Zelfs niet met een spoedaanvraag bij de gemeente? Dan kunt u misschien een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Een noodpaspoort is een tijdelijk reisdocument. Het is alleen geldig voor de reis waarvoor u het aanvraagt en kan maximaal één jaar geldig zijn.
Een noodpaspoort wordt alleen afgegeven voor de reis waarvoor het bedoeld is en is maximaal 1 jaar geldig. Het is geen identiteitsdocument. Een noodpaspoort heeft een roze omslag en bevat geen chip.
Als u 3 keer in 5 jaar een reisdocument als vermist opgeeft, wordt er onderzoek gedaan naar de redenen van vermissing. U kunt dan worden opgenomen in het Register Paspoortsignaleringen (RPS). Dat betekent dat u mogelijk geen reisdocument meer mag aanvragen.
Noodpaspoort of laissez-passer
Een nooddocument is alleen geldig als reisdocument voor de reis waarvoor het is uitgegeven. Het kan enkele dagen duren voordat u het nooddocument in uw bezit heeft. Deze regels gelden ook voor kinderen.
Geldigheid noodpaspoort
Een nooddocument is alleen geldig als reisdocument voor de reis waarvoor het is uitgegeven. U kunt het niet als identiteitsbewijs gebruiken. Niet alle landen accepteren een noodpaspoort. Informeer bij de ambassade of het consulaat van het land of het een noodpaspoort accepteert.
Gaat u op reis en bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? En is het voor de start van uw reis niet mogelijk om een nieuw reisdocument aan te vragen? Dan kunt u een noodpaspoort aanvragen.
Voorwaarden aanvraag noodpaspoort
Je paspoort mag niet al lang verlopen zijn. Het land van bestemming moet een nooddocument accepteren. Indonesië, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en de Verenigde Arabische Emiraten accepteren dit bijvoorbeeld niet. Je moet aantonen dat je de reis niet kunt uitstellen.
Buiten Nederland kunt u met een Nederlands rijbewijs niet laten zien wie u bent (identificeren of legitimeren). U kunt zich in het buitenland alleen legitimeren met een geldig paspoort of een geldige ID-kaart.
Naast de Nederlandse nationaliteit kunt u nog andere nationaliteiten hebben. Heeft één van uw ouders een andere nationaliteit dan (of naast) de Nederlandse nationaliteit? Dan heeft u misschien vanaf uw geboorte ook die nationaliteit.
Paspoort weigeren of ongeldig verklaren
Bijvoorbeeld bij verkoop of verhuur; naar het buitenland wilt reizen om in Nederland een straf te ontlopen; door een faillissement niet naar het buitenland mag reizen; een schuld bij de overheid hebt, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, DUO of de Sociale Dienst van een gemeente.
Bijna 400.000 Amerikaanse, Canadese en Britse paspoorten raken elk jaar kwijt of worden gestolen . Vervangingskosten variëren van meer dan honderd dollar tot bijna driehonderd dollar. Meld het verlies onmiddellijk bij de lokale autoriteiten en de ambassade of het consulaat van uw land.
Waarom stijgt het aantal aanvragen nu? Paspoorten en identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst 10 jaar geldig. Daarvoor was de geldigheidsduur van deze documenten 5 jaar. Tussen 2019 en 2024 waren er weinig aanvragen voor nieuwe documenten.
Is uw paspoort of ID-kaart al verlopen? Dan kunt u er nergens meer mee naartoe reizen. Ook niet als u naar een Europees land gaat waar geen grenscontrole is. Vraag daarom een nieuw paspoort of ID-kaart aan.
Amerikaanse burgers hebben blauwe paspoorten, samen met burgers van verschillende andere landen. Een blauw paspoort vertegenwoordigt doorgaans de "nieuwe wereld", maar het kan ook een indicatie zijn van de economische unie waar een specifiek land deel van uitmaakt . De meeste landen in Zuid-Amerika, de Caraïben en Amerikaanse territoria hebben blauwe paspoorten.
Zelfs niet met een spoedaanvraag bij de gemeente? Dan kunt u misschien een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Een noodpaspoort is een tijdelijk reisdocument. Het is alleen geldig voor de reis waarvoor u het aanvraagt en kan maximaal één jaar geldig zijn.
In Mexico worden tijdelijke/noodpaspoorten geaccepteerd .
Na uw reis moet u het nooddocument inleveren bij de marechaussee. Doet u dat niet, dan moet u het inleveren bij het Stadsloket op het moment dat u uw nieuwe paspoort of ID-kaart aanvraagt of ophaalt.
Spaanse burgers die hun paspoort verliezen of als hun paspoort wordt gestolen, moeten aangifte doen (verlies of diefstal) bij een politiebureau of een andere wetshandhavingsinstantie van de staat. Ook moeten ze contact opnemen met de consulaire autoriteiten van hun land in Spanje om hun documenten te vervangen.
Vraag aan de maatschappij waarmee u reist of u met een vervangend document kunt reizen. En welke documenten u daarvoor nodig heeft. Een vervangend document kan bijvoorbeeld een geldig ticket zijn samen met een kopie van uw paspoort of ID-kaart.
Als een paspoort vereist is, vragen sommige aanbieders een paspoort en een identiteitsbewijs aan op het moment van boeking.Zonder deze gegevens kun je je boeking niet voltooien. Anderen kunnen je daarentegen toestaan om deze informatie na het boeken in te voeren, of wanneer je online incheckt voordat je op reis gaat.
Als u een paspoort van buiten de EU, Zwitserland, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein heeft. Uw paspoort (en visum als u die heeft) wordt gecontroleerd bij de paspoortcontrole.