De spanning op de V-snaren moet zo zijn dat je de V-snaren ongeveer 7 tot 10 mm in kunt drukken. Als er één V-snaar van een setje van vier gebroken is, dan moet je alle vier de snaren vervangen. Een nieuwe snaar heeft namelijk een kleinere diameter dan een gebruikte snaar.
Maatvoering. Er zijn een aantal verschillende maatvoeringen vastgelegd bij V-snaren. Met name de breedtematen zijn vanaf het begin gestandaardiseerd. Zo kennen we in de klassieke snaren de gangbare breedtes: 10 mm (Z-snaar), 13 mm (A-snaar) en 17 mm (B-snaar).
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.
De V-snaar of V-riem is een aandrijfriem voor machines. Deze loopt over twee poelies met dezelfde V-vorm. Dit heet een profiel. De profielen zijn gestandaardiseerd, waardoor het mogelijk is wereldwijd riemen te kopen voor machines.
In veel auto's drijft de riem ook de waterpomp aan, die verantwoordelijk is voor de motorkoeling. Zonder (werkende) multiriem kunnen dus al deze onderdelen niet functioneren en kunt u in principe niet met de auto rijden. De riem wordt op zijn beurt aangedreven door de krukas van de motor.
Een V-snaar, ook wel multiriem genoemd is een riem die zorgt voor de aandrijving van de waterpomp en de dynamo. De V-snaar zelf wordt aangedreven door de motor.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
Een piepend, snerpend geluid (V-snaar of multiriem)
Hoor je bij een draaiende motor een piepend, snerpend geluid, dat vaak erger wordt als je extra gas geeft, dan heb je goede kans dat de V-snaar, tegenwoordig vaak multiriem genoemd, is versleten of loszit.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Toepassing aandrijfriemen tegenwoordig
Ook in auto's werden aandrijfriemen toegepast zoals de getande aandrijfriem die ook wel distributieriem wordt genoemd. Deze riem is echter niet van leer gemaakt maar van speciaal verstevigd rubber. Er worden tegenwoordig eigenlijk geen leren aandrijfriemen meer toegepast.
Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
Het energetisch rendement van tandriemen bedraagt inmiddels tot 98%.
Je moet de snaar net aan een kwartslag kunnen draaien. Als je hem heen en weer trekt, moet er ongeveer een cm of 1,5 aan weerzijden speling op zitten (dus totaal 2-3 cm kunnen bewegen). Een te losse snaar flubbert een beetje en slipt.
De spanning op de v-snaar meten
Je pakt het gereedschap en zet hem op de v-snaar en je drukt met je vinger op de rode knop tot deze 'klik' zegt. Er staan waardes op de meter. Hoe lager de spanning is, hoe hoger het rode wijzertje omhoog gaat en je duidelijk kunt aflezen hoeveel druk je zet.
Wat doet een multiriem of V-snaar: deze drijft de machines of aggregaten aan, die aan de motor gemonteerd zijn. Zo kan een multiriem zorgen voor aandrijving van waterpomp, luchtpomp, stuurbekrachtigingspomp, dynamo, airco-compressor, brandstofpomp.
Een multiriem zou minimaal 60.000 km mee moeten kunnen.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Een vervanging van de V-snaar is niet altijd nodig, omdat u deze in de meeste gevallen eenvoudig kan naspannen. Is de V-snaar echter niet meer intact, d.w.z. gescheurd, dan moet u deze zeker vervangen om verdere schade door bijvoorbeeld oververhitting van de motor te voorkomen.
Riemspanning controleren
De spanning van een V-snaar kun je controleren door met je vinger op het langste gedeelte van de snaar te drukken. Als de snaar meer dan ongeveer één centimeter ingedrukt kan worden, staat hij te slap en moet gespannen worden. De multiriem controleer je door hem op een lang gedeelte te draaien.
Re: motor starten zonder v-snaar/riem
edwinpol schreef: kan je de motor starten zonder v-snaar/riem? Ja, maar de dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp e.d draaien dan niet. De ontsteking loopt dan dus op de accu, welke niet wordt opgeladen en je hebt geen koeling.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
Soorten riemen
De bekendste riem is waarschijnlijk de distributieriem. Daarnaast is er nog de V-snaar of V-riem en de multiriem. Elk van deze riemen dient een andere functie en zijn belangrijk bij het onderhoud van uw auto. Regelmatige controle van de riemen voorkomt dure reparaties.
De distributieriem verzorgt een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. De multiriem of V-snaar zorgt voor aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp.