Laat de accu vervolgens drie tot vijf uur aan de druppellader staan. Kies daarbij voor een lage laadstroom van zo'n 10% van de capaciteit van de accu. Voor een 8Ah accu gebruik je 800mA laadstroom. Koppel de accu los en laat hem nog eens twee uur staan alvorens je deze in je motor plaatst.
Het is geen probleem om de druppellader weken, maanden of zelf permanent aan te sluiten op uw accu. Uitgezonderd als u gaat rijden. Mocht u dus een motor hebben waarmee u alleen in de zomer rijdt, kunt u deze in de overige maanden aansluiten op de druppellader.
Kun je de motor starten met druppellader? Het simpelste is om de stekker van de druppellader even uit het contact te trekken. Je kan de motor echter wel starten. De druppellader laadt de accu van je motor langzaam op en houdt deze op peil, zelfs tijdens het gebruik van de motor.
Een druppellader zorgt ervoor dat een motor- of autoaccu niet langzaam 'leegloopt' als hij langere tijd niet wordt gebruikt. Bijvoorbeeld als je je auto of motor maandenlang in een stalling zet. Je steekt de stekker van de druppellader in het stopcontact en sluit hem vervolgens aan op de polen van je accu.
De druppellader: langzaam opladen
In veel gevallen is de oplaadsnelheid ongeveer gelijk aan de natuurlijke ontladingssnelheid. Dit maakt het mogelijk de accu op de lader aangesloten te laten aangezien er geen of weinig kans bestaat op het overladen van de accu en de daaruit resulterende beschadiging.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
druppelladen gaat met +_ 0,5 ampere meestal nog minder. dat is dan +_7 watt per uur ,dat is per 24 uur 168 watt. als we het rendement van de lader stellen op 85%, dan word het dus +_198 watt per 24 uur. 1 kilowatt(1000 watt) kost ongeveer 0,27 euro dus reken maar uit wat het per dag kost .
Wat betreft het voorkomen van overladen zijn druppelladers dus per definitie veilige laders. Zorgen dat de accu niet wordt overladen, is een must omdat na verloop van tijd de accu bol zal gaan staan. In het ergste geval zal de batterij dan ontploffen.
Voor het onderhouden van de accu van uw motor kunnen we de volgende druppelladers adviseren. Als eerste de CTEK XS 0.8: dit is de kleinste 12V lader van dit onder motorrijders populaire merk. De lader levert zoals de titel al doet vermoeden 0,8A en is sterk in het beschermen van de elektronica van uw motor.
Over het algemeen is de levensduur van een motoraccu 2 tot 5 jaar. Dit kan langer zijn door goed onderhoud (onderhoudslader) of door gebruik te maken van een premium A-kwaliteit accu. Het kan ook (veel) korter zijn doordat er teveel gevraagd wordt van de accu.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Startkabels of aanduwen
Net zoals bij een auto kun je ook voor je motoraccu startkabels gebruiken. Een andere motor (of auto) kan je lege accu zo helpen starten. Je dynamo doet vervolgens de rest en laadt de accu verder op, als hij tenminste nog goed werkt.
Het kiezen van de juiste druppellader
Meestal zult u een 12V-lader hebben. Alleen voor grote voertuigen zoals vrachtwagens of voor sommige grote boten kunt u een 24V-lader gebruiken.
Wanneer je je accu zonder druppellader langer dan 3 maanden laat staan, heb je veel kans op diepontlading en dan is ze voor de vuilbak.
Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg. Korte ritjes van enkele kilometers zijn onvoldoende om de batterij efficiënt op te laden.
Acculaden met een lineaire acculader
Deze laden recht-toe-recht-aan, maar controleren niet of, laat staan wanneer de accu volgeladen is. Tenzij je zelf tijdig en handmatig ingrijpt, gaat het oplaadproces dan door, terwijl dit niet meer nodig is. Dit is nadelig voor de batterij en de levensduur ervan.
Het idee is dat een druppellader de accu van je motor langzaam bij 'druppelt'. Hierdoor loop je niet het risico dat je accu overladen raakt. Je kunt je motor accu dan ook langdurig aan een druppellader aansluiten, bijvoorbeeld tijdens de winterstalling, zonder dat deze je accu beschadigt.
Het grote verschil tussen een druppellader en een acculader is dat een druppellader zich richt op het intelligent (stapsgewijs) laden van de accu. Een druppellader is voorzien van speciale technologie die kan bepalen of en hoeveel lading een accu nodig heeft.
Met snelladen worden de batterijen in één tot drie uur volgeladen. En met druppelladen worden de batterijen in 10 tot 15 uur en in sommige gevallen 24 uur geladen.
Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
Je druppellader levert 0.5Ax14V= 7 Watt.
Een druppellader heeft doorgaans een lage stroomsterkte (meestal tussen 5 en 1.500 mA). Hij wordt over het algemeen gebruikt om batterijen met een kleine capaciteit (2 tot 30 Ah) op te laden. Ze worden ook gebruikt om accu's met een grotere capaciteit (meer dan 30 Ah) in auto's en boten te onderhouden.
De onderhoudslader is een combinatie van acculader en druppellader met een optimaal laadprofiel en veelal automatisch afgeregeld. De onderhoudslader is in staat zelf vast te stellen hoeveel laadstroom nodig is om de accu te laden en in de juiste staat van onderhoud te houden.