Periodiciteit. Afhankelijk van de leeftijd moet een oldtimer jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks aan een keuring onderworpen worden: Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 tot 30 jaar moeten jaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 30 t.e.m. 50 jaar moeten tweejaarlijks naar de keuring.
Auto's van dertig jaar en ouder (leeftijd tot aan bovenstaande datum) hebben eens in de twee jaar een keuring nodig. Oldtimers jonger dan dertig en met een invoering van voor 1 januari 2005 moeten elk jaar nog naar de apk.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst. Dit moet vóór 1 november.
Afhankelijk van de leeftijd moet een oldtimer jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks aan een keuring onderworpen worden: Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 tot 30 jaar moeten jaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 30 t.e.m. 50 jaar moeten tweejaarlijks naar de keuring.
Momenteel zijn auto's van meer dan 40 jaar oud vrijgesteld van de wegenbelasting – officieel MRB of motorrijtuigenbelasting genoemd. In de recente brief over het rekeningrijden laat het Ministerie van Financiën weten dat ze van plan zijn om ook in 2030 de vrijstelling van de wegenbelasting te hanteren voor oldtimers.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Auto's jonger dan 40 jaar betalen kwarttarief of volledige MRB. Per 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens van de oldtimervrijstelling naar 40 jaar gegaan. Benzineauto's, motoren, bussen en vrachtauto's uit 1987 of eerder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, met een maximum van 120 euro per jaar.
Gebreken die aanleiding geven tot herkeuring (code 2)
U moet uw voertuig binnen de 15 dagen opnieuw voorrijden bij de keuring. Zolang de gebreken niet hersteld zijn, mag het voertuig zich niet meer op de openbare weg begeven, behalve voor proefritten of om naar de keuring te rijden.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Het nultarief (volledige vrijstelling) geldt voor de oldtimers van voor 1 januari 1980 (regeling 2020). Voor 2021 geldt het nultarief voor auto's vanaf 1 januari 1980. Het kwarttarief kost € 129 en is van toepassing als uw oldtimer voor het eerst in gebruik is genomen vóór 1 januari 1988.
Bij een dieselauto is dat drie jaar. Diesels moeten vervolgens ieder jaar worden gekeurd. Benzineauto's moeten na die eerste APK-keuring om de twee jaar gekeurd worden tot ze acht jaar oud zijn: daarna moeten ze elk jaar worden nagekeken.
Je betaalt een toeslag
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro).
De tweedehandskeuring is 1 jaar geldig. De aanvraag tot inschrijving die hierbij afgeleverd wordt, is slechts 2 maanden geldig. U moet uw voertuig dus binnen de 2 maanden inschrijven op naam van de koper. Als koper hoeft u dan pas na 1 jaar opnieuw naar de keuring te gaan.
De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen. Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder.
Iedereen met een 1986-er zit sowieso gebakken, de volgende jaren worden met tussenpozen van 2 jaar belastingvrij. Daarbij telt de datum eerste ingebruikname. Is de auto voor het eerst in 1987 op kenteken gezet dan krijgt deze na 26 jaar belastingvrijstelling.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
Sinds 2014 zijn oldtimers die veertig jaar terug in gebruik zijn genomen, vrijgesteld van wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting). Voor die tijd lag de minimumleeftijd voor vrijstelling op 25 jaar. De aanscherping van de oldtimer-regeling is gedaan met het oog op het verbeteren van milieu en leefomgeving.
Wat kost de oldtimer motorverzekering? De premie voor WA dekking is € 39,- per jaar voor motoren ouder dan 35 jaar. De WA premie is € 52,- voor motoren tussen de 20 en 35 jaar. Deze premie is inclusief assurantiebelasting.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Lage temperaturen, regen en sneeuw zijn niet goed voor een oudere auto, dus je kunt je klassieker het beste binnen zetten in een afgesloten ruimte zoals een garage of parkeerplaats waar de auto een paar maanden beschut staat tot het beter weer wordt.