Remschijven gaan gemiddeld ongeveer 110.000 kilometer mee. Echter verschilt dit uiteraard per auto en met je rijstijl. Wanneer je veel abrupt remt of vaak file remt, kunnen remschijven al na zo'n 51000 kilometer toe zijn aan vervanging.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Je kunt prima zelfstandig de remschijven van jouw auto vervangen. Desondanks kan de vervanging behoorlijk wat tijd kosten als je remsysteem niet in goede staat is. Het kost gemiddeld 2 uur om de remschijven te vervangen.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Bij het voertuig waarvan de remschijf gemeten is, bedraagt de minimale remschijfdikte 22,0 mm. De gemeten waarde, 21,2 mm is dus lager dan de minimale waarde. De remschijven moeten daarom vervangen worden.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Begint uw auto te trillen wanneer u remt? Dan is de kans groot dat u te maken heeft met een of meerdere kromme remschijven voor of remschijven achter. Remschijven kunnen vervormen door zware slijtage of door oververhitting. In plaats van een vlakke schijf treft u dan een kromgetrokken schijf aan.
Trillen van het stuur tijdens het remmen. Waar het trillen van stuur tijdens het rijden diverse oorzaken kan hebben, is er voor trillen in het stuur tijdens het remmen meestal maar een oorzaak aan te wijzen. Namelijk, kromme remschijven. Remschijven kunnen krom raken, gewoon door slijtage.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld. Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
Bij de remschijf is de diepte van de rand aan de buitenkant een goede 'slijtindicator'. Elke wrijving van de remblokken holt je schijf verder uit. Voorbij een zekere diepte, vastgelegd door de constructeur, is de schijf niet langer bruikbaar en is hij aan vervanging toe.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan. Het is zeker noodzaak om bij een krassend geluid de auto direct naar een garagehouder te gaan. De werking van de remmen is niet meer te garanderen en een ongeluk ligt op de loer.
Beste merk remschijven
Kies dan altijd voor Brembo remschijven en remblokken. Brembo is de wereldwijde leider en al jaren het beste merk als het gaat om remonderdelen. Dit is ook de reden dat wij Brembo hebben opgenomen als ons premium merk. Brembo produceert haar remonderdelen volgens haar eigen formule.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Een voorbeeld is een resonantie in de motorruimte. Door de trillingen van de motor kan bijv. een schroefverbinding of een steuntje van het luchtfilterhuis mee gaan trillen. Daardoor ontstaat een resonerend geluid dat bij bepaalde toerentallen van de motor te horen is.
Trillingen tijdens stationair draaien wijzen vaak op een motorprobleem. Meer specifiek: op een niet soepel draaiende motor, wat meestal wordt veroorzaakt door een niet optimale verbranding. Een niet optimale verbranding kan een groot aantal oorzaken hebben, zoals defecte bougies, bobines of een kapotte brandstofpomp.
Hoe kun je kromme remschijven voorkomen? In elk geval is het erg belangrijk dat je je voet van het rempedaal haalt als je stilstaat. Dit geldt zeker als je net een paar keer flink hebt moeten remmen. Als je je rempedaal ingedrukt houdt, dan kan de warmte achter de remblokken geen kant op.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Wat kan ik zelf? Als het remvloeistofreservoir niet meer helemaal vol is, kunt je tussentijds remvloeistof bijvullen. Let wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.
Scheuren – breken van remschijven:
De remschijven kunnen in de ronding van het midden, bij het begin van de schijf los scheuren.