Voor de meeste campers gelden exact dezelfde keuringseisen als voor personenauto's. Ook de frequentie is hetzelfde: Rijdt uw camper op benzine?Dan is de eerste verplichte APK na vier jaar en vanaf dan om de twee jaar.
Campers van dertig jaar of ouder moeten om de twee jaar een APK ondergaan. Alle campers met een datum eerste toelating voor 1 januari 1960 hebben geen APK-plicht.
De kosten voor een APK2-keuring van een camper liggen doorgaans tussen de € 30,- en € 100,-. De kosten voor een APK1-keuring van een camper is doorgaans vanaf € 100,-.
Geldigheidsduur. Het keuringsbewijs is 1 jaar geldig. Vóór de vervaldatum moet u uw voertuig opnieuw laten keuren. Doe je dit binnen 2 maanden voor de vervaldatum, dan geldt deze nieuwe keuring vanaf de dag dat het oude keuringsbewijs vervalt.
U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan. Binnen die tijd zal de RDW nog geen controle uitvoeren.
Wanneer laat ik mijn auto APK keuren? Een nieuwe auto die op benzine rijdt, moet na vier jaar voor het eerst op voor de APK. Bij een dieselauto is dat drie jaar. Diesels moeten vervolgens ieder jaar worden gekeurd.
Rijden zonder geldige APK is strafbaar. Je kunt er een flinke boete voor krijgen, zowel van de politie als van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een verplichte keuring. Hierbij wordt gekeken of jouw auto voldoet aan de eisen op het gebied van veiligheid en milieu.
De eerste APK keuring moet gedaan worden wanneer de auto 4 jaar oud is. De tweede keuring vindt plaats als de auto 6 jaar oud is, de derde vindt plaats wanneer de auto 8 jaar is. Daarna zal de APK jaarlijks moeten worden uitgevoerd. De eerste APK keuring moet gebeuren wanneer de auto 3 jaar oud is, daarna elk jaar.
Bij de eerste volgende APK nadat het voertuig de leeftijd van 30 jaar of ouder heeft bereikt wordt de frequentie eens in de 2 jaar. Nadat het voertuig de leeftijd van 50 jaar heeft bereikt vervalt de APK plicht. Eerste keer voordat het voertuig 1 jaar geworden is. Daarna voor de vervaldatum van vorige APK.
De gemiddelde prijs voor een APK keuring is tussen de €25,- en de €50,- voor benzine auto's. Voor dieselauto's kun je rekening houden met een tarief tussen de €45,- en de €70,-.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto.
Een aankoopkeuring camper kost slechts € 189. Na afloop ontvang je naast het keuringsrapport, ook persoonlijk advies door een onafhankelijke expert. Hiermee voorkom je een miskoop en weet je precies hoe de staat van jouw toekomstige camper is.
Tijdens de Campercheck wordt er gecontroleerd op ruim 70 punten zoals: - De motor: distributie, lekkages, uitlaat. - Het chassis: banden, veersystemen, remmen, remvloeistof en stabilisatoren. - Gas/elektra: laadsysteem, accus's, kachel, boiler, koelkast.
Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
De kosten van de RDW keuring zijn €55,-.
Keuring APK 2 maanden voor vervaldatum
Dit hangt af van hoe vaak uw auto gekeurd moet worden. Als u uw auto eerder dan 2 maanden voor de APK-vervaldatum laat keuren, dan krijgt het voertuig een nieuwe vervaldatum.
Hoe lang mag APK verlopen zijn
De APK mag 2 maanden verlopen zijn. Dit is voor alle auto's het gevalRed je het niet om je auto binnen 2 maanden te keuren, bijvoorbeeld om dat deze gerestaureerd wordt of je op onderdelen wacht dan kun je de auto schorsen. De APK plicht gaat pas weer in wanneer de auto ontschorst is.
De eerste van de periodieke keuring dient plaats te vinden ten laatste op de datum waarop het voertuig 4 jaar wordt. Nadien bedraagt de basisperiodiciteit tussen de opeenvolgende periodieke keuringen in principe 1 jaar.
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is in 1981 ingevoerd in Nederland voor de zware voertuigen (de 'APK-1' voertuigen). Op 1 september 1982 waren alle 'APK-1' voertuigen tenminste eenmaal gekeurd. De verplichte keuring voor personen- en bestelauto's ('APK-2' voertuigen) is in 1985 ingevoerd.
De APK blijft verplicht voor oude taxi's, ov-auto's en ADR-voertuigen (gevaarlijke stoffen), vanwege de functie van dit type voertuigen. In bovenstaande situaties moet het gewicht van de auto maximaal 3500 kilo zijn. Zwaardere auto's van vóór 1960 blijven vrijgesteld van APK-plicht.
Om boetes te voorkomen, is het mogelijk de APK-verplichting tijdelijk stop te zetten. Dit heet schorsen. (Hiermee zet u ook de verzekeringsplicht stop). Als u uw voertuig bij de RDW laat schorsen, dan hoeft dit niet meer APK-goedgekeurd te zijn.
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro).
Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)
Hoe lang mag je rijden met een verlopen APK? Als je 2 maanden na het verstrijken van je APK-datum je auto nog steeds niet hebt laten keuren, krijg je automatisch een boete van de RDW. Gelukkig is dit makkelijk te voorkomen. Zet na elke APK afspraak even een reminder in je agenda voor de volgende verplichte keuring.