Het te tanken vliegtuig nadert de tanker van achteren en van beneden.Zodra het binnen bereik van de arm is, stuurt de boom operator het uiteinde in de vulopening van het ontvangende vliegtuig. Bij de KC-135 ligt de boom operator op zijn buik achter in het toestel.
De bediener houdt via 3D-monitoren zicht op het toestel dat de brandstof ontvangt. bij een flexibele koppeling (hose and drogue) hangt de flexibele tankbuis van de vleugels naar achteren. Aan het einde is een trechtervormige mand en het bij te tanken vliegtuig vliegt hier naartoe.
Tanken: De meeste tankers zijn pompwagens. Ze fungeren als een verbinding tussen het vliegtuig en het brandstofdepot, en pompen kerosine uit “uitlaten” die in de grond zijn ingebed in het vliegtuig .
Om een beeld te krijgen van de onbetekendheid van de kostenpost: een Boeing 737 kan maximaal zo'n 26.000 liter kerosine tanken. Op het moment van schrijven kost een liter Jet A1-kerosine op Schiphol 54 dollarcent, omgerekend 51,3 eurocent. Een volle tank voor de 737 kost zo 13.338 euro, belastingvrij uiteraard.
Alleen grote vliegtuigen hebben een sproeier aan de achterkant van de vleugels om brandstof te lozen. Kleinere toestellen, die bijvoorbeeld voor vluchten binnen Europa gebruikt worden, hebben niet zo'n systeem.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
Het lozen van kerosine is een veiligheidsmaatregel. "Niet per se voor explosiegevaar, maar wel voor het gewicht. Een vliegtuig heeft namelijk een maximum landingsgewicht.
Van de trein en de bus is het niet zo verrassend dat het veel minder slecht is voor het milieu dan het vliegtuig. De auto staat als slecht te boek, maar het vliegtuig is dus nog wel twee tot vier keer zo vervuilend.
Een auto met een dieselmotor hoeft niet te worden aangepast om op kerosine te kunnen rijden. Wel dient aan de vliegtuigbrandstof een speciaal additief te worden toegevoegd, dat als smeermiddel voor de brandstofpomp werkt. Zo'n middel wordt ook bijgemengd bij dieselolie.
Gemiddeld kost Jet-A-brandstof in 2024 ongeveer $ 6,20 per gallon in de VS, maar in sommige gebieden met veel vraag stijgen de prijzen tot $ 8,00 per gallon. Dat lijkt misschien niet veel, totdat je bedenkt dat zelfs kleine jets tot 200 gallons per uur kunnen verbranden.
Deze tanker kan 1.200 gallons brandstof per minuut overbrengen naar een ontvanger via de giek en 400 gallons brandstof per minuut via het slang- en droguesysteem. De tanker kan twee vliegtuigen tegelijkertijd bijtanken.
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken. Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
De gemiddelde tankstop duurt 45–60 minuten . Om tankstops te versnellen, kan de operator of de piloten van tevoren bellen, zodat er een tankwagen op het vliegtuig staat te wachten bij aankomst. Voor kleinere jets kan een tankstop slechts 30 minuten duren.
Waar zit de brandstof in een vliegtuig? Ilias: “Een vliegtuig heeft drie tanks: een in elk van de vleugels en een in de buik (centertank). Het vliegtuig gebruikt altijd eerst de centertank en pas dan worden de vleugeltanks gebruikt.
De jager nadert van achteren tot hij nog maar 20 meter verwijderd is. Zodra beide vliegtuigen in positie zijn en verbonden zijn, begint het tankproces en duurt ongeveer tien minuten .
In 2026 worden vier Boeing KC-46A Pegasus-tankvliegtuigen aan Israël geleverd ter vervanging van de vloot verouderde Boeing 707-passagiersvliegtuigen die de Israëlische luchtmacht momenteel gebruikt voor het bijtanken van gevechtsvliegtuigen in de lucht .
Een liter Euro95-benzine kost vandaag gemiddeld 2,19 euro. Eén liter weegt 0,7 kilogram, dus betaalt u per kilogram het bedrag van 3,12 euro – bijna drie keer zoveel als voor kerosine.
De effecten van het mengen van benzine met kerosine zijn een hogere dichtheid, een lagere vluchtigheid en een lager octaangetal (Fonseca et al., 2007).
Kerosine is een product dat het midden houdt tussen benzine en diesel, waardoor verbranding van kerosine van nature meer NOx-uitstoot oplevert dan benzine en minder dan diesel. Bovendien werken straalmotoren met een (veel) grotere overmaat van lucht dan interne verbrandingsmotoren.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Naarmate u meer passagiers toevoegt, neemt de hoeveelheid emissies die uw gezelschap produceert toe tijdens een vlucht. Daarentegen neemt de hoeveelheid broeikasgasemissies, die warmte vasthouden en leiden tot opwarming van de aarde, per persoon af tijdens het rijden. Het break-evenpunt voor rijden versusvliegen in dit voorbeeld is 2,03 personen.
Tijdens het vliegen worden broeikasgassen uitgestoten, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Daarnaast veroorzaakt vliegverkeer lucht- en geluidsvervuiling, met schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstof die onze lucht en natuur aantasten. En geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
Als u grotere hoeveelheden kerosine hebt, is het veiliger om deze buiten op te slaan. AS 1940:2017 stelt dat binnenopslagkasten voor brandbare vloeistoffen geen capaciteit mogen hebben die groter is dan 850L. Daarom moeten grotere hoeveelheden brandbare vloeistoffen buiten worden bewaard om het risico te verkleinen.
"Het grote probleem bij de landing met een volle tank is het evenwicht. Bij het naderen van de piste moet een rechte lijn bewaard worden. Helemaal niet evident. Scenario is dat één van de vleugels de grond raakt.
Bij de bekendmaking van het besluit op 28 november 2003 zei minister van Petroleum Ram Naik dat hij wilde dat de import van kerosine werd gecontroleerd omdat het werd gebruikt om diesel te vervuilen . Dit, zei hij, had geleid tot een daling van 3,7 procent in de dieselverkoop in april-oktober, en niet de verwachte groei van drie procent.