Normaal gezien aanvaardt de fiscus voor een jonge tweedehands auto een afschrijving op drie à vier jaar. Nog sneller afschrijven, op twee jaar, kan in principe ook, maar dan moet de auto toch al een jaar of vier/vijf zijn wanneer u hem aankoopt en/of een hogere kilometerstand dan gebruikelijk hebben.
Een tweedehandsauto moet worden afgeschreven tegen het percentage dat overeenstemt met de vermoedelijke gebruiksduur van de auto. Voorbeeld: U koopt in 2021 een tweedehandsauto met een benzinemotor die 4 jaar oud is voor 7.500 euro. De resterende normale gebruiksduur wordt geschat op 2 jaar (of 50 % per jaar).
Gemiddelde waardedaling
Uit een onderzoek naar waardevermindering onder occasions van Business Insider blijkt dat de gemiddelde occasion 7 jaar oud is en gemiddeld 12,5% per jaar in waarde was gedaald. Het betreft een gemiddeld percentage, hou er rekening mee dat de afschrijving in de eerste jaren sneller gaat.
Hoe bereken je de afschrijving? De jaarlijkse afschrijving van je auto bereken je op basis van de aanschafkosten, de vermoedelijke gebruiksduur en de restwaarde. De rekensom is simpel. “Kostprijs minus restwaarde, en de uitkomst daarvan delen door de verwachte looptijd”, aldus Jan Rolleman.
Indien je rekening houdt met een restwaarde geldt de formule: (aanschafkosten - restwaarde) : gebruiksduur. Stel dat de aanschafprijs € 40.000 is, de gebruiksduur op 5 jaar wordt gesteld en de restwaarde dan nog € 4.000 bedraagt. Dan is het jaarlijks af te schrijven bedrag: (€ 40.000 - € 4.000) : 5 = € 7.200 per jaar.
De formule voor deze berekening van de afschrijving luidt: afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) : vermoedelijke gebruiksduur. U koopt een machine. De aanschafprijs bedraagt € 30.000, de vermoedelijke gebruiksduur is 10 jaar en de restwaarde na 10 jaar is € 5.000.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Een zakelijke auto afschrijven, hoe gaat dat? Een zakelijke auto afschrijven moet in maximaal vijf jaar en gaat via de lineaire methode. Afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) / vermoedelijke gebruiksduur. Voorbeeld: € 35.000-€ 5.000 = € 30.000/5 = € 6.000 per jaar.
Gemiddelde afschrijving auto per jaar
We kunnen een voorbeeld geven: Je koopt een Audi A4 voor €33.900, na 5 jaar heb je er 138.000 kilometer in gereden. Gemiddeld wordt deze auto nog verkocht voor €15.900. Er is dus sprake van een afschrijvingspercentage van 53.1%, ongeveer 14% per jaar.
Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar.
De berekening is zelf is erg makkelijk, trek je restwaarde af van de aanschafwaarde, (bijvoorbeeld € 20.000,- min € 10.000,- is € 10.000,-). Deel dit bedrag door het aantal jaren dat je de auto in bezit heb (€ 10.000,- delen door 4 jaren is € 2.500,- per jaar).
Je auto kostte je nieuw 32.000 euro. Na vijf jaar krijg je er nog 14.000 euro voor terug. Je afschrijving is dus 32.000 –14.000 euro is 18.000 euro. Per jaar is dat 3.600 euro.
De Renault Zoe i Dynamique Nav en Hyundai i40 SE Nav vallen namelijk in het rijtje met auto's met de meeste afschrijving, namelijk de Renault met 29,3% procent na drie jaar en de Hyundai 29,7%.
Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen.
De restwaarde is het verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van afschrijving. De formule: Aanschafwaarde – de afschrijvingskosten per jaar (x het aantal jaar) = restwaarde.
Zakelijk leasen
Leasen is in circa 80% van de gevallen voordeliger dan kopen. Ook als je weinig kilometers rijdt kan het aantrekkelijk zijn. Leasen vergemakkelijkt de situatie, omdat je het beheer en onderhoud uit handen kunt geven aan de leasemaatschappij. Dit zal veel tijd en moeite besparen.
Je kunt de boekwaarde berekenen met een formule. Je neemt dan de aanschafwaarde minus de afschrijvingen en je vermenigvuldig dit met het aantal jaren. Vaak wordt de boekwaarde verwart met de restwaarde. De restwaarde is een bedrag oftewel waarde wat een activa nog opbrengt na de afschrijvingsperiode.
Bij het leasen van een auto krijgt u te maken met de term boekwaarde. De boekwaarde is de waarde van het voertuig gedurende de lease.
Heb je een eenmanszaak? Dan kun je de auto alleen op jouw eigen persoonlijke naam laten registreren. Bij andere rechtsvormen kun je het kenteken op naam van je bedrijf laten zetten. Meer informatie vind je bij de RDW.
U kunt een tweede auto ook op de zaak zetten als u deze minstens 10% zakelijk gebruikt. Alle kosten zijn aftrekbaar, minus de bijtelling voor privégebruik. Een alternatief is een volledig elektrische auto met een bijtelling van 4%.
Elektrische auto's zijn vandaag al 100% aftrekbaar, dus dat is ook vandaag al een goede keuze. Als je vanaf 1 juli 2023 een diesel, benzine, plug-in hybride of een andere niet-volledig elektrische auto bestelt, neemt de aantrekkelijkheid van de belasting versneld af.
2019: 4% voor de eerste € 50.000, daarboven 22% 2020: 8% voor de eerste € 45.000, daarboven 22% 2021: 12% voor de eerste € 40.000, daarboven 22% 2022: 16% voor de eerste € 35.000, daarboven 22%
Een hybride of elektrische wagen voor je zaak is altijd een interessante keuze. Sinds 2020 zijn die voertuigen voor 100 procent aftrekbaar. Dat geldt trouwens ook voor elektrische fietsen.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.