Rollerbrakes moeten dus regelmatig worden voorzien van vet. Dit is zeker niet elke week en meestal ook niet elke maand maar wel regelmatig, afhankelijk van hoe vaak de fiets wordt gebruikt.
Vaak kun je het probleem verhelpen door de rem te smeren. Op elke rollerbrake zit een zwart dopje wat je kunt verwijderen.Vervolgens spuit je wat Shimano Rollerbrake in dit gaatje. Ga een klein stukje fietsen en rem een aantal keer om zeker te weten dat het vet goed verdeelt is over de rem.
Je rechter handrem is om je voorwiel te stoppen. Let op dat je beide handremmen tegelijk indrukt. Anders kom je over de kop slaan. Daarnaast zijn er ook verschillende soorten handremmen, zo heb je rollerbrakes, V-brakes en schijfremmen.
Simpel gezegd, de rollerbrakes remmen door uit te zetten en de schijfremmen door samen te drukken. De rollerbrake is de opvolger van de trommelrem. Een tandwiel in het midden van het wiel draait bij het remmen en duwt daarmee de zes 'rollers' naar buiten (zie foto) waardoor de wiel vanuit de kern wordt afgeremd.
Rollerbrakes (trommelrem)
Deze remmen zitten aan de naven (in het midden dus) van de wielen bevestigd. Wanneer je de hendels aan het stuur inknijpt, worden speciale rolletjes tegen de 'remschoen' aangedrukt. Daardoor ontstaat wrijving, wat ervoor zorgt dat je snel afremt.
Hoe lang remschijven mee gaan is afhankelijk van je rijstijl. Onder normale omstandigheden gaan remschijven ongeveer 80.000 km mee. Rij je veel snelweg? Dan rem je minder en kunnen ze langer mee gaan.
Hydraulische schijfremmen behoren tot de best presterende fietsremmen, ongeacht de omstandigheden. Deze remmen maken gebruik van een remschijf in het wiel en hydraulische vloeistof in plaats van kabels.
Schijfremmen, ook wel discbrakes genoemd, zijn de beste remmen die je op jouw elektrische fiets kan hebben. Een schijfrem herken je aan de schijf die je in het voorwiel en achterwiel van een e-bike ziet.
Een rollerbrake is een zelfkoelend remsysteem van Shimano en is de opvolger van de trommelrem. Hij wordt vaak toegepast bij de wat luxere stadsfietsen.
Het speciale vet is speciaal ontworpen voor gebruik op Shimano rollerbrakes. Hij is hittebestendig en zorgt voor een soepele werking van de rem.
Vet dat overvloedig in de remtrommel zit. Het vet dient om slijtage van remsegmenten en trommel te voorkomen. De constructie in de rem om de remsegmenten naar buiten te drukken is vergelijkbaar met constructie met cilindrische pallen die in naven met terugtrapremmen is te vinden.
Bij een hydraulische schijfrem werkt het afstellen iets anders. Zet als eerste je fiets op de kop, zodat de wielen vrij kunnen rond draaien. Draai vervolgens beide inbusbouten aan de remklauw een klein beetje los zodat je hem met de hand op en neer kunt bewegen.
Piepende schijfremmen door te weinig bleeden
Het is van belang je schijfremmen regelmatig te (laten) bleeden of ontluchten. Hierdoor blijven ze namelijk op hun best functioneren. Doe je dit niet op tijd, vermindert de remkracht of kunnen de zuigers zelfs blijven hangen, waardoor hij kan gaan aanlopen.
Remschijven ontvetten kun je op vele momenten doen, met een goede remmenreiniger. Door dit te doen bij je nieuwe remschijven weet je zeker dat je voorlopig goed zit. Remmenreiniger is zeer krachtig in het reinigen en ontvetten van alle onderdelen van de remwerking.
Een remschijf kan makkelijk jaren en duizenden kilometers meegaan, zeker als je de remblokken op tijd vervangt en hier organic resin blokken gebruikt. Metal blokken doen de remschijf wat sneller slijten.
Schijfremmen werken beter in nat weer beter dan velgremmen (maar maken wel meer lawaai). Door de rotorafmetingen te wijzigen, kunt u aanpassen hoeveel remkracht u wilt. Het is gemakkelijker om bredere banden te gebruiken met schijfremmen.
Plaats een oliedruppeltje aan weerszijden van je rem- en versnellingkabels. De olie zorgt ervoor dat je kabels beter in hun bescherming glijden. Ze beschermt ook tegen vocht. Zo krijg je meer soepelheid bij het remmen en bij het veranderen van versnelling.
Tijdens de inrijfase moet je ongeveer 30 keer afremmen. Hierbij wordt het voertuig vanaf een snelheid van ongeveer 100 km/u afgeremd tot ongeveer 50 km/u. Let op dat je hierbij gematigd remt en een maximale remtijd van 3 seconden niet overschrijdt.
Redenen voor piepende remmen
Dit kan gebeurd zijn door het gebruik van vettige schoonmaakmiddelen of vettige vingers waarmee aan de onderdelen is gezeten. Andere oorzaken van piepende remmen zijn kromme remschijven die tegen de remblokken aankomen, remschijven die niet gecentreerd zijn en versleten remblokken.
Shimano en SRAM gebruiken verschillende hendelontwerpen om te kunnen schakelen. Shimano gebruikt twee STI-shifters, waarmee je kunt op- en terugschakelen. SRAM doet het anders. Waar Shimano gebruik maakt van twee hendels, maakt SRAM gebruik van slechts één hendel, ookwel het DoubleTap-systeem genoemd.
Vergeet hierbij niet dat ook een fiets moet beschikken over een bepaalde, bij wet bepaalde, uitrusting! In dit artikel vind je een overzicht van de wettelijke verplichtingen. Je fiets moet de volgende uitrusting hebben (wettelijk verplicht): 2 remmen die goed werken, één op het voorwiel en één op het achterwiel.
Schijfremmen hebben een betere warmteafvoer dan trommelremmen . Wanneer de remmen continu worden ingedrukt, zullen ze geen remmen tot stilstand en remmen veroorzaken. 2. De verandering in maat van de remschijf na verwarming verhoogt niet de slag van het rempedaal.