De fietsendrager zelf valt in principe onder de dekking van de autoverzekering, maar dit verschilt per verzekering.De drager kan immers beschadigd raken of gestolen worden. En gaat u de grens over met de fietsendrager, informeer u dan van tevoren wat de regels zijn. In elk land zijn er weer andere regels.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
De normale fiets weegt zo'n 20 kg maar de E-Bike is zwaarder en omdat het extra gewicht ook nog eens aan de bovenkant zit komen er grotere krachten op de fietsdrager te staan met name op het punt waar deze op uw trekhaak vastgeklemd is.
De Bike Buddie is een beschermingssysteem dat kan worden gebruikt bij het vastzetten van een fiets op een fietsendrager. Zonder Bike Buddie gaat dit niet altijd krasloos, zeker niet als meerdere fietsen tegen elkaar aan gezet moeten worden. De Bike Buddie biedt dan uitkomst.
Een fietsendrager heeft meestal verstelbare houders waarop de wielen rusten, en voor de wielen zelf zijn er strak te trekken wielriemen. Eveneens elementair is dat de fiets of elektrische fiets op de drager beveiligd is tegen diefstal.
De fietsen op de fietsendrager mogen aan beide kanten niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Er mogen geen scherpe delen uitsteken. De fietsendrager met fietsen mogen niet zwaarder zijn dan de maximale kogeldruk van uw trekhaak. Bekijk daarom goed welke fietsendrager geschikt is voor uw auto.
Over het algemeen moet een fietsendrager voor een elektrische fiets toch wel zo'n 25 kg per fiets kunnen dragen. Als je twee elektrische fietsen mee wilt nemen, moet de fietsendrager dus een draagvermogen van 2 x 25 kg hebben.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Als je auto geen trekhaak heeft, dan kun je kiezen voor een fietsendrager zonder trekhaak, oftewel een dakdrager. Met de juiste fietsendrager kun je elke auto geschikt maken om fietsen mee te vervoeren. Een tweede aandachtspunt is het type fiets dat je wilt vervoeren.
4: Personenauto's met fietsdrager worden geacht zich aan de maximum snelheid te houden van 130 km per uur.
Met de uitstekende bouw- en componentkwaliteit van Thule ziet de ProRide eruit om lang mee te gaan. Wanneer je een goede fietsdrager gaat kopen, moet je altijd onthouden dat de levensduur toch rond tien à vijftien jaar zou moeten liggen.
Beste uit de Test: Uebler i21
Deze fietsdrager is gemakkelijk en met weinig kracht te bedienen en bevestigen. De fietsdrager kun je kantelen zodat er genoeg ruimte is om de achterklep open te doen. De Uebler is inklapbaar en je bergt hem makkelijk op. De afwerking en constructie is sterk en voelt goed aan.
De meeste fietsendragers zijn speciaal ontworpen om op elke trekhaak gemonteerd te worden.
Een trekhaak zal bij overschrijding niet verbuigen of zelfs afbreken. De toegestane kogeldruk zegt feitelijk ook niets over de sterkte van de trekhaak maar is vastgesteld door de autofabrikant. Met 5 kilo overschrijding zal er met de trekhaak écht niets gebeuren.
Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager!
Yakima FoldClick 2
De Yakima FoldClick 2 is een kostbare fietsendrager, maar wanneer budget geen probleem is, kies je hiermee wel voor de hoogste kwaliteit. Hij is zeer makkelijk in gebruik en je hebt geen gebruiksaanwijzing nodig om je fietsen of e-bikes mee te nemen.
De beste fietsendrager uit de test, die je op dit moment kunt kopen, is deze Thule EasyFold XT. De prijs is niet laag, maar hij sluit wel perfect aan bij de kwaliteit van deze fietsendrager. Hij beschikt over verschillende voordelen ten opzichte van concurrerende modellen.
De fiets mag maximaal 40 cm uitsteken. De fietsendrager en auto mogen samen niet breder zijn dan 255 cm en de fietsendrager moet een mistachterlicht en achteruitrijverlichting hebben. Dit is alleen mogelijk wanneer je een 13-polige aansluiting op je auto hebt.
Regels in Nederland
De fietsen mogen aan beide kanten van de auto niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Bij het gebruik van een aanhanger moet de NL sticker op de aanhanger geplakt worden. Een fietsendrager is geen aanhanger, maar een lastdrager en biedt niet altijd de ruimte om de sticker te kunnen plakken. Formeel mag een NL sticker niet op de witte plaat geplakt worden.