Bij een 2-takt laat je bij iedere 5000 km een beurt uitvoeren en bij een 4-takt iedere 2500-3000 km. Haal je deze kilometers niet, dan laat je ieder jaar de beurt uitvoeren. Voor 4-takt is het belangrijk dat de motorolie minimaal ieder jaar wordt ververst.
Daarom is het nodig om je scooter al snel nadat je hem hebt gekocht voor het eerst een onderhoudsbeurt te geven. Maar ook daarna blijft het belangrijk om je scooter (of dat nu een elektrische scooter of eentje op benzine is) regelmatig naar de garage te brengen voor een kleine of grote onderhoudsbeurt.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
Om je garantie te behouden moet je je scooter regelmatig laten onderhouden. 1e onderhoudsbeurt bij 500km en kost €50 is . Hierbij wordt de inrijd olie vervangen, kleppen afgesteld . 2e onderhoudsbeurt is bij 1500 km beurt; hierbij moet er een kleine beurt uitgevoerd en kost €75.
km stand zegt weinig , je kunt tellers terug draaien , tellers vervangen door andere , en verder is het zo dat een scooter met 20.000 km wel veel beter kan zijn dan 1 met 6000 km , daar moet je imo niet naar kijken.
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
Bij een Grote beurt wordt de scooter grondig nagekeken en worden de slijtagedelen één voor één gecontroleerd. Daarnaast worden alle bewegende delen opnieuw in het vet gezet en in de meeste gevallen de carburateur ultrasoon gereinigd.
Scooter onderhoudsbeurten
Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. De monteur ververst de olie, reinigt het luchtfilterelement, vervangt het filter, checkt de bandenspanning en controleert de scooter van de carrosserie, de accu en de remmen tot de schokdempers, de lichten en de uitlaat.
Well-Known Member. Volgens mij kan een 4-takt wel tot iets van de 80.000 voordat er echt problemen komen, bij een 2-takt moet je wel ongeveer uitgaan van 20.000 ongeveer.
Belangrijk om te weten is hoe ver je met een tank normaal gesproken kunt rijden. Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Beschrijving. V-snaar 10 inch (van het merk Senzo) in de categorie is momenteel €15.
Vraag dan vooral even of de scooter eerder een ongeluk of schade heeft gehad. En let ook even op eventuele roestvorming, missende onderdelen, de banden en remschijven. Op deze manier weet je zeker dat je geen miskoop doet. Verder is het handig om een proefrondje met de scooter te maken.
JE SCOOTER AFSPUITEN
Je begint met het goed afspuiten van je scooter, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je scooter zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
Je kunt ervoor kiezen om je scooter voor de deur schoon te maken of in een wasbox bij de wasstraat. In ieder geval is het aan te raden om de scooter eerst goed af te spoelen met schoon water voor je aan de slag gaat.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Dit proces doe je voor beide kleppen, daarna draai je het vliegwiel een paar keer rechts om rond naar het dode punt en controleer je de klepspeling nogmaals. Bij een nieuwe scooter is belangrijk dat je de klepspeling tussen de 300-500 kilometer controleert en indien nodig opnieuw afstelt.
De motorolie wordt vervangen en het oliefilter de kleppen worden gesteld (4 takt), de bandenspanning wordt gecontroleerd en alle bouten, moeren en parkers worden nagezien. Voor behoud van de garantie op een nieuw geleverde scooter is ook de tweede onderhoudsbeurt van belang.
De juiste hoeveelheid olie in je scooter is nodig om het motorblok soepel te laten lopen. Is er te weinig olie? Dan zal de zuiger van het motorblok droog komen te staan waardoor de zuiger warm wordt, uitzet en vervolgens vastloopt in de cilinder. Hoe vaker dit gebeurt, hoe sneller de scooter zal slijten.
In tegenstelling tot een 2 takt motor is het bij een 4 takt motor niet nodig om olie toe te voegen aan de brandstof. De olie in het motorblok zorgt voor de smering van de onderdelen in de motor.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.