Hoe vaak je een zorgleefplan evalueert, is afhankelijk van de cliënt en hoe snel diens zorgbehoeftes veranderen. Meestal wordt in verpleeghuizen twee keer per jaar officieel geëvalueerd, dit is conform het Kwaliteitsdocument voor de ouderenzorg (VVT) 2013.
De wet zegt dus dat zorgverlener en cliënt wel met elkaar moeten afspreken hoe vaak ze evalueren en dat twee keer per jaar wel een goede frequentie is. Het is echter geen plicht, in overleg kun je hier ook vanaf zien.
Een MDO vindt in ieder geval één keer per jaar plaats of vaker indien de patiëntsituatie daarom vraagt.
Zonder evaluatie kan een fout eindeloos vaak worden herhaald voordat deze wordt opgespoord en structureel wordt voorkomen. Zonder evaluatie profiteert jouw organisatie niet van de ervaringen van het team. Er is dan geen methode voorhanden om de leerresultaten van het werk dat is gedaan te verzamelen en te bestuderen.
We onderscheiden drie hoofdvormen van evalueren: • planevaluatie; • procesevaluatie; • effectmeting. Welke vorm het meest geschikt is, is afhankelijk van het doel dat je hebt geformuleerd.
Sinds 1 januari 2008 is het wettelijk verplicht om met elke cliënt een zorgplanbespreking te houden. De verzorgings- en verpleeghuizen en de thuiszorg moeten verplicht een zorgplan opstellen in overleg met de cliënten.
Het begrip 'zorgplan' omvat alle aspecten van zorg verleend door een instelling, inclusief persoonlijke wensen van de patiënt. Voor het opstellen van dit plan en het bespreken met de patiënt of diens vertegen woordiger bij een verblijf langer dan drie maanden is de instelling verantwoordelijk.
Je bent wel verplicht deze verklaring in het zorgdossier te doen, als deze er eenmaal is. In de Multidisciplinaire Richtlijn Besluitvorming over reanimatie staat wel dat je cliënten het beste kunt doorverwijzen naar hun behandelend arts, met vragen over levenseinde en reanimatie.
de Wet BIG; de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen; de Wet toelating zorginstellingen.
SOEP staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie & Plan. Het is een methode voor het maken van een rapportage in een medisch dossier die vaak gebruikt wordt door professionele zorgmedewerkers.
Wat is het verschil tussen SOAP en SOEP? SOAP/SOEP zijn afkortingen waarbij SOAP staat voor Subjectief | Objectief | Analyse | Plan. SOEP staat voor Subjectief | Objectief | Evaluatie | Plan. Analyse gaat meer over wat je nu ziet in de huidige situatie.
Welk doel wilt u met de evaluatie bereiken? Op welke hoofdvragen moet de evaluatie antwoord geven? Welke informatie is nodig om de hoofdvragen te beantwoorden? Op welke manier gaat u gegevens verzamelen?
Het zorgleefplan is geordend volgens vier levensdomeinen. - Woon- en leefomstandigheden; - Participatie; - Mentaal welbevinden; - Lichamelijk welbevinden en gezondheid.
Het zorgleefplan vermeldt de indicatie, een beeld van de zorgvraag, de reële zorgbehoefte en de afgesproken zorg. Daarnaast worden doel, inhoud en tijdstip van de zorg en ondersteuning vastgelegd.
Voorbeeld eenvoudig individueel zorgplan
Op de voorkant staan mogelijke gespreksonderwerpen, zoals voeding, alcohol en stress. Op de achterkant staan 5 vragen over wat voor de cliënt belangrijk is (behoeften), gesprekspunten, doelen, acties en evaluatie.
Voor mensen die chronisch veel zorg nodig hebben biedt de Wlz uitkomst. Maar de Wlz kent ook zijn keerzijde: een indicatie is in de regel levenslang. Soms komen mensen er na een Wlz-indicatie achter dat ze erop achteruitgaan in vergelijking met Wmo en de wijkverpleging.
Een indicatie is in principe geldig voor onbepaalde tijd.
Een planevaluatie is een evaluatie vooraf. Je beschrijft daarin welke effecten je van een nieuwe interventie verwacht. Veel organisaties evalueren een interventie alleen achteraf, om te kijken wat de effecten in de praktijk zijn: dat is een effectevaluatie.
Bij het ontwerpen van een evaluatie maak je keuzes over de uitvoering, bijvoorbeeld hoe de benodigde data worden verzameld en welke bronnen daarvoor worden gebruikt. Hieronder staat een aantal begrippen en overwegingen die van belang zijn bij het maken van deze keuzes.
Een evaluatieplan helpt coördineren. Het schept duidelijkheid voor alle partijen (respondenten, uitvoerders, degene die verantwoordelijk zijn etc.). Iedereen weet wanneer er wat van hen verwacht wordt. Het maken van een goed plan zorgt er verder voor dat er wat met de resultaten gedaan wordt.