De kosten van het verversen of flushen van de automaat olie ligt tussen de € 180,- / € 450,-. ex. btw.
De automatische versnellingsbak van een moderne auto heeft tijdig onderhoud nodig. Ondanks de claim van sommige automerken dat spoelen of verversen van de olie niet nodig is, voorkomt dit reparaties en hoge kosten. In moderne automaten zitten zogeheten longlife ATF (Automatic Transmission Fluid) olie.
Afhankelijk van het type automaatbak adviseren wij daarom altijd om de automaatbak van de auto, tussen de 60.000 en de 120.000 kilometer, of 1x per 5 jaar preventief te laten spoelen.
Experts adviseren de transmissie-olie van een handgeschakelde auto om de 60.000-100.000 kilometer te verversen. Bij een auto met automatische transmissie kan dit per model sterk variëren.
Het spoelen van een automaat kan vanaf een €299,- incl btw. Afhankelijk van de hoeveelheid en type olie en benodigde tijd voor aansluiten van de connectoren. Mocht er een filter in het systeem zitten die ook vervangen dient te worden kunnen de kosten hoger uitvallen.
Dat hangt de juiste hoeveelheid vloeistof die aan de versnellingsbak moet worden toegevoegd, af van de reden waarom u deze toevoegt. De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en reinigen kunnen veel klachten van een automatische versnellingsbak verholpen worden. Overmatig slippen bij schakelen en/of slecht schakelen komt veelal door vervuiling van de ATF-olie. Door slijtage in combinatie met vervuiling raken de oliekanalen verstopt.
ATF olie smeert en koelt de draaiende delen in een automatische versnellingsbak.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
De machine draait normaliter zo'n 15 tot 25 minuten met het reinigingsmiddel. Dit is afhankelijk van de mate van vervuiling. Vervolgens begint het spoelen met de nieuwe olie.
DSG-automaat onderhoud
Periodiek DSG spoelen en verversen is belangrijk om kostbare reparaties te helpen voorkomen. Net als regulier onderhoud aan een auto. DSG-olie raakt vervuild door o.a. slijtage van onderdelen. Op den duur wordt de olie dikker en smering minder.
Het is zeker niet onverstandig om te flushen / olie te verversen, maar doe dit preventief en niet om problemen op te lossen. Periodiek verversen en soms een keer flushen voorkomt problemen, maar lost ze niet op als ze al hebben plaatsgevonden.
Er bereiken ons wel eens klachten, maar op het totale aantal rondrijdende auto's met DSG kunnen we stellen dat de betrouwbaarheid is verbeterd. Wanneer u een auto op het oog heeft is het natuurlijk heel erg belangrijk om te kijken of al het onderhoud is uitgevoerd zoals is voorgeschreven.
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
de auto blijft niet stilstaan als-ie in Drive staat en dat zorgt in de beginperiode weleens voor een kleine botsing. automaten zijn over het algemeen duurder. het is echt even wennen als je een handgeschakelde auto gewend bent, doordat je onder andere je linkervoet niet gebruikt tijdens het rijden.
Ook verslijten de remmen sneller, omdat er moeilijker op de motor wordt afgeremd in een automaat. Dit betekent dat een automaat iets duurder in onderhoud kan zijn dan een auto met een handmatig systeem.
Wanneer u de olie heeft afgetapt en de schroef weer stevig heeft dichtgedraaid, vindt het vullen met de nieuwe olie plaats. Hiervoor bevindt zich meestal aan de zijkant van de versnellingsbak een speciale schroef voor het bijvullen. Hierna kunt u uw auto relatief snel weer in gebruik nemen.
Benodigde hoeveelheid olie: 6.5 liter. Vervanging: motorolie en filter – Mercedes W211. Deskundigen bevelen aan: Gebruik de olie aanbevolen door de fabrikant.