Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Hoe vaak regenereren van het roetfilter nodig is, hangt af van de rijomstandigheden. Rijd je met de camper veel door de stad? Dan moet je vaker regenereren dan bij rustig gereden snelwegkilometers. Gemiddeld genomen is het iedere 400 tot 1.000 kilometer nodig.
Hoe vaak vindt regeneratie plaats? De frequentie van DPF-regeneratie kan variëren, afhankelijk van hoe vaak u met uw auto rijdt en het type motor dat u hebt. Actieve regeneratie vindt ongeveer elke 300 mijl plaats en wordt geactiveerd door de ECU van uw auto zodra het roetniveau 40 tot 45% nadert.
De garage zal dan een geforceerde regeneratie uitvoeren met een speciaal computer gestuurd programma waarbij de motor op 3500 toeren zo'n 8 minuten zal draaien. Dit proces is geforceerd en zet de vervuiling van het roetfilter op 70%.
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as. As blijft achter in het roetfilter.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
Houd het motortoerental op minimaal 3.000 tpm . Dit komt doordat de temperatuur van het DPF indirect gecorreleerd is met hoe warm de motor is. Als uw auto een automatische versnellingsbak heeft, schakelt u in de handmatige modus, waarbij u het aantal omwentelingen verhoogt.
In een eerste fase gaat het DPF-waarschuwingslampje branden. In de meeste gevallen zorgt rijden gedurende 10 minuten met 65 km/u (ongeveer 40 mph) of sneller voor een goede regeneratie. Als de bestuurder echter niet de juiste maatregelen neemt, bereikt de roetaccumulatie 75% en moet er een ander waarschuwingslampje verschijnen.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
U weet of er actieve regeneratie plaatsvindt door de volgende symptomen: Verandering van motorgeluid . Draaiende koelventilatoren . Een lichte toename van het brandstofverbruik .
Uw DPF regenereert vanwege overmatige uitlaatroet die de DPF overweldigt . Uitlaatroet is het product van onvolledige verbranding, het roet is eigenlijk gedeeltelijk verbrande brandstof. Roet creëert tegendruk en de regeneratie wordt geactiveerd en uw hoofdpijn begint.
Nadat het roetfilter reinigingsproces is geslaagd, gaat je roetfilter weer gemakkelijk zo'n 100.000 kilometer mee.
Actieve regeneratie wordt elke 300 mijl of zo gestart, afhankelijk van hoe u uw auto gebruikt, en duurt 5 tot 10 minuten om te voltooien. Maar het is een probleem als uw reis te kort is en de regeneratie niet wordt voltooid. Tijdens actieve regeneratie merkt u mogelijk het volgende: Koelventilatoren draaien.
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
De regeneratie-indicator op het display begint te knipperen (zie 1.3). van de schakelaar. starten. regeneratie duurt gemiddeld 15–20 minuten.
Oplossing: in de meeste gevallen kan de bestuurder de onvoltooide regeneratie verhelpen door 10 minuten lang 65 km/h (ongeveer 40 mph) of sneller te rijden.
Bij actieve regeneratie verhoogt het voertuig de uitlaattemperatuur om het roet te verbranden. Het duurt meestal ongeveer 10 tot 30 minuten, maar dit proces kan worden onderbroken als u in deze tijd langzamer rijdt, stopt of de motor uitzet .
Passieve regeneratie
Als u uw dieselauto voornamelijk in de stad hebt gereden en merkt dat het DPF verstopt raakt, neem de auto dan mee op een lange snelwegrit in een poging om het roet te verbranden. Gebruik op de snelweg of autosnelweg een versnelling terug ( 5-versnellingen gebruik de 4e en 6-versnellingen gebruik de 5e ) om het motortoerental te verhogen.
JLM Diesel Roetfilter Reiniger dé beste roetfilter reiniger op de markt. De JLM DPF Roetfilter Reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame roetfilterreinigings additief.
Het reinigingsproces duurt nu ongeveer 15-20 minuten en als het eenmaal is voltooid, zakt het stationair toerental terug naar normaal stationair toerental en brandt het moersleutellampje niet meer. Het voertuig kan nu weer normaal rijden en functioneren.
Voeg de inhoud van een flacon toe aan een volle tank brandstof en laat de auto en klant weer rijden. De reiniger zorgt ervoor dat het roet in het roetfilter al op lage snelheid, bij een lage motorbelasting en ook tijdens korte ritjes verbrand.
Hoeveel kost het om het DPF te reinigen? De gemiddelde kosten voor het reinigen en regenereren van een roetfilter zijn £ 300, met prijzen variërend van £ 160 tot £ 500. De exacte prijs van een DPF-reinigingsklus hangt dus grotendeels af van uw auto, de omvang van het benodigde werk en de onderdelen die de fabrikant van uw auto aanbeveelt.
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.