Conclusie. Op zich is het starten met e-commerce niet moeilijk – in een paar dagen kun je online zijn. Het lastige is het denkwerk achter jouw webshop. De juiste strategie om je te onderscheiden, klanten te vinden en ze aan je te binden…
Het is voor jou dan belangrijk aan wat voor soort kosten je kan denken bij de webshop die jij uiteindelijk laat bouwen. De kosten van een webshop variëren aan de hand van de complexiteit, zo kan één webshop €1.000 kosten en de andere webshop €5.000 of soms wel €10.000.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Techniek, ICT en bouw en vooral zorg
De tekorten aan mensen in de zorg, techniek, ICT en bouw zijn de afgelopen tijd vaak onderwerp van gesprek en zijn ook duidelijk zichtbaar op deze lijst. In de zorg is vrijwel elke baan in het primaire proces veel gevraagd, bijvoorbeeld verzorgenden en verpleegkundigen.
White en grey spots zijn artikelen waar veel vraag naar is bij bol.com en in zoekmachines; klanten zoeken er veel naar. Met daarbij 1 verschil: white spots zijn nog helemaal niet te koop via bol.com, terwijl grey spots dat al wel zijn, alleen is het aanbod van deze artikelen niet aantrekkelijk voor de klant.
Het starten van een e-commerceplatform is dus niet moeilijk, maar het is al een stuk lastiger om vindbaar en toegankelijk te zijn. Ook in dat kader speelt hosting een grote rol. Zoekmachines hanteren namelijk algoritmes en daarin is een veelheid van factoren van belang.
Met afstand staat op plaats 1 een product dat verder niet veel met tech te maken heeft: Coca-Cola. Wereldwijd worden er dagelijks bijna 1,8 miljard glazen Cola gedronken.
Als je op een eigen domeinnaam een webshop begint moet je deze verplicht inschrijven bij de KvK. Fysieke winkels zijn al ingeschreven. Als je alleen online verkoopt en nog geen KvK-inschrijving wilt zijn er ook andere oplossingen. Zo kun je eerst klein beginnen door producten te verkopen via een online marktplaats.
Ruim 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. En bijna één op de drie webwinkeliers heeft nog nooit een euro winst gemaakt.
Heb je een BTW nummer nodig? We spreken niet meer over een BTW nummer, maar wel over een Ondernemingsnummer. Iedereen die een zaak start (voor de webshop) heeft een ondernemingsnummer nodig. Ook moet iedereen zijn ondernemingsnummer laten activeren bij de BTW.
80% van de webshops maakt geen of weinig winst.
4% van de webshops draait 85% van de omzet, waarvan het merendeel ook nog eens buitenlandse webshops zijn. Denk maar aan Bol, Coolblue, Amazon of Zalando. Elk jaar worden deze reuzen groter. Sommige shops hebben bovendien niet de bedoeling om direct winstgevend te zijn.
Wat zijn nu enkele van de belangrijkste nadelen of gevaren van e-commerce? Onjuiste gegevens vermelden over een artikel of de voorraadhoogte. Dit kan leiden tot teleurstellingen en slechte reviews. Financiële problemen door het niet juist in kaart brengen van de verzend- en retourkosten.
11 belangrijke e-commerce trends voor 2022
Groene bezorging & duurzame verpakkingen. Grotere flexibiliteit. Ontwikkelingen in augmented reality (AR) en virtual reality (VR) Spraakgestuurd online shoppen.
Ecommerce of e-commerce staat voor electronic commerce ofwel elektronische bedrijfsvoering. Alle vormen van commercie die online plaatsvinden vallen onder deze term, het is daarmee niet beperkt tot webshops.
De reden waarom het aantal webwinkels bovenmatig groter is geworden is te danken aan de stijging van het internetgebruik en daarmee het aantal online aankopen. Steeds vaker doen mensen online hun aankopen, of het nou gaat om producten of diensten.