Alleen een stuurslot op je scooter is niet veilig genoeg. Je scooter kan gemakkelijk opgetild en meegenomen worden. Een goed scooterslot met een ART 3 keurmerk of hoger is daarom enorm belangrijk en verplicht door de verzekeraar. Met als reden dat een ART 3 slot een grotere weerstand biedt tegen diefstal.
Tot slot, een stuurslot werkt niet tegen autoinbraak. Het slot kan enkel en alleen voorkomen dat een dief er niet met je auto vandoor gaat maar verhindert hem niet om de spullen die je in je auto hebt laten liggen, mee te nemen. Zorg dus altijd voor een opgeruimde auto.
Ongeveer 1,26% van alle scooters die in Nederland rondreden, werden in 2017 dus gestolen. Dat cijfer lijkt misschien niet veel te zijn, maar de cijfers ogen vertekend indien we ze vergelijken met de diefstalcijfers bij andere voertuigen.
Ter preventie van diefstal is het belangrijk om uw scooter altijd in een schuur, stalling of box te parkeren, met minimaal twee goede sloten en eventueel een alarmsysteem. Helaas is er niet altijd de mogelijkheid om uw scooter binnen te parkeren.
Het beste scooterslot is dus een lang ART3 gekeurd kettingslot! Je mag uiteraard ook ART4 of zelfs ART5 gebruiken. Neem je het risico om je scooter niet nagelvast te zetten dan kun je ook andere type sloten nemen, zoals een beugelslot of een schijfremslot.
Een stuurslot zit meestal ingebouwd in het contactslot. Als je de sleutel in het contactslot naar links te draait dan zet je de scooter van het contact af. Je kunt dan nog een extra slag naar links draaien, waardoor je stuur op slot zet. Je moet het stuur meestal wel naar links draaien om het te kunnen afsluiten.
U bent verplicht om minimaal een WA Bromfietsverzekering voor uw elektrische scooter af te sluiten. Met deze verzekering bent u verzekerd als u met uw elektrische scooter schade veroorzaakt aan (spullen van) een ander. Kies voor een uitgebreidere dekking als u wilt dat schade aan uw scooter ook verzekerd is.
De kans op letsel op een scooter is een veelvoud groter dan in de auto. Dit komt omdat je op een tweewieler kwetsbaarder bent dan een vierwieler. Met een auto kan er nog sprake zijn van blikschade, terwijl op een scooter een aanrijding met een andere weggebruiker vrijwel altijd een val tot gevolg heeft.
Dit kun je online via de website van de RDW regelen of je gaat bij een RDW-loket langs. Let erop dat je niet je kenteken- en legitimatiebewijs thuis laat liggen. Je scooter kun je in totaal voor één, twee of drie jaar schorsen wat je in loop van tijd eenvoudig kunt verlengen of stopzetten.
De dagwaarde van een scooter kan niet vastgesteld worden. Het is altijd een schatting. U kunt de dagwaarde inschatten door op te zoeken waar vergelijkbare scooters met dezelfde leeftijd ongeveer voor verkocht worden. Bij schade zal een expert de dagwaarde vóór de schade inschatten.
Scooters worden voornamelijk gestolen door het achterwiel op te tillen en de scooter of brommer simpelweg naar een steegje te rijden of een plek waar de scooter verder behandeld kan worden om mee genomen te worden. 2. Zet je scooter niet in een steegje of op een plek waar niemand hem ziet.
De politie houdt geregeld bromfietscontroles. Daarmee wil de politie bromfietsen, snorfietsen en scooters met een vals framenummer of zonder framenummer uit het verkeer halen en eventueel vernietigen.
Neem contact op met de VbV-helpdesk telefoonnummer (055) 741 00 01. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur. Wij kunnen ook ondersteuning bieden als uw voer- of vaartuig is teruggevonden. Informeer de politie waar u aangifte heeft gedaan en stel ook uw verzekeraar hiervan op de hoogte.
Gelukkig kan je ook heel makkelijk een stuurslot demonteren zonder sleutel. Boren is helemaal niet nodig! Het stuurslot heeft namelijk een kleine pen die het slot op zijn plaats houdt. Als deze pen gebroken is kan het slot makkelijk uit het frame gehaald worden.
Een stuurslot is een preventiemiddel tegen diefstal van de auto en werkt doordat het slot het stuurwiel van de wagen sluit. Door het gebruiken van een stuurwielslot is het namelijk niet meer mogelijk om het stuur te draaien.
Het meest voorkomende probleem: het stuurslot. Draai aan je contactsleutel en wrik tegelijk een beetje aan je stuur om je stuurslot op te heffen. Je mag best wat kracht gebruiken op het contact wanneer dit het geval is.
Wanneer een scooter of bromfiets lang heeft stil gestaan (enkele weken of langer) dan zal de scooter of brommer niet direct starten. Dit komt omdat de benzine in de carburateur volledig of gedeeltelijk is verdampt. Ook is de accu dan leger dan normaal en zal dus snel leeg of overbelast raken.
Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Dan is de accu niet sterk genoeg en moet hij opgeladen worden. Probeer je scooter dan niet elektrisch te starten, maar gebruik de kickstarter. Als je scooter een tijd heeft stilgestaan, kan de benzine in de carburateur verdampt zijn. Ook is de accu lang niet zo vol meer.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Re: 80cc i.p.v 49,9cc scooter
Je krijgt een bekeuring voor te hoge constructiesnelheid: N083 a, tm 10 km te hard = 45 euro boete N083 b, meer dan 10 tm 15 km te hard = 70 euro boete.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Ja, ook als uw zoon of dochter erop rijdt, blijft de scooterverzekering van kracht. Is er schade en staat uw kind niet op de polis vermeld als bestuurder? Dan geldt er een extra eigen risico van € 1.000,-. Geef daarom de naam van uw kind op als de bestuurder van de scooter, want dan geldt dit eigen risico niet.
De beste volgens reviews
Op basis van onze reviews is dit de top 5 van beste scooterverzekeringen in 2022: InShared. Univé ZLM.
Er worden heel veel scooters, snorfietsen en brommers gestolen in Nederland en dat is dan ook het belangrijkste feit dat een scooterverzekering zo duur maakt. Daar hebben alle scooterrijders mee te maken, maar vooral jongere bestuurders betalen vaak een behoorlijk hoge premie.