Een distributieriem gaat gemiddeld 5 tot 10 jaar mee en moet over het algemeen vervangen worden tussen de 60.000 en 180.000 km. Dit is echter afhankelijk van het type motor wat u in uw Volvo heeft. Bij onderhoud of een controle, nemen wij de distributieriem van uw Volvo V70 standaard mee in het rapport.
Distributieriem vervangen Volvo V70 kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Gemiddeld moet een Volvo distributieriem na 120.000 tot 180.000 kilometer of 10 jaar vervangen worden, afhankelijk van het model en type motor.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Volvo V70 2.0 T 149 kW = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Volvo V70 2.5 T 147 kW = 180 000 Kilometer of na maximaal 10 jaar. Volvo V70 3.2 175 kW = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Volvo V70 T4 132 kW = 240 000 Kilometer of na maximaal na 10 jaar.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
Een distributieriem gaat gemiddeld 5 tot 10 jaar mee en moet over het algemeen vervangen worden tussen de 60.000 en 180.000 km. Dit is echter afhankelijk van het type motor wat u in uw Volvo heeft. Bij onderhoud of een controle, nemen wij de distributieriem van uw Volvo V70 standaard mee in het rapport.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Distributieriem vervangen Volvo V60 kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Distributieriem vervangen Volvo V50 kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Distributieriem vervangen Volvo S60 kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total-loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok vaak niet meer te repareren is.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Controle van de distributieriem is geen onderdeel van de APK.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden.
De volgende symptomen wijzen op een uitgerekte distributieketting: Onregelmatig draaien van de motor door een foutieve kleptiming (de kleppen openen en sluiten niet meer op het juiste moment) Het motorstoringlampje (MIL) kan gaan branden.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
In het instructieboekje van de autofabrikant staat aangegeven om de hoeveel kilometer een distributieriem vervangen moet worden. Vaak ligt dit ergens tussen de 100.000 en 150.000 kilometer. Op het dashboard van de meeste moderne auto's wordt aangegeven wanneer de distributieriem aan vervanging toe is.