Onderneem verschillende leesactiviteiten. Onderzoek toont aan dat – naast voorlezen – praten over boeken, boeken cadeau geven en een bezoek aan de boekhandel en bibliotheek het leesgedrag en de leesmotivatie stimuleren.
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen.
Je kunt het enthousiasme om te lezen onder andere stimuleren met: Voorlezen: ook oudere kinderen vinden het fijn om voorgelezen te worden! Kies een verhaal dat je vroeger zelf mooi vond en praat er enthousiast over. Theatervoorstellingen en verfilmingen: zo stimuleer je je kind om daarna het boek te lezen.
Sociale interactie en een gevoel van verbondenheid zijn belangrijk gebleken om de leesmotivatie te bevorderen. Zo kan het effectief zijn om regelmatig tijd in de klas te besteden aan het samen praten over boeken.
Dyslexie of fixatie disparatie zijn bekende veroorzakers van leesproblemen. Letters worden door elkaar gehusseld, lijken op de bladzijde te dansen en/of vormen geen begrijpelijke zinnen. In deze gevallen ontstaat moeite met lezen door het niet goed samenwerken van de ogen met de hersenen.
Het eren van boeken die je zelf uitkiest, het delen van de opwinding van voorlezen, het opbouwen van een evenwichtige boekencollectie, het openbaar maken van je passies en het geven van beloningen die de waarde van lezen aantonen, zijn slechts enkele eenvoudige maar transformerende suggesties die de liefde voor lezen in je klas kunnen voeden.
Lezen heeft een hele resem aan mogelijke positieve effecten op verschillende vlakken zoals cognitief (een grotere taalontwikkeling, meer concentratie), sociaal (een hoger empathisch vermogen, sneller contacten kunnen leggen) of gezondheid (beter mentaal welbevinden, minder kans op stress of risicogedrag).
Lees samen voor het slapengaan .
Zorg voor quality time samen aan het einde van de dag. Hardop voorlezen helpt kinderen om de woorden tot leven te brengen. Praat samen over het verhaal. Stel vragen als: "Wat denk je dat er nu gaat gebeuren?" Je kunt het op sommige avonden omwisselen en je kind op schoolleeftijd vragen om een boek voor te lezen!
Nodig een kind uit om elke dag met u mee te lezen . Wanneer u een boek leest met grote letters, wijs dan woord voor woord aan terwijl u leest. Dit zal het kind helpen leren dat lezen van links naar rechts gaat en begrijpen dat het woord dat hij of zij zegt, het woord is dat hij of zij ziet. Lees het favoriete boek van een kind keer op keer.
Kinderen van 7 jaar hebben net leren lezen, terwijl kinderen van 9 jaar al moeilijkere verhalen aan kunnen.
Leesmotivatie wordt gedefinieerd als een bepaald soort gevoel dat lezers ertoe aanzet om zich dicht bij een leescontext te bevinden of juist af te zien van een leescontext (Readence et al., 1989). Guthrie en Wigfield (2000) zagen leesmotivatie als de eigen doelen, waarden en gedachten van mensen in relatie tot de thema's, procedures en uitkomsten van het lezen.
De oorzaken van de leesproblemen liggen meestal in het niet kunnen automatiseren van de letter-klankkoppeling (weinig letterkennis) en in een zwak fonemisch bewustzijn. De leerlingen met leesproblemen lezen vaak spellend of radend. Echter, zien we vaak een combinatie van beide strategieën.
Bij de leesbevorderende activiteiten voor de jongste doelgroep staat het voorlezen en/of het werken met boeken centraal. De (voor)leesconsulent van de Bibliotheek en de voorleescoördinator in de kinderopvang zijn hierbij onmisbaar; zij werken aan het dagelijkse voorlezen en praten over boeken.
Naast academische voordelen biedt lezen voor uw plezier ook sociale en emotionele voordelen, waaronder: een toename van empathie en sociale vaardigheden , verbetering van de gezondheid en het welzijn , plezier en stimulering van de verbeelding .