Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
De juiste hoeveelheid olie in je scooter is nodig om het motorblok soepel te laten lopen. Is er te weinig olie? Dan zal de zuiger van het motorblok droog komen te staan waardoor de zuiger warm wordt, uitzet en vervolgens vastloopt in de cilinder. Hoe vaker dit gebeurt, hoe sneller de scooter zal slijten.
Hoe vaak olie vervangen
Bij de meeste 4-takt brommers en scooters wordt de olie tussen de 3000 en 5000km vervangen, of ieder jaar (elke 12 maanden). Dit kan per merk en type verschillen. Vaak staat dit in het onderhoudsboekje.
Je controleert een keer per maand het oliepeil van je scooter en waar nodig vul je wat bij. Het is namelijk raadzaam om dit goed in de gaten te houden om grote kosten te voorkomen. Let hierbij op dat je de olie peilt bij een warme motor. Controleer altijd eerst welke olie je moet bijvullen in je scooter.
In tegenstelling tot een 2 takt motor is het bij een 4 takt motor niet nodig om olie toe te voegen aan de brandstof. De olie in het motorblok zorgt voor de smering van de onderdelen in de motor.
De All Climate Valvoline 10W-40 motorolie kan breed worden ingezet. Zo is de olie te gebruiken voor 4-takt scooters en snorscooters maar ook voor personen- en lichte bestelwagens, boten, tuingereedschap en motorfietsen.
Houd er rekening mee dat er slechts 0.8 liter olie in het motorblok gaat, dus wees voorzichtig met teveel olie. Teveel olie is net zo schadelijk als te weinig. Heb je er nu per ongeluk teveel olie ingedaan dan moet je deze er weer uit (laten) halen.
Om een scooter goed te onderhouden is het belangrijk dat de olie af en toe wordt vervangen en ververst. Wel is het goed om te weten dat bij een 4-takt motor van een scooter geen olie verbrandt. Dit komt omdat 4-takt scooters een apart oliereservoir hebben.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
2 takt olie prijs is dan ook variërend en afhankelijk van het merk olie. Wij hebben 2t olie voor scooters tussen € 6,50 en € 23,98 het varieert nog al dus!
Kan deze olie ook in 4 tact scooters ? Nee absoluut niet. Deze 5w40 is echt auto gericht en bevat extra stoffen die niet goed zijn voor de 4-takt scooter techniek. En dan heeft dat ook voornamelijk te maken met de koppeling die hierdoor kan gaan slippen.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Het wordt aangeraden om uw bougies te vervangen zodra deze op de grens van hun levensduur komt of om de 3 jaar. Maar het kan voorkomen dat bougies om een of andere reden eerder vervangen moet worden.
Maak de scooter allereerst helemaal nat met behulp van een waterspuit, waterslang of hogedrukspuit. Spuit het vuil eraf, zonder te dichtbij te staan, zodat er geen lakschade kan ontstaan. Op deze manier spoel je al het zand, vuil, ongedierte en andere vlekjes die eenvoudig te verwijderen zijn weg.
Kijk in de usermanual van je scooter, als hierin staat dat je 5W30 kunt gebruiken in de winter dan kun je die olie er gewoon in doen, staat het er niet expliciet in zou ik het niet doen. Trouwens tussen 5W40 en 5W30 zit er niet erg veel verschil in de temperatuur range. De 5W30 is iets dunner tov de 5W40.
Te veel olie zorgt voor lekkende pakkingen en defecten aan lagers e.d. Heb je per ongeluk teveel olie bijgevuld, dan dien je de olie eruit te laten lopen door de stop onder het motorblok los te draaien. Gebruik daarbij een opvangbak.
Om de +- 3000 km moet de olie worden ververst. Dan moet alle oude olie er uit en moet de motor worden gevuld met nieuwe olie.
Gebruik altijd de voorgeschreven olie. Voor boven genoemde merken is dit 10w40 4-takt olie, speciaal voor scooters. Verkeerde olie kan motorschade veroorzeken. Laat je dus niets zomaar aansmeren.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Een tweetaktmotor moet dus twee slagen maken voor één arbeidsslag en een viertaktmotor moet vier slagen maken voor een arbeidsslag.
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen.
15w40 is te dik voor een brommer / scooter.
Voor zover ik weet kan je gewoon 10w40 erbij gaan mengen, maar idd zoals al gezegd moet je uitkijken met verschillende soorten olie (mineraal, semi synthetisch en synthetische olieën). Dat je ze niet mag mengen is gedeeltelijk een fabeltje. Het hangt afaik af van het soort synthetische olie (glycolen).