U kunt de spanning van de V-snaar eenvoudig zelf controleren met een vinger of uw duim. Om dit te doen, drukt u ertegen in het langste vrije gedeelte.De riem mag niet meer dan 1 à 2 cm wegschuiven. Dan is de spanning prima.
De spanning op de v-snaar meten
Je pakt het gereedschap en zet hem op de v-snaar en je drukt met je vinger op de rode knop tot deze 'klik' zegt. Er staan waardes op de meter. Hoe lager de spanning is, hoe hoger het rode wijzertje omhoog gaat en je duidelijk kunt aflezen hoeveel druk je zet.
De V-snaar meter
De breedte van een V-snaar meten kan op verschillende manieren. Eén daarvan is met een de profielmeter, een handige tool van Optibelt. Hierop staat de breedte aan de linkerkant in millimeters aangeven. Als voorbeeld zie je hier de SPZ/Z-riem en waarbij deze bij 10 millimeter blijft hangen.
Hij kan uitrekken of scheurtjes gaan vertonen. Als hij te slap staat, kunnen dynamo, waterpomp, stuurbekrachtiging en airco onvoldoende aangedreven worden. Ook geleiders of spanrollen zijn aan slijtage onderhevig. Als de multiriem of V-snaar gaat slippen, hoor je dat aan een jankend geluid.
Maatvoering. Er zijn een aantal verschillende maatvoeringen vastgelegd bij V-snaren. Met name de breedtematen zijn vanaf het begin gestandaardiseerd. Zo kennen we in de klassieke snaren de gangbare breedtes: 10 mm (Z-snaar), 13 mm (A-snaar) en 17 mm (B-snaar).
Het energetisch rendement van tandriemen bedraagt inmiddels tot 98%.
De lengte van de riem meet je vanaf het einde van de gesp waar het leer van de riem begint tot het middelste gaatje van de riem. De totale lengte van de riem zal daardoor ongeveer 15 cm langer zijn zodat je de riem in het middelste gaatje kunt sluiten. Je mag de opgemeten omvang afronden naar de dichtstbijzijnde maat.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
Een oververhitte motor en een lege accu (waardoor de auto simpelweg zal stilvallen) zullen dus de enige logische uitkomst zijn van blijven rijden met een kapotte multiriem. In de praktijk is het vaak nog wel mogelijk enkele kilometers te rijden zonder v-snaar.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.
Doordat een poelie een V-vormige doorsnede heeft, kan een V-snaar er bij slijtage "in zakken". Door de poelie op te spannen, blijft de overbrenging gewaarborgd. Het nadeel van aandrijving met een poelie is dat er altijd enige slip optreedt.
Echter, er is ook een zogenaamde “krachtband” of “powerband”. Deze krachtband bestaat uit meerdere riemen die op de rug met een dek zijn gekoppeld. De gemeenschappelijke rug loopt boven de riemschijf en sluit deze af. Hierdoor krijg je minder vervuiling van de V-groeven in de poelie dan met losse V-riemen.
Wanneer je auto een soort hard jankend/ piepend geluid maakt dan weet je dat het tijd is om je V-snaar of multiriem te vervangen. Daarnaast kan je het ook zien dat er scheurtjes in zitten of de snaar of riem is uitgedroogd.
De multiriem zorgt voor de aandrijving van de dynamo, de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. Hij bevindt zich vaak zichtbaar aan het motorblok en is eigenlijk een moderne variant van de V-snaar.
Het verschil tussen de v-snaar en de multiriem
Doordat de multiriem meerdere onderdelen aandrijft, is van de v-vorm nauwelijks meer iets over. Dit in verhouding tot de v-snaar. De v-snaar zoals iedereen hem kent, loopt langs de dynamo en eventueel de waterpomp om deze aan te drijven.
De prijzen voor een multiriem of een v-snaar starten vanaf € 40 en het duurt gemiddeld een half uur tot anderhalf uur om deze te installeren.
Ga zo snel mogelijk naar een garage of een uitlaatcentrum. Je hoort een snerpend piepend geluid bij draaiende motor Vaak wordt het erger als je extra gas geeft. Of soms verdwijnt het geluid dan juist. Goede kans dat de V-snaar die de dynamo aandrijft, versleten is of niet goed gespannen staat.
Dynamo auto maakt gek geluid
Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.
Een piepend, snerpend geluid (V-snaar of multiriem)
Hoor je bij een draaiende motor een piepend, snerpend geluid, dat vaak erger wordt als je extra gas geeft, dan heb je goede kans dat de V-snaar, tegenwoordig vaak multiriem genoemd, is versleten of loszit.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Een multiriem zou minimaal 60.000 km mee moeten kunnen.
Vrouwen dragen de riem met de klok mee. De gesp van een riem hoort op het middelste gat te sluiten. U stemt uw riem af op de kleur van uw schoenen. Draag een riem nooit samen met bretels.