Dat is gelukkig super makkelijk. Je downloadt de Instagram-app op je smartphone en/of tablet en je registreert je met je Facebook-account of e-mailadres. Daarna kun je meteen aan de slag met je bio, foto's posten, anderen volgen en liken. Succes!
Instagram is een gratis social media kanaal waarbij het draait om foto's en filmpjes delen met uw volgers. Het wordt ook vaak afgekort naar Insta. U kunt een foto bewerken en plaatsen en vervolgens kunnen uw volgers deze 'vind-ik-leuken' en erop reageren. Instagram wordt gebruikt als app op de smartphone.
Instagram biedt geen tool voor het analyseren van je posts zoals Facebook dat wel doet. Hierdoor heb je weinig inzicht in de effectiviteit van je content en wat het interessantst is voor je volgers. Instagram is vooral een tool voor branding en niet voor conversies.
Mensen plaatsen posts voor de bekendmaking van zwangerschappen, geboortes, huwelijksaanzoeken en gender reveals. Maar ook foto's van de familie, de kat en het eerste drankje op het terras. Op foto's kun je reageren door op het hartje te tikken (vind-ik-leuk) of door er een comment onder te plaatsen.
Instagram is hét platform om interactie te creëren met je volgers. Dit is ook een van de redenen waarom je dit sociale medium moet inzetten voor je bedrijf. Instagram is iets persoonlijker dan bijvoorbeeld twitter en dat roept reacties en likes op. Ideaal om wat meer contact met je klanten, fans of volgers te hebben.
Privé, kunnen alleen door jou goedgekeurde volgers zien wat je deelt, waaronder je foto's en video's op hashtag- en locatiepagina's en je lijsten met volgers en mensen die je volgt.
Mensen hebben vaak (zij het onbewust) best helder wat ze willen van een platform als Instagram. Ze willen er hun hobbies delen, connecten met vrienden en familie, onderwerpen en influencers volgen die hen interesseren.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
Bij het bezoeken van een Instagram profiel is als eerst de profielfoto, naam en bio te zien. Zorg dat je een duidelijke, maar ook aantrekkelijke profielfoto hebt en gebruik jouw naam of de naam van het bedrijf. Schrijf daarnaast een relevante en interessante tekst om in de bio te zetten.
Kan ik zien wie mijn Instagram heeft bekeken? Het eerlijke antwoord is: nee. Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij.
Met Facebook kun je juist door middel van events en (privé) groepen, bouwen aan een community. Instagram is dan weer erg visueel en sterk voor de interactie. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories. Ook dan werk je dus aan een community.
Het beste antwoord. Dit betekent dat deze persoon de functie "vergelijkbare accounts" heeft ingeschakeld. Dit houdt dus in dat andere mensen kunnen zien welke accounts vergelijkbaar zijn met het account waar het pijltje bij staat.
Foto liken en commentaar geven
Vind je een foto leuk, dan kun je de foto een like geven door twee keer snel achter elkaar op de foto te tikken. Er verschijnt nu kort een hartje in beeld. Je kan ook op het hartje onder de foto tikken.
De belangrijkste tip voor een mooie Instagram feed is het gebruik van dezelfde kleuren. Zorg ervoor dat je profiel voelt als één geheel. Kies daarom een aantal kleuren die je regelmatig in je feed toepast. Niet alleen in je feed, maar ook voor in je Insta stories.
Wanneer je een Reels hebt gedeeld, kun je deze makkelijk delen in jouw Instagram Feed. Niet iedereen kijkt namelijk altijd eerst naar de Instagram Reels. Daarom kun je hem het beste delen op in jouw Feed, zodat jouw Reels meer kijkers krijgt. Zo krijg je al een veel groter bereik met jouw video.
Een hashtag begin je met een 'hekje' (#) gevolgd door een passend keyword zonder spaties, bijvoorbeeld #inboundmarketing of #remotesales. Als gebruiker ben je vrij in het maken van hashtags. Het enige wat je hoeft te doen is het typen van een #-teken gevolgd door een keyword in jouw social media bericht.
Ze helpen je je bereik te vergroten, nieuwe volgers en zo nieuwe klanten te krijgen. Wist je dat posts met hashtags maar liefst 12,6% meer engagement hebben dan posts zonder! Om de juiste, kwalitatieve volgers aan te trekken, heb je de juiste hashtags nodig. Willekeurige hashtags, trekken willekeurige volgers.