangs ook uitgeroepen tot “2017 - European Airline of the Year” door Aviation 100, de jaarlijkse publicatie die de besten van het jaar in de ...
Onder meer het aantal ongelukken, het type vliegtuigen waarmee wordt gevlogen en de leeftijd van de toestellen speelden een rol in het onderzoek. Emirates kreeg een score van 95,05 procent van het Jacdec. KLM kreeg 93,31 procent.
Wizz Air Hungary Ltd. (statutaire zetel: Laurus Offices, Kőér street 2/A, Building B, H-1103, Boedapest, Hongarije; registratienummer: 01-10-140174). Wizz Air Holdings Plc.
De veiligste prijsvechters hebben allemaal de maximale zeven sterren voor dit onderdeel. Ryanair heeft vijf sterren, vanweg het ontbreken van een IOSA-certificatie zo valt op de site van AirlineRatings.com te zien. Ook easyJet moet het met vijf sterren doen.
Om ervoor te zorgen dat je veilig en gezond blijft, volgen we de hoogste hygiënenormen en rusten we onze vliegtuigen uit met luchtfilters van ziekenhuiskwaliteit en desinfecteren we 24 uur per dag. Je kunt dus gerust zeggen dat je bij easyJet in goede handen bent.
Er zijn slechts twee incidenten geweest waarbij vliegtuigen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij werden beschadigd, hoewel beide vliegtuigen niet onherstelbaar werden beschadigd. In 1997 raakte het toestel van Transavia vlucht 484 beschadigd toen het van Salzburg naar Amsterdam vloog.
Een Airbus A320 van EasyJet brak 2 juli op tijd de start op Genève Airport af toen een Learjet plotseling de startbaan opreed. Het toestel van de Engelse luchtvaartmaatschappij met registratie HB-JXI wilde opstijgen op weg naar Malaga in Spanje.
Nog los van de gore vliegtuigen (álles plakt, tijd voor schoonmaken is er niet geloof ik), extreem lelijke interieur (blauw en geel is alleen bij Ikea acceptabel en zelfs daar heb ik er moeite mee), gekmakend slechte vliegtijden is het ALLERergste nog wel dat je overal voor moet bijbetalen.
Het aantal sterfgevallen in 2019 lag op 257. In dat jaar werden 86 ongelukken geregistreerd, waarvan 8 met fatale gevolgen. Het gaat in 2020 om 0,27 dodelijke ongelukken per miljoen vluchten of één fataal ongeluk per 3,7 miljoen vluchten. In 2019 vonden voor iedere miljoen vluchten, 0,18 dodelijke ongevallen plaats.
Wat is de beste plaats in het vliegtuig? Alles hangt af van wat u zoekt… Om zo weinig mogelijk last te hebben van turbulenties, moet men dicht bij de vleugels zitten, want op die plek is het vliegtuig het meest stabiel. Om bij de eersten te zijn bij het verlaten van het vliegtuig, zit u best links vooraan.
Vloeistoffen mogen alleen mee aan boord worden genomen in een houder met een maximaal volume van 100 ml, verpakt in een doorzichtig, hersluitbaar plastic zakje van 1 liter, met afmetingen van maximaal 20 x 20 cm. Uw bagage wordt op de luchthaven gecontroleerd.
Wanneer je vanaf Eindhoven Airport vliegt met Wizz Air, dien je je vooraf online in te checken en je boardingpas uit te printen. Je kunt je vanaf 30 uur tot 3 uur voor vertrek online inchecken. Meer informatie over afmetingen en gewicht van bagage vind je op de website van Wizz Air.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor. We kennen allemaal het drukgevoel dat ontstaat in de oren tijdens opstijgen en dalen.
De webshop van Transavia bestaat al sinds 1996 en staat bekend als een betrouwbare speler in de markt. Transavia is al vanaf hun oprichting ingeschreven bij de kamer van koophandel en hun website is beveiligd door middel van een SSL certificaat (groene slotje).
De vliegtuigen van Ryanair maken veel meer vluchten op een dag dan die van bijvoorbeeld KLM. Er zit slechts een half uur tot drie kwartier tussen landing en vertrek. Daardoor wordt er continu geld verdiend en betalen passagiers niet zoveel voor de tijd dat het toestel aan de grond staat.
– Vanaf 1 november 2018 mag je per persoon geen gratis rolkoffer meer meenemen als handbagage. Alleen rugzakken en tassen van maximaal 40cm x 20cm x 20cm mogen gratis mee aan boord. – Een handbagage koffertje moet standaard worden ingecheckt en de kosten hiervoor bedragen € 6-14 (te boeken als 10 kg Check-in Bag).
Soms staan delen van het toestel in brand en is er explosiegevaar. Ook gebeurt het weleens dat een vliegtuig neerkomt in zee, of op een andere plek die voor hulpdiensten moeilijk te bereiken is. Als er overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
De 737 MAX van TUI Fly vertrok naar Spanje met 118 reizigers. Die werden vooraf ingelicht, niemand haakte af. Eind 2018 en begin 2019 crashten twee 737 MAX-vliegtuigen, met 346 doden tot gevolg. Die ongevallen bleken veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem dat de neus van de vliegtuigen naar beneden drukte.
Bij die ramp kwamen 583 mensen om het leven. Het was het laatste incident van de KLM met dodelijke slachtoffers, de crash met de Cityhopper in 1994 en Malaysia Airlines-vlucht 17 in 2014, die in codeshare ook als KLM-vlucht 4013 werd uitgevoerd, niet meegerekend.