De Python is een attractie voor echte waaghalzen vanaf 1,20 m. De Python gaat namelijk twee keer over de kop en wordt gevolgd door een kurkentrekker.
De G van G-kracht is afgeleid van gravitatiekracht, oftewel zwaartekracht. Hierbij krijgt het lichaam te maken met druk. Tijdens een ritje in de Python ervaar je bijvoorbeeld 3,5 G-krachten.
Toen de Python in 1981 opende was het niet alleen de eerste achtbaan in de Efteling, maar ook de grootste en meest spectaculaire achtbaan op het Europese vasteland. Inmiddels is de stalen achtbaan 36 jaar oud en heeft de Python in al die jaren een totale afstand van 309.435 km afgelegd.
Eigenlijk ziet deze achtbaan er enger uit dan die is. De 2 loopings en kurkentrekker duren bij elkaar iets meer dan 20 seconden. Het vliegt echt voorbij en je merkt er nauwelijks iets van.
De Baron 1898 in de Efteling
Dit is namelijk Baron 1898. Het bijzondere aan deze achtbaan is dat je in deze achtbaan ook nog eens verticaal 30 meter naar beneden valt. In Baron 1898 bereik je een maximale snelheid van 90 km/u op een baan van 500 meter.
Zoals Looopings eerder aankondigde gaat de spectaculaire coaster twee keer over de kop.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
Een omstander filmde het ongeluk. Wonder boven wonder raakten de bezoekers niet gewond. Wel liep een medewerker schrammen, blauwe plekken en een lichte hersenschudding op toen hij net op tijd uit een karretje sprong en geraakt werd door de voorbijrazende wagentjes.
Koningspythons kunnen in gevangenschap zo'n 20 tot 30 jaar oud worden. In de dierentuin van Philadelphia is ooit een koningspython 47 jaar oud geworden.
Formula Rossa is de snelste achtbaan ter wereld met een topsnelheid van 241 km/u. Deze achtbaan bevindt zich in de Ferrari-wereld van Abhu Dhabi. Formulla Rossa versnelt van nul naar 241 km/u in slechts vijf seconden.
Met zijn hoogte van 46,8 meter bereikt Goliath een topsnelheid van maar liefst 106 kilometer per uur.
Bij een versnelling van 5g is de totale kracht op een lichaam vijf keer zo groot als de normale kracht door de zwaartekracht: het voelt alsof het eigen gewicht vijf keer extra gedragen moet worden.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Normaal gesproken ervaren Formule 1-coureurs in bochten, bij het aanremmen en het gas geven ongeveer 4 tot 6 G-krachten. Bij een crash zijn dit er echter plotseling veel meer, zoals je bij de crash van Verstappen wel kon zien. Hij kreeg namelijk te maken met 51 G.
Alle inzittenden zijn op een veilige manier door medewerkers uit de Baron gehaald en naar buiten begeleid”, klinkt het. ,,Het komt vaker voor en we schrikken hier niet van. Het ontruimen van de attractie vergt bepaalde zorgvuldigheid. En daar nemen we de tijd voor”, aldus de woordvoerder.
Zoals je nu waarschijnlijk begrijpt zal Baron 1898 niet bij iedereen in de smaak vallen. Zeker het eerste deel van de rit is vrij extreem voor Nederlandse begrippen. Een veel gehoorde reactie is dan ook “Nooit meer!”. De minimale lengte voor deze attractie is 1.40m, niet geschikt dus voor hele kleine kinderen.
Het gaat om The Yukon Striker, die zich bevindt in Canada's Wonderland. Als je benieuwd bent hoe je de achtbaan ongeveer ervaart, kun je een video bekijken die het themapark online heeft gezet. The Yukon Striker gaat maar liefst 130 kilometer per uur, is in totaal 1105 meter lang en bereikt een hoogte van wel 75 meter.
De Goliath gaat niet over de kop…of toch wel? De Goliath in Walibi gaat niet over de kop. Toch zit er een moment in waarop het net lijkt alsof je ondersteboven gaat. Dat gebeurt tijdens de hoge bocht na de eerste twee heuvels en heet in achtbaantermen een Stengel Dive.