Ze bestaat uit minstens twee leden. Benoeming van de kascommissie moet elk jaar opnieuw gebeuren, maar elk jaar mogen wel dezelfde leden worden benoemd. Het financiële beheer kan natuurlijk wel worden uitbesteed, bijvoorbeeld aan een beheerder.
Daarnaast zal een door de kascommissie afgevaardigd lid tijdens de algemene ledenvergadering een toelichting op het verslag geven. Verslagen van de kascommissie dienen conform de geldende wettelijke richtlijn zeven jaar te worden bewaard.
Ook VvE's zijn verplicht om jaarlijks een kascontrole uit te laten voeren. Een kascontrole dient een objectieve en onpartijdige evaluatie van de financiën van de organisatie te zijn. Maar hoe objectief en onpartijdig is zo'n evaluatie als deze door een lid van de VvE zelf wordt uitgevoerd?
De kascommissie is de enige commissie binnen een vereniging die wettelijk verplicht is. In de wet staat in artikel 2:48 van het Burgerlijk Wetboek dat een dergelijke commissie verplicht is.
Een kascommissie, ook wel kascontrolecommissie, kcc of kascie genoemd is een groep van 2 of meer mensen die samen met de penningmeester kijken of de financiën goed zijn gedaan. Dat betreft de boekhouding, bijvoorbeeld kijken of alle bonnen er zijn en of alle contributie is geïnd.
De kascommissie controleert of deze op diverse plekken overeenkomen: op de jaaroverzichten van de bankrekeningen, op de bankafschriften, daadwerkelijk op de bank (via Internetbankieren), in de boekhouding, op de balans van het te controleren boekjaar, op de balans van het voorgaande boekjaar.
Heeft de vereniging geen raad van commissarissen of is er geen accountant ingeschakeld? Dan is de vereniging verplicht een kascommissie in te stellen. Deze bestaat uit leden van de vereniging en controleert de penningmeester. Winst mag niet onder de leden worden verdeeld.
In principe onbeperkt, er is namelijk geen wettelijke bepaling over een maximale bestuurstermijn. In de praktijk zie je dat bij veel verenigingen een statutaire beperking is opgenomen, waarbij een penningmeester voor een periode van vier jaar benoemd wordt en daarna één of twee keer herkozen kan worden.
Als er geen kascommissie is, dan zal een accountant of een raad van commissarissen de jaarstukken moeten controleren, dat staat in de wet (art.2:48 BW).
De bevoegdheid tot het verlenen van decharge ligt bij de BV (en de NV) bij de Algemene Vergadering. Het is vaak gebruikelijk om bij het vaststellen en goedkeuren van de jaarrekening ook de bestuurder(s) decharge te verlenen voor het door hen gevoerde beleid.
U bent niet verplicht om een kasregister – een echt kassasysteem – te hebben. U mag cash geld gewoon in een kistje bewaren. Een kasregister is wel verplicht wanneer er veel kasbewegingen zijn. Ook goed om weten is dat een kasboek op papier of digitaal mag.
Met een elektronische kassa kunt u diverse rapportages, zoals x- en z-afslag, maken. De x-afslag is een tussenrapportage uit de kassa, na de x-afslag telt de kassa gewoon door. Een z-afslag is een eindrapportage, hierna begint de kassa opnieuw te tellen.
De kascommissie moet de leden de zekerheid bieden dat het bestuur goed met hun geld omgaat. Dan gaat het niet alleen om de cijfers, maar ook om de vraag of alle wettelijke bepalingen goed zijn nageleefd. Zijn alle verplichte verzekeringen afgesloten? Dat blijkt uit de jaarrekening!
Elke vereniging binnen de KNMO is verplicht om een kascommissie te hebben. Deze verplichting vloeit voort uit de wet: de wetgever wil dat elke jaarrekening gecontroleerd wordt vóórdat de ledenvergadering deze goedkeurt. Ook in vrijwel alle statuten staat voorgeschreven dat er een kascommissie moet zijn.
De VvE kascommissie controleert de jaarstukken en geeft advies aan de vergadering. De kascommissie moet bestaan uit minimaal twee leden van de VvE. Het belangrijkste doel van de kascommissie is het waarborgen van transparant financieel beheer binnen de VvE.
De kascommissie is de enige commissie binnen een vereniging die wettelijk verplicht is. In de wet staat in artikel 2:48 van het Burgerlijk Wetboek dat een dergelijke commissie verplicht is.
Ja, verenigingen moeten volgens de wet een voorzitter, secretaris en penningmeester hebben.
De kascommissie van de VvE moet uit VvE-leden bestaan en moet elk jaar worden gekozen. Het is geen probleem om elk jaar dezelfde leden te benoemen.
De algemene ledenvergadering is vaak de baas van de bestuurders van een vereniging. Wanneer de bestuurder in dat geval werk doet en daar een vergoeding voor krijgt, is hij in dienst bij de vereniging.
Als er sprake is van uitsluitend gezamenlijke bevoegde bestuurders dienen alle bestuurders te tekenen. Als een bestuurder zelfstandig bevoegd is of over een volledige volmacht beschikt, hebben wij alleen de handtekening van de zelfstandige bevoegde bestuurder of volledig gevolmachtigde benodigd.
Hoe vaak moet je de algemene vergadering bijeenroepen? Volgens de wet dien je minstens één keer per jaar een algemene vergadering bijeen te roepen. Wanneer deze aandeelhoudersvergadering gaat plaatsvinden mag je zelf bepalen, zolang je dit in ieder geval binnen zes maanden na afloop van het boekjaar doet.
De kascommissie controleert de jaarrekening die is opgesteld door de penningmeester. De conclusies en bevindingen worden besproken met het bestuur. Na onderzoek van de benodigde stukken brengt de kascommissie tijdens de algemene ledenvergadering verslag uit over haar bevindingen.
De penningmeester (M/V) regelt de financiële administratie van een vereniging, commissie, club of stichting. Dit is geen beschermd beroep met een keurmerk; in feite kan iedereen met affiniteit voor boekhouden een penningmeester worden.
Iedere vereniging in Nederland dient een bestuur te hebben. Het bestuur heeft de dagelijkse verantwoordelijkheid over de vereniging en stuurt de verschillende commissies, medewerkers, werkgroepen en vrijwilligers aan. Ook treedt het bestuur namens de vereniging op naar buiten toe.