We willen ook voorkomen dat mensen steeds afhankelijker worden van het bellen of chatten met de Luisterlijn. De begrenzing voor bellen is ingesteld op maximaal vier telefoongesprekken per dag, van 07.00 uur tot 06.59 uur. Voor de chat geldt een maximum van drie gesprekken per dag.
De Luisterlijn is er voor iedereen die ergens mee zit en daarover wil praten. Zij kunnen anoniem in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek hun hart luchten, stoom afblazen en als ze daar behoefte aan hebben, worden doorverwezen naar andere hulpverleningsinstanties.
Sinds 1 januari rekent de Luisterlijn geen extra kosten meer voor het bellen naar 0900-0767. Je betaalt alleen nog het normale beltarief. Dit betekent dat je dezelfde kosten betaalt als voor het bellen naar een vast nummer.
Je bent ook niet de enige met deze gedachten. Het is wel belangrijk om er snel met iemand over praten. Als er niemand in je omgeving is waarmee je kunt praten, bel dan met 0900-0113 of chat via www.113.nl. Hier werken mensen die er goed met je over kunnen praten.
De Luisterlijn: telefoon, chat en mail
Je kan 24 uur per dag terecht bij de Luisterlijn voor een gesprek van mens tot mens: 088 07 67 000. Het kan gaan over verdriet, verlies, zorgen of eenzaamheid. Of iets anders. De vrijwilligers van de Luisterlijn hebben tijd en aandacht voor jouw verhaal.
Vorm van zelfgerichtheid, 'narcisme', waarbij iemand op een verhaal van iemand anders alleen maar reageert met het delen van zijn eigen ervaringen.
Hulp is 24 uur per dag mogelijk. De huisarts belt zo nodig de crisisdienst die u komt helpen. U kunt ook een telefonische hulplijn bellen, bijvoorbeeld 113 of gratis 0800 0113 als u aan zelfdoding denkt.
Het probleem met het niet uiten van emoties – het zogeheten binnenvetten – is dat ze daar sterker van worden. Mensen die hun gevoelens onderdrukken zijn dan ook vatbaarder voor depressie en angst en bovendien kunnen ze er allerlei vervelende andere gevoelens bij krijgen.
Het zijn normale reacties op nare gebeurtenissen. Ook als u veel zorgen heeft, bijvoorbeeld over geld, werk, relaties, uw gezin of uw gezondheid, kunt u zich somber voelen. Somberheid komt veel voor. Het voelt soms heel zwaar, maar is meestal tijdelijk.
De Luisterlijn is 24 uur per dag bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek of informatie. Het telefoonnummer van de Luisterlijn is 088 07 67 000 (normaal tarief).
De Luisterlijn is dag en nacht, het hele jaar door, bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Per mail, alle dagen van de week per chat en 24/7 per telefoon. Met dank aan ruim 1500 vrijwilligers die daarvoor training en begeleiding krijgen door deskundige beroepskrachten.
Elk gesprek is anoniem en gratis. Bel 1813 of via chat. Ook bij Tele-Onthaal kan je terecht voor een helpend gesprek. Dat kan volledig anoniem via telefoon (bel 106) of via chat.
De Luisterlijn | 24/7 een luisterend oor | 088 0767 000.
' 'Door te herhalen wat iemand gezegd heeft, geef je aan dat je het gehoord hebt en dat je het wilt begrijpen. Zo toon je dat je er voor die persoon wil zijn en zal die zich erkend voelen. Dat is ook waar mensen die hun verhaal vertellen het meest naar op zoek zijn: begrip en een luisterend oor. '
Als je 106 belt, kom je terecht bij de dichtstbijgelegen Tele-Onthaaldienst in de provincie waar je je bevindt. De vijf Tele-Onthaaldiensten beantwoorden samen de chat. Jij komt terecht in de regio waar er op dat moment iemand beschikbaar is. Je kan niet zien vanuit welke regio de vrijwilliger aan het chatten is.
Antwoordt hij vaak pas veel later op jouw appjes en krijg je regelmatig te horen dat hij de komende weken helemaal volgepland is? Dan moeten de *alarmbellen* af gaan. Iemand die oprecht bij jou wil zijn, wil ook tijd met jou besteden en zal er alles aan doen om die tijd voor jou vrij te maken.
Gesloten of zwijgzame mensen laten niet blijken wat ze werkelijk denken. Ze hebben een koele blik, zijn onbewogen en terughoudend. Ze sluiten andere mensen buiten. Ze kunnen lastig zijn doordat ze bedoeld of onbedoeld essentiële informatie achterhouden, of nalaten te waarschuwen voor een opdoemend probleem.
Mensen met een gebrek aan empathie zijn echt niet geïnteresseerd in anderen. Ze zijn niet in staat om zich in de situatie van een andere persoon te verplaatsen. Ze zullen dus ook niet begrijpen hoe anderen denken en voelen. Bovendien kijken ze niet verder dan hun eigen wereld.
Hulp van een crisisdienst
Bij een crisisdienst werkt een team van psychiaters, psychologen en psychiatrisch verpleegkundigen. U krijgt er direct hulp en behandeling. Daarna gaat u weer naar huis en krijgt u zo nodig behandeling op afspraak. Soms is een verblijf met behandeling in de GGZ-instelling de beste keuze.
Een crisissituatie kan door verschillende factoren uitgelokt worden: verlies van werk, eenzaamheid, dreigende uithuiszetting, schulden, scheiding, overlijden, ziekte, aanhoudende stress, afhankelijk zijn van anderen, pessimistische verwachtingen naar de toekomst toe, afhankelijk van alcohol, medicatie of drugs, ….
Er is sprake van een psychische crisis, wanneer iemand in een situatie van ernstige psychische nood verkeert en de omgeving (nog) geen passende ondersteuning heeft weten te bieden. In de crisis gaan er ongewild veel dingen mis, of ze dreigen mis te gaan.
Denk erover na over je vriend(in) hunkert naar aandacht.
Jaloerse mensen trekken van nature vaak de aandacht. Let erop hoe je vriend(in) zich gedraagt waar anderen bijzijn. Een jaloerse vriend(in) zal altijd proberen om in het middelpunt van de aandacht te staan.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.