Samenvatten kan op veel verschillende manieren: in een vragensamenvatting, een schema, een mindmap, een opsomming of korte tekst. Gebruik de manier die het beste bij jou, bij de tekst en bij je leerdoel past. Kijk of de tekst is opgebouwd in verschillende stukken. Denk aan paragrafen, tussenkopjes, titels en alinea's.
Voordat je begint aan je samenvatting moet je weten en begrijpen waar de tekst over gaat. Ga nu aan de slag met een potlood of markeerstift. Probeer uit elke alinea de kernzin te onderstrepen of te markeren. Schrijf deze kernzinnen onder elkaar en controleer of je geen belangrijke informatie hebt gemist.
Vat de kernpunten van je presentatie nog één keer samen in je slot. Zo ziet je publiek het totaalplaatje en wordt je boodschap beter onthouden. Houd rekening met de concentratieboog van je publiek.
Het maken van een samenvatting is ook een middel om te controleren of je de kennis wel onder woorden kunt brengen, m.a.w. of je de stof ook actief beheerst. Als je een samenvatting maakt ben je gedwongen na te denken over de verbanden in de stof, zodoende krijg je meer oog voor de grote lijn in de tekst.
De samenvatting kan gezien worden als je scriptie in het klein. De samenvatting is een systematische weergave van de inhoud van jouw scriptie en dient niet langer dan 1 A4 te zijn. Het is niet de bedoeling dat je het puntsgewijs opschrijft, maar dat het een samenhangend geheel wordt in vloeiende zinnen.
De samenvatting helpt potentiële lezers om te beoordelen hoe relevant jouw tekst is voor hun onderzoek. De samenvatting bevat de belangrijkste bevindingen voor lezers die geen tijd hebben om je hele tekst te lezen.
1) Beknopt herhalen 2) Bundelen 3) Excerperen 4) In het kort herhalen 5) In het kort weergeven 6) Kort herhalen 7) Overkoepelen 8) Recapituleren 9) Resumeren 10) Uittrekk... Abstract: De inhoud van een tekst wordt verkort weergegeven, maar zo dat de essentie niet verloren gaat.
Met de Cornellmethode leren leerlingen hun notities gestructureerd samenvatten.Links schrijven ze de begrippen, rechts de uitleg. Het is belangrijk dat ze deze samenvatting ook echt inzetten. Bijvoorbeeld door de uitleg af te dekken en te vertellen wat ze over het begrip weten.
Een mooie formule voor een goede slotzin is om terug te grijpen op de aandachtstrekker van het begin van je betoog. We noemen dit een cirkelrede: dit stijlmiddel maakt het betoog tot een afgerond geheel. Een ander stijlmiddel is om een boodschap, wens of laatste zin krachtig uit te spreken als drieslag.
Goede standaardzinnen voor de afsluiting van een zakelijke brief zijn bijvoorbeeld: Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.Ik dank u bij voorbaat vriendelijk voor uw moeite.
Door jezelf vlak voor je presentatie een minuut of 2 letterlijk zo groot mogelijk te maken (bijvoorbeeld op het toilet), maakt je lichaam testosteron aan en verlaagt het cortisol-gehalte. Dat zorgt ervoor dat je je zekerder voelt van jezelf. En als je je zekerder voelt van jezelf, heb je minder last van zenuwen.
Door samen te vatten help je jezelf (en je gesprekspartner) om de zaken weer even op een rij te zetten. Zeker bij een ingewikkelde discussie kan dit helpen. Doe het dus ook gerust een aantal keren in een gesprek. Tijdens het samenvatten gun je jezelf even gelegenheid om je volgende stap in het gesprek voor te bereiden.
Je leert er weinig van en daarnaast blijven alleen individuele feiten hangen. Zo hebben je leerlingen geen enkel zicht op de onderlinge verbanden. Als leerlingen zo druk bezig zijn geweest met markeren, lijken de bladzijdes helemaal opgelicht. Dat helpt niet bij het leren.