genomen zal een DPF regenerenen iedere 400 tot 1200 km. Kun je dat regenereren zien of merken Helaas, dat kun je slecht zien of merken. Er zijn een paar aanknopingspunten, maar dan moet je wel je auto goed kennen. Het brandstofverbruik is tijdens het regenereren 30-40% hoger dan normaal.
Hoe het roetfilter werkt
Dan wordt en regeneratie uitgevoerd. Het filter is dan automatisch schoon gebrand tijdens dit proces worden de roetdeeltjes omgezet in het gasvormige koolstofdioxide. Dit schoonbranden noemen we regenereren en gebeurt tussen de 350 en 1.000 km afhankelijk van het merk, type en soort voertuig.
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
Zo kan het motormanagement exact te gewenste temperatuur van het roetfilter regelen. Zo'n regeneratieproces duurt gemiddeld 10 minuten. Niet alleen de hoeveelheid extra in te spuiten brandstof wordt gebruikt om de roetfiltertemperatuur te regelen maar ook de hoeveelheid lucht.
Een roetfilter heeft geen eeuwig leven — ongeveer 150.000 tot 200.000 kilometer voor dieselauto's — en raakt op den duur verstopt en uiteindelijk defect.
Andere kenmerken vol roetfilter
Auto stinkt tijdens het rijden. Het oliepeil stijgt. De auto stottert of schokt. Zwaar, brommend geluid auto.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Door lang door te rijden met een vol DPF-filter kan het gevolgen hebben voor de turbo waarvan de levensduur aanzienlijk verkort wordt. Dit komt doordat een vol DPF-filter meer tegendruk oplevert dan normaal. De turbo kan zijn druk niet kwijt en zal hierdoor schade kunnen oplopen.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
De duur van een spoeling (regeneratie) van een AquaCell is afhankelijk van de (voor)druk in de waterleidingen. Door de bank genomen duurt dit 15 minuten maar het kan zo snel gaan als 11 minuten bij een hoge voordruk en zo langzaam als 20 bij een vrij minieme voordruk in de waterleidingen.
Hiervoor moet de werkwijze zoals in de 'Hygiënecode voor de voedingsverzorging in zorginstellingen en Defensie' gevolgd worden. Dit kan door: - In minder dan 1 uur moeten de maaltijden van 7°C of kouder naar ten minste 60°C in de kern zijn. - Meet aan het einde van het regenereren de temperatuur van enkele maaltijden.
Een DPF cleaner is een vloeistof waarmee je een roetfilter kunt reinigen. Door de cleaner te gebruiken worden roetdeeltjes verbrand tot as. Deze as kan makkelijker uit de filter dan roet en is minder schadelijk voor het milieu. Het is belangrijk om te weten dat dit alleen kan als de filter licht vervuild is.
VOORDELEN VAN HET VERWIJDEREN VAN DE ROETFILTER
Lagere onderhoudskosten. Langere levensduur motor. Lager brandstofverbruik. Bij een ongewijzigde rijstijl, zo'n 6 tot 10 % daling.
In principe is het niet verstandig om te lang door te rijden met een verstopt roetfilter, omdat het de nodige storingen veroorzaakt. Daarnaast zorgt het voor meer inwendige vervuiling, aangezien het roet niet meer de auto uit kan. Verder kan de auto in noodloop gaan, waardoor de auto aanzienlijk minder vermogen heeft.
Bij temperaturen tussen de 450 en 600 graden Celsius verbrand het roet en ontstaat er as, dat wél uit het filter kan ontsnappen. Dit noemen we 'regenereren'. Het filter is dan leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.
De eerste en zuiverste oplossing is de roetfilter gewoon laten vervangen. Maar dat is duur. Erg duur: de kosten variëren van ca. 1500 tot makkelijk 2.000 à 3.000 euro.
Om het antwoord kort te houden: nee dit mag niet. Het verwijderen of aanpassen van een roetfilter of “emissie-beheersings-systeem” wordt door de RDW gezien als een wijziging van de constructie van de auto. Door deze wijziging voldoet de auto niet meer aan de toelatingseisen om aan het verkeer te mogen deelnemen.
Vanaf 1 juli 2022 zal de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet worden tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit.
De uitstoot van roet door dieselmotoren kan flink verminderd worden door aan de diesel cyclohexanon toe te voegen, een stof die gemaakt wordt uit industrieel afval.
Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.
Regeneratie van een roetfilter (passief)
Wanneer bij rijden op de snelweg de uitlaattemperatuur een bepaald punt bereikt, wordt het verzamelde roet verbrand tot er alleen nog maar as overblijft. Dit proces heet passieve regeneratie.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Het regenereren van het roetfilter houdt in dat automatisch de temperatuur van de uitlaatgassen tijdelijk wordt verhoogd. Deze temperatuur wordt verhoogd tot 600 graden zodat de roetdeeltjes verbranden tot as.
Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Een roetfilter is een onderdeel dat in het uitlaatsysteem van een dieselauto is gemonteerd. De uitlaatgassen stromen er doorheen en het filter vangt tot 99% van de roetdeeltjes (of roetpartikels) uit de uitlaatgassen op in een soort kanaaltjes die aan het uiteinde gesloten zijn maar waar het uitlaatgas wel uit kan.