Alleen de stevigste varianten komen in aanmerking voor het ART-certificaat en worden erkend door verzekeraars, en een cijferslot kan lang zo veilig niet worden gemaakt als een cilinder voor een sleutel. Als gezegd is de cijfercombinatie van een fietsslot doorgaans zelf (eenvoudig) in te stellen.
Het Fortlocks Cijferslot 4-Cijferig is als best getest eruit gekomen! Dit komt omdat het een zeer goede beveiliging heeft. Het is heel erg sterk en gaat niet zomaar kapot. Zo kan het ook buiten staan en zelfs met extreme weersomstandigheden gaat het niet open.
Kies voor een ART-slot met minimaal 2 sterren. Ook een ART-3 slot is prima geschikt voor de beveiliging van uw e-bike. Het type slot maakt niet zo heel veel uit; u kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringslot, een vouwslot of een kettingslot. Een goed basisslot voor de beveiliging van uw e-bike is een ringslot.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Fietssloten met het ART-keurmerk zijn door de stichting goedgekeurd na uitgebreide tests van SKG-IKOB op de mechanische beveiliging. Het keurmerk zelf geeft met 2, 3, 4 of 5 sterren aan in hoeverre uw fiets is beveiligd tegen diefstal. ART-2 (aangeduid met twee sterren) wordt minimaal aangeraden voor fietsen.
Welke soorten sloten zijn goed voor de verzekering? Een goed fietsslot dan wel scooterslot of motorslot voor de verzekering kan zijn een kettingslot, maar ook een beugelslot, ringslot en/of insteekslot (laatstgenoemden alleen bij de fiets). Het kan zelfs gaan om een vouwslot of remschijfslot.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Solid-ringslot van AXA
De productie en verkoop van de 'Poolse sleutel' kan AXA niet tegenhouden. 'Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook produceren en verkopen. ' Maar je mag de sleutel niet aanprijzen als een middel om een AXA-slot te openen.
Het kettingslot wordt gezien als het meeste veilige fietsslot. Het slot bestaat uit een ketting en een sluiting. Deze sluiting kan zowel een los slot als een vaste sluiting zijn. De schakels van een kettingslot zijn gemaakt van gehard staal.
Een slot met ART-keurmerk biedt extra veiligheid en zekerheid, tegen diefstal en met betrekking tot de verzekering. Koop een fietsslot met minimaal het keurmerk ART-2 of ART-3. Deze bieden een heel goede diefstalbescherming en zijn ook qua gewicht, bij gebruik voor de fiets, goed hanteerbaar.
Het kabelslot lijkt erg veel op een kettingslot, maar dit slot is gemaakt van een ijzeren kabel. Dit maakt het slot wat flexibeler, lichter en dus handzamer dan een kettingslot. Hierdoor is een kabelslot wel net iets minder sterk dan een kettingslot, maar wel erg veilig in combinatie met een ringslot.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Vaak heeft het slot een kleine resetknop aan de onderkant of de zijkant van het slot. Je hebt misschien een paperclip, pen of potlood nodig om de knop in te drukken en het resetproces te beginnen. Stel je nieuwe combinatie in. Terwijl je de resetknop indrukt, zet je je slot op de nieuwe combinatie.
1 - Axa Defender Ringslot
Het ringslot heeft een ART 2 sterren goedkeur, hiermee voldoet het slot aan de eisen om een fietsverzekering af te sluiten. Het Defender ringslot biedt optimale beveiliging door de anti-boor cilinder en de gehard stalen beugel.
Iedere TSA agent heeft een TSA sleutel, hiermee kunnen ze elke koffer met TSA openmaken zonder deze open te breken. Enkele goede koffers met TSA slot zie je hieronder.
Het is eigenlijk een vrij simpel trucje. Je trekt aan de stang van het slot waardoor er druk op de schijven ontstaat. Vervolgens draai je deze een voor een naar onderen totdat je bij een bepaald getal een soort weerstand voelt. Dit is het cijfer van de code.
Het ART-keurmerk
Stichting ART test, keurt en certifieert alle sloten die in Nederland op de markt komen. Het gaat hierbij om alle soorten sloten: ringsloten, kettingsloten, beugelsloten, vouwsloten, schijfremsloten, kabelsloten en insteeksloten (alleen voor de fiets).
De Fietsersbond zegt hierover: 'Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
De slijptol, ook wel haakse slijper genoemd, is de meest eenvoudige manier om je fietsslot te openen zonder sleutel. Het maakt hierbij niet uit of je een ringslot of extra slot wilt openslijpen. Met deze slijptollen kun je binnen enkele seconden je slot doorslijpen.
Kijk het type slot na
Slot met bouten: Dit is het makkelijkst te monteren en demonteren slot. Open de afsluitkleppen in het slot, van hieruit kun je vlotjes aan de bouten die je eenvoudigweg open draait en zo het slot zonder schade kunt demonteren.
Het beste scooterslot is dus een lang ART3 gekeurd kettingslot! Je mag uiteraard ook ART4 of zelfs ART5 gebruiken. Neem je het risico om je scooter niet nagelvast te zetten dan kun je ook andere type sloten nemen, zoals een beugelslot of een schijfremslot.