De cognitieve ontwikkeling van je baby stimuleren doe je op een speelse manier: Probeer nieuwe dingen uit en kijk goed naar je kleine. Als het nog te moeilijk is, probeer je iets anders. Vanaf de eerste dag tegen je baby praten helpt bij de ontwikkeling van zijn hersenen.
Baby's putten uit sociaal-emotionele, taal-, motorische en perceptuele ervaringen en vaardigheden voor cognitieve ontwikkeling. Ze zijn afgestemd op relaties tussen kenmerken van objecten, acties en de fysieke omgeving. Maar ze zijn vooral afgestemd op mensen.
Neem de tijd om naar je baby te kijken, te praten en hem of haar aan te raken en vast te houden. Als je baby iets nieuws doet zoals lachen of grijpen naar dingen, reageer dan enthousiast. Stimuleer je baby met knuffels, complimentjes en aanmoedigingen, waardoor je baby merkt dat hij of zij het goed doet.
Cognitieve ontwikkeling stimuleren
Praat veel met kinderen over hoe en waarom dingen gebeuren. Laat kinderen hun eigen ideeën verwoorden. Neem hun ideeën serieus en stel meer vragen als je de redenering niet goed kunt volgen. Het uitdrukken van gedachten is zelf bevorderlijk voor de ontwikkeling van het denken.
Door spelenderwijs te leren vergroten kinderen hun wereld en slaan ze constant nieuwe informatie op. Ze onthouden het en maken dus gebruik van hun geheugen. In stappen zou je cognitieve ontwikkeling als volgt kunnen opsommen: aandacht -> waarnemen -> herinneren -> denken -> redeneren -> begrijpen.
Cognitieve ontwikkeling:
Bijvoorbeeld: puzzelen, denkspelletjes zoals memorie en doolhoven en sorteerwerkjes. In de themaboeken worden speel-en oefenwerkjes aangeboden die de cognitieve ontwikkeling stimuleren. Ook de knutselwerkjes, sport-en spelactiviteiten en woordkaarten zijn gebaseerd op deze ontwikkeling.
Bij je baby begint de eerste informatieverwerking al in jouw buik. Je kindje kan dan licht en donker van elkaar onderscheiden. Je kind wordt geboren met reflexen zoals zuigreflex en grijpreflex. Naarmate hij ouder wordt, gaat hij steeds meer doelbewust handelen.
Interactie: Praat en speel van jongs af aan met je baby. Maak oogcontact en gebruik gezichtsuitdrukkingen om met je baby te communiceren. Reageer op de signalen van de je baby door te benoemen wat je baby doet, te vertellen wat jij aan het doen bent of wat je ziet, door te lachen en bijvoorbeeld te zingen.
Geef kinderen veel kansen om concepten te verkennen. Lees boeken en bevorder de ontwikkeling van geletterdheid tijdens individuele en groepsactiviteiten, zing liedjes over de verhalen die je leest en moedig kinderen aan om verhaalpersonages te imiteren met geluiden of bewegingen.
Zorg ervoor dat uw baby actief is
Interactief spelen in de eerste paar maanden, wat niets meer kan zijn dan dat uw baby op zijn buik ligt, kan beweging en binding met uw baby stimuleren, evenals fysieke en mentale ontwikkeling. Begin in de eerste maand met het voorlezen van bijna alles aan uw baby.
De ontwikkeling van pasgeborenen van 0-1 maand gaat over knuffelen, voeden en slapen . Tijd met jou, glimlachen, blikken en buiktijd zijn goed voor de ontwikkeling van pasgeborenen.
Een Nederlandstalig kind zegt meestal eerst 'papa' en dan 'mama'. 'Mama' is moeilijker dan 'dada' of 'papa'. Vanaf negen maanden begint je kind eenvoudige opdrachten te begrijpen en later ook uit te voeren: 'Geef maar aan mij.
Een voorbeeld van cognitieve ontwikkeling is wanneer baby's geheugenvaardigheden beginnen te ontwikkelen en in staat zijn om de stemmen van hun ouders te herinneren of hun gezichten te herkennen . In de adolescentie stelt geheugenontwikkeling de tieners in staat om complexe wiskundige concepten op te lossen en gemakkelijk informatie op te halen.
Oorzaak-gevolgrelaties
Rond de 4 maanden oud beginnen baby's hun concept van oorzaak en gevolg te verfijnen. Misschien merken ze dat de wieg schudt als ze tegen hun matras schoppen. Of misschien realiseren ze zich dat hun rammelaar een geluid maakt als ze hem slaan of zwaaien.
Dit toont aan dat baby's al tijdens de zwangerschap kunnen leren en dat de hersenen al tijdens de zwangerschap gestimuleerd kunnen worden. Door met hun handen of stem contact met de foetus te maken, kunnen ouders de gezonde hersenontwikkeling van hun baby stimuleren.
Dingen samen doen met jouw kind, sorteren van kleuren, vormen, plaatjes, samen zingen, muziek maken, dansen/ bewegingen maken, elkaar verhaaltjes vertellen, creatief bezig zijn (knutselen). Televisie kijken vinden kinderen vaak erg leuk en van kinderprogramma's kan veel geleerd worden.
Om de cognitieve ontwikkeling van uw kind te bevorderen, is het belangrijk dat u dagelijks actief deelneemt aan kwalitatieve interacties . Voorbeelden hiervan zijn: Praten met uw baby en veelgebruikte voorwerpen benoemen. Uw baby speelgoed laten ontdekken en laten bewegen. Zingen en voorlezen aan uw baby.
Puzzels en educatieve spellen zijn meer dan alleen maar leuk: ze zijn krachtige hulpmiddelen voor de ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden van een kind. – Cognitieve ontwikkeling: wanneer kinderen puzzels maken, gebruiken ze hun hersenen om patronen, kleuren en vormen te herkennen.
Door te lachen, geluidjes en oogcontact te maken. Daarbij is het belangrijk dat een baby zich veilig kan hechten aan een ouder/verzorger. Door veel te knuffelen (huidcontact!), te zingen, te praten en te spelen met je baby bevorder je de hechting en daarmee de sociaal emotionele ontwikkeling.
Neem de tijd om naar je baby te kijken, te praten en hem of haar aan te raken en vast te houden. Als je baby iets nieuws doet zoals lachen of grijpen naar dingen, reageer dan enthousiast. Stimuleer je baby met knuffels, complimentjes en aanmoedigingen, waardoor je baby merkt dat hij of zij het goed doet.
Door spelenderwijs te leren vergroten kinderen hun wereld en slaan ze constant nieuwe informatie op. Ze onthouden het en maken dus gebruik van hun geheugen. In stappen zou je cognitieve ontwikkeling als volgt kunnen opsommen: aandacht -> waarnemen -> herinneren -> denken -> redeneren -> begrijpen.
Cognitieve ontwikkeling voor baby's en zuigelingen
Objecten met hun ogen volgen . Mensen op afstand herkennen. Dingen in hun mond stoppen. Speelgoed van de ene hand naar de andere doorgeven.