BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto's (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoeft u geen BPM te betalen.
Auto's ouder dan 25 jaar. (hoewel de BPM volgens de wet pas na 25 jaar volledig is afgeschreven, is dit in werkelijkheid al na 17 jaar en 6 maanden) Na 9 jaar en 6 maanden is de BPM al met 92% afgeschreven en betaal je nog maar een klein deel rest BPM.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
Als u twijfelt of de BPM al betaald is kunt u dit opvragen bij de Belastingdienst. In de meeste gevallen moet u wel betalen. De eerste 4 jaar kan de BPM nog flink hoog zijn, zeker op nieuwe bussen is de BPM fors.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
U betaalt bpm als u een nieuwe personenauto, motor of een bestelauto in Nederland koopt. Of importeert vanuit het buitenland. Maar ook in andere gevallen betaalt u bpm.
Koop je een nieuwe auto, dan krijg je altijd te maken met bpm, de Belasting voor Personenauto's en Motorrijwielen, een belasting op auto's, motoren en bestelauto's. Importeer je echter een tweedehands auto, dan hoef je nog maar een deel van de oorspronkelijke bpm, de zogenoemde rest BPM, te betalen.
Bpm is de belasting van personenauto's en motorrijwielen. Koopt u in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert u een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt u bpm.
Bpm-tarieven aangescherpt per 1 januari 2022
Er wordt voor 2022 een autonome vergroening verwacht van gemiddeld circa 2,3%. De bpm-tabel is daarom aangepast door de schijfgrenzen te verlagen met 2,3% en de geïndexeerde tarieven te verhogen met 2,35%. Bekijk de bpm-tarieven op de website van de Belastingdienst.
U kunt online aangifte bpm doen als wij de keuringsgegevens van de RDW hebben gekregen. Dat duurt maximaal 5 werkdagen. Als wij de keuringsgegevens nog niet hebben, krijgt u in de aangifte de foutmelding dat we geen gegevens kunnen vinden voor uw VIN.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
BPM vrijstelling vervalt in stappen
De BPM vrijstelling wordt vanaf 2024 in 3 stappen verlaagd naar 0 in 2026. In 2026 bestaat de vrijstelling dus niet meer. Afhankelijk van de catalogusprijs betekent dit dat bestelauto's voor ondernemers vele duizenden euro's meer gaan kosten.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
In de praktijk moet u rekening houden met een wachttijd van ca. vijf tot negen weken tot uitbetaling, mits de aanvraag correct is ingevuld en de juiste bijlagen zijn aangeleverd. Indien u kiest voor de bpm-overnameservice van VDS (onderdeel van Pakket C), dan maken wij de rest-bpm binnen 24 uur aan u over.
Belasting betalen is natuurlijk nooit leuk en te veel betalen zeker niet. Goed nieuws is dan ook dat je zeker niet te veel BPM hoeft te betalen. Volledig legaal natuurlijk! Als het gaat om Belastingen op auto's behoort Nederland tot de top drie duurste landen binnen europa.
Als je bijvoorbeeld in Duitschland een auto inclusief BTW hebt gekocht hoef je die heffing in ons land niet meer te betalen, omdat de tarieven even hoog liggen. Via onderstaande link kun je berekenen hoeveel BPM je nog moet afdragen.
De duur van de leaseperiode
Anders gezegd: door de totale kosten te delen door het aantal maanden dat je leasecontract loopt, weet je hoeveel je moet betalen. Heb jij een leasecontract afgesloten voor 48 maanden en moet je in totaal €20.000 betalen, dan betaal je maandelijks dus (€20.000/48) €416,67.
Aftrekbare brandstofkosten auto
Kosten van brandstof voor de auto van de zaak zijn volledig aftrekbaar. Voor brandstofkosten gemaakt met een privé-auto gebruikt voor zakelijke ritten voor uw BV geldt dat deze kosten niet van de winst kunnen worden afgetrokken.
Onder vaste autokosten worden de wegenbelasting, autoverzekering, vaste afschrijving en vast onderhoud verstaan. Onder variabele kosten vallen de variabele afschrijving, brandstof, onderhoud en een eventuele parkeervergunning.
Je zou misschien denken dat dit gelijk ook de lijst is van de auto's met de grootste bedragen voor de Belasting van Personenauto's en Motorrijtuigen (BPM). Dat klopt voor een deel, want de Chiron staat op beide lijstjes op nummertje één.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.