De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
In 30 minuten bouwt u weer kracht op om verder te gaan. Hou daarnaast in ieder geval aan dat u na elke 2 uur achter elkaar rijden een pauze van 15 minuten houdt. Ook wanneer u 's nachts rijdt.
De totale pauze op een dag moet minstens 30 minuten zijn als er op die dag tussen de 6 en 9 uur gewerkt wordt. Wordt er langer dan 9 uur gewerkt, dan moet er minstens 45 minuten pauze op die dag genomen worden.
Overschrijding van het wettelijk vastgelegde aantal rijuren: €110 tot €1.100. Tekort op de dagelijkse rust: €110 tot €1.980. De wettelijke bovengrens op tweewekelijkse rijtijden overschrijden: €110 per uur. Tekort op de wekelijkse rust: €110 per uur.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Vrijstelling van de tachograaf
Een van de internationale vrijstellingen geldt voor (combinaties van) voertuigen van niet meer dan 7,5 ton bestemd voor het transport van spullen die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft.
Dubbelbemande taken
In de situatie waarin een voertuig dubbelbemand is, kan de totale rijtijd van een enkele truck worden verlengd. De maximale rijtijd in de meest ideale situatie is 20 uur, vóór de verplichte dagelijkse rust van de chauffeurs.
Pauzes bij meer dan 4,5 uur werken
Werknemers hebben recht op pauzes van ten minste 15 minuten als zij meer dan 4,5 uur per dienst werken. Deze pauzes mogen ook worden opgedeeld in delen van minimaal 15 minuten. De werknemer moet in totaal ten minste 15 minuten pauze krijgen.
Wat moet je doen bij een overschrijding? Kom je in een situatie waarin je de rijtijd dreigt te overschrijden, dan moet je als bestuurder zorgen dat de overschrijding zo kort mogelijk is. Op de allereerste geschikte stopplaats, of bij de vestiging van je werkgever of woonplaats moet je dan ook alsnog direct stoppen.
Elk uur even stoppen is het meest ideaal, maar om de twee uur stoppen kan eventueel ook. Voor je baby is een dag van 3-4 uur in de auto echt maximaal. Als je een pauze neemt doe je er slim aan de auto in de schaduw te parkeren. Lukt dat niet, haal dan de autostoel uit de auto of dek deze af met een handdoek.
Maximale diensttijd chauffeur
Tussen het einde van de vorige wekelijkse rust van de chauffeur en het begin van de volgende wekelijkse rust mag maximaal 6 x 24 (=144) uur zitten. Langer is niet toegestaan, een verkorte rust voor een chauffeur is geen probleem.
Of het nu gaat om die lange vakantierit of de file onderweg naar huis: lang achter elkaar rijden is erg vermoeiend. En gevaarlijk, want maar liefst 1 op de 5 ernstige verkeersongelukken wordt veroorzaakt door vermoeidheid.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of ondernemingen in het wegvervoer de rijtijden en rusttijden naleven. Maar bijvoorbeeld ook of de bedrijfsvoering en werkinstructies in orde zijn. De bedrijfsinspecties worden digitaal uitgevoerd of op het kantoor van het vervoersonderneming.
Communicatie van vrachtwagenchauffeurs in het verkeer
Niet alleen ontmoeten ze elkaar in wegrestaurants en pompstations, maar ook óp de weg wordt er flink wat afgepraat. Niet mondeling natuurlijk, want iedere chauffeur bevindt zich in zijn eigen geluiddichte ruimte. Daarom gebruiken zij hun wagen om te communiceren.
Het gemiddelde salaris van een Vrachtwagenchauffeur in Nederland in 2025 is € 2.939 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 2.702 en de bovengrens bij € 3.175.
Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier. Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op 45 minuten pauze.
In Texas zijn er geen arbeidswetten voor pauzes , dus werknemers hebben geen recht op pauzes en werkgevers zijn niet verplicht om een bepaald aantal pauzes te geven, zelfs niet tijdens een dienst van 12 uur. Het is echter gebruikelijk dat werkplekken één maaltijdpauze (30 minuten) en twee rustpauzes (elk 15 minuten) bieden tijdens een dienst.
Pauze is geen werktijd. Naast regels voor pauzes zijn er ook regels voor onafgebroken rusttijden per week of per 2 weken.
Ja, je KAN pauze nemen als de laad-/lostijd onbekend is. Omdat je pauzes een eindige tijd zijn.
Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Zware vrachtwagens, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer moeten een digitale tachograaf hebben.
Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken. De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk. Standaard is er een wekelijkse rust van 36 uur aaneengesloten in elke periode van 7 maal 24 uur.
Zonder een geldige code 95 mag u niet uw beroep van beroepschauffeur uitoefenen. Uitgebreide informatie hierover leest u op de website van de Rijksoverheid voor als chauffeur bent en als u geen chauffeur (meer) bent.
Met deze verklaring kan je onderweg aantonen waarom je geen bestuurderskaart bij je hebt. Je mag maximaal vijftien dagen zonder bestuurderskaart rondrijden.
De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert of transportondernemers in het beroepsgoederenvervoer en het eigen vervoer de regels naleven. Wetgeving waarop de inspectie controleert zijn: rij- en rusttijden, gevaarlijke stoffen (ADR) en overbelading.