Rondom het hoofd en vooral op de wangen mag de helm goed strak zitten. De wangkussens gaan nog zeker een kwart maat tot soms zelfs een halve maat uitlopen. Het is dan ook niet zorgwekkend als je bij een nieuwe helm op het vlees van je wangen bijt.
Wanneer je er net een vinger tussen kwijt kunt is het de juiste pasvorm. Daarnaast kun je de helm naar links en rechts bewegen, waarbij de wangkussens strak aan moeten sluiten en zeker niet los mogen komen van de wangen.
Naarmate u de helm draagt zal deze comfortabeler gaan zitten. U kunt de maat bepalen door met een meetlint de omtrek van uw hoofd op te meten. Plaatst u het meetlint op 2 cm boven uw wenkbrauwen. De maat die u opmeet is de omtrek van uw hoofd.
Het is echt tijd voor vervanging als de helm gaat schommelen en draaien in de rijwind. Echter na 7 jaar zijn eigenlijk alle helmen, ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnenmateriaal, versleten.
Ook als je de helm uit je handen laat vallen moet je hem vervangen. Aan de buitenkant is dan misschien niet meteen iets te zien, maar de binnenschaal heeft wel de nodige trillingen opgevangen. Wil je zo goed mogelijk worden beschermd, dan is het dus ook bij zo'n ongelukje al nodig om een andere motorhelm te kopen.
De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken.
Kinderen van 1,5 tot 2 jaar hebben een gemiddelde hoofdomtrek van 49 tot 51 cm. De meest voorkomende omtrek bij kinderen van 2 tot 4 jaar is 51 tot 53 cm. Een kinderfietshelm met een grootte van 48 tot 52 cm is voor de meeste kinderen in deze leeftijdsgroep dus een uitstekende keuze.
Bij de aankoop van een nieuwe helm let je op, respectievelijk, pasvorm, comfort, functionaliteit en design. Daarnaast is je budget uiteraard ook een bepalende factor. Toch is het een aspect waar je zo min mogelijk rekening mee zou moeten houden. Goedkoop is namelijk vaak 'duurkoop', in letterlijke én figuurlijke zin!
De bekende merken zoals Shoei en Arai lopen voorop als het gaat om kwaliteit en veiligheid. Ook merken als HJC, Shark en Schubert bieden kwalitatief goede helmen aan."
Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.
Het voordeel van een carbon motorhelm
Het significante verschil in uiterlijke gebruiksduur wordt veroorzaakt door de resistentie van de gebruikte materialen voor de tand des tijds. De glasvezel en carbon helmschalen hebben bewezen de poreuze eigenschappen van de goedkopere opties in mindere mate te bezitten.
Noot: In de verschillende types helmen zijn gradaties van veiligheid aangeduid. Dat betekent niet dat een integraalhelm altijd veiliger is dan iedere jethelm of systeemhelm. Een hoge kwaliteit jethelm is in de regel veiliger dan een integraalhelm van enkele tientjes.
Een nieuwe helm moet strak zitten.
Als de druk van de helm op je voor- en achterhoofd afneemt dan is de helmmaat goed. De helm hoort rond het hoofd en de wangen strak te zitten. De wangkussens gaan na verloop van tijd losser zitten. Als je met de helm op je hoofd van links naar rechts kan zwiepen dan is deze te groot.
Als je de helm op hebt en je kan je hoofd flink van links naar rechts bewegen dan is hij te groot, of past de helm niet goed bij de vorm van je hoofd. Het is van belang dat je op bepaalde punten, zoals bij je voorhoofd, een klein beetje extra ruimte hebt.
Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
De goedkopere NTA 8776 helmen beginnen bij de €100,-. Ga je voor een A-merk als bijvoorbeeld Abus of Cratoni, dan betaal je al snel tussen de €125,- en €175,-.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
De helmplicht voor snorfietsers gaat in op 1 januari 2023. Alle snorfietsers moeten vanaf 1 juli 2022 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en –gewonden onder snorfietsers omlaag gaat.
Helmplicht voor blauw kenteken
Een scooter met een blauw kenteken hoeft op dit moment nog géén helm te dragen, vanaf januari 2023 is dit wél het geval. Let er bij het aanschaffen van een scooter met een blauw kenteken dus op dat je vanaf januari 2023 ook een helm moet gaan dragen.