Als je te veel hebt betaald, krijg je geld terug. Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.
Niet uitgecheckt
Dan heb je teveel betaald. Wanneer je gereisd hebt met Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, Syntus of U-OV vraag dan via uitcheckgemist.nl het saldo terug. Uitcheck gemist? Bekijk het filmpje hoe je in 3 simpele stappen het saldo terugvraagt.
Dit kan tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, met een maximum van 3 keer per kalenderjaar.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met je OV-chipkaartnummer. Vul ook je geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6)
Saldo terugvragen kan door naar www.ov-chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen. Ook voor OV-chipkaarten die tot een jaar zijn verlopen heeft Translink het terugvragen van restsaldo eenvoudiger gemaakt.
Vergeten in of uit te checken
Geen zorgen; meld je bij onze conducteur bij een vergeten incheck. Vergeten uit te checken? Je kunt binnen 6 uur na je incheck alsnog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS.
Op een station met poortjes check je uit bij één van de poortjes. Je bent dan het volledige instaptarief kwijt. Je kunt nu weer inchecken en je reis vervolgen. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist.
Reacties. "Als u vergeten bent uit te checken, kunt u in ieder geval op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken op uw bestemmingsstation.
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
Als u uw kaart bij een kaartautomaat voor de lezer houdt, staat er "U bent ingecheckt bij NS" als u bent ingecheckt. U kunt na het uitchecken pas na 100 seconden weer inchecken bij hetzelfde paaltje, maar bij een ander paaltje kan het wel direct.
Dat kun je doen in drie simpele stappen op www.uitcheckgemist.nl. Het saldo wordt vervolgens klaargezet bij een oplaadpunt en kan daar worden opgehaald met de OV-chipkaart. Heb je met NS gereisd en vraag je voor die reis je saldo terug, dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat.
In de reishistorie zie je alle ritten zonder check-uit van de laatste 180 dagen. Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is. In de meeste gevallen binnen 14 dagen maar uiterlijk binnen 62 dagen. Translink is samen met de deelnemende vervoerders verantwoordelijk voor Uitcheckgemist.nl.
Minimaal saldo op je OV-chipkaart
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Ook: instapprijs. Tarief dat men moet betalen als men voor het eerst een product of dienst gaat afnemen bij een leverancier.
Aan de hand van de hoeveelheid vertraging wordt berekend wat je vergoeding is. De hoofdregel is: 50% van de ritprijs bij 30 minuten vertraging, en 100% bij 1 uur vertraging.
Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Vraag via je Mijn OV-chip-account je saldo terug. Vraag je saldo terug door je kaart met het formulier op te sturen. Je OV-chipkaart wordt dan beëindigd. Vraag je saldo terug door je kaart met het formulier op te sturen.
Als het saldo van je actieve ov-chipkaart lager is dan 30 euro, kun je dit terugvragen bij een balie, ook als je een anonieme kaart hebt. Je betaalt hiervoor 1 euro administratiekosten. Is het saldo op je kaart hoger dan 30 euro? Dan moet je een formulier invullen waarmee je je kaart 'opzegt'.
Het overzetten van uw oude saldo naar de nieuwe OV Chipkaart is in principe heel eenvoudig te regelen en kan via de OV loketten bij een willekeurige vervoerder. Ga naar een OV loket van een willekeurige vervoerder en deze zal u verder helpen.
Het instaptarief voor mensen die reizen zonder abonnement, is 20 euro. Als u een reis maakt van 15 euro, wordt bij het uitchecken 5 euro teruggestort op de kaart.
Waar je voorheen je plastic pasje voor de scanner moest houden, kun je nu je smartphone gebruiken. Dit doe je door de achterkant van je telefoon tegen de incheckpaal te houden. De poortjes op het station gaan dan gewoon open.