Als huurder heb je twee verplichtingen: je moet huur betalen en je moet jezelf als goed huurder gedragen. Tegenover deze verplichtingen staan twee rechten: woongenot en huurbescherming. Woongenot houdt in dat je op een normale manier gebruik moet kunnen maken van de woning.
Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan. Lost de verhuurder de problemen niet op? Vraag dan de Huurcommissie om uw huur te verlagen.
Wanneer u een woning krijgt aangeboden moet u er rekening mee houden dat er geschilderd en behangen moet worden. Daarnaast komen er nog diverse andere zaken bij kijken die mogelijk geld kosten zoals bijvoorbeeld lampen, nieuwe vloerbedekking, de inrichting van de tuin enz.
Sinds 1 juli 2016 mogen woningen volgens de wet worden verhuurd aan bepaalde doelgroepen. Denk aan woningen voor studenten (met een campuscontract), voor starters, gehandicapten, ouderen of grote gezinnen. Ook expats zijn zo'n doelgroep, waardoor een verhuurder dit als eis mag stellen.
Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
Om de hoogte van het inkomen te kennen, mag je documenten zoals loonfiches, rekeninguittreksels of een belastingaanslagbiljet vragen aan de kandidaat-huurder. Het opvragen van documenten die peilen naar de gezondheidstoestand of het gerechtelijk verleden van de huurder mag dan weer niet.
Zo is het verboden om een kandidaat-huurder te weigeren op vlak van leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, huidskleur, geslacht, geloof, politieke overtuiging, gezondheidstoestand, handicap, nationaliteit, afkomst, taal of vermogen. In enkele van deze gevallen is weigering mogelijk te rechtvaardigen.
Je kan bij twijfel in het Kadaster tegen betaling van € 2,95 opzoeken wie de eigenaar is van de woning. Zie je mogelijk rare zaken dan kan het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag je hierbij helpen. Als je niet via een erkende makelaar zoekt vraag dan om uitleg als de eigenaar en de verhuurder niet dezelfde zijn.
In het geval van schade geldt hier de regel: normale huurslijtage is niet ten laste van de huurder, de andere schade wel. Een verouderd scharnier ten gevolge van normale slijtage en ouderdom zal bijvoorbeeld ten laste zijn van de verhuurder.
Uw verhuurder mag niet zomaar de huur opzeggen van uw woning. Dat kan alleen met een goede reden. Bijvoorbeeld omdat u geluidsoverlast geeft. Het maakt niet uit of u een vast huurcontract heeft.
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
Een huurder uitzetten betekent dat de huurovereenkomst door de rechter ontbonden moet worden. Dat kunt u helaas niet zelf doen. Een rechter maakt een einde aan de huurovereenkomst als de huurder de huur niet betaalt.
Een huurder heeft de verplichting om zich te gedragen als een goed huurder. Dit betekent dat de huurder in elk geval zorgvuldig om dient te gaan met het gehuurde en in overeenstemming dient te handelen met hetgeen hem in het maatschappelijk verkeer betaamt.
Een gebrek is een niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid waardoor je als huurder niet het volledige woongenot hebt van je huurwoning. Een aantal voorbeelden zijn: slechte staat van onderhoud, ongedierte, materiële beschadigingen, maar ook overlast van de buren kan worden gezien als een gebrek.
Kunt u als verhuurder zo maar iemand weigeren? In principe heeft de verhuurder de vrijheid om wel of niet in te stemmen. Toch is het zo dat wanneer een verhuurder de toestemming voor contractovername weigert, hij wel een onderbouwd bezwaar moet hebben tegen de overnamekandidaat.
Het staat een woningcorporatie in beginsel vrij om te bepalen met welke aspirant-huurders zij een huurovereenkomst sluit. Tenzij onder omstandigheden de weigering een woning te verhuren onrechtmatig is jegens de woningzoekende.
Gemiddelde woonlasten huurders variëren van 30 tot 41 procent van inkomen. Huurders van corporatiewoningen besteden gemiddeld 32% van hun netto inkomen aan woonlasten (huur, energie en belastingen). Particuliere huurders zijn gemiddeld 37% van hun inkomen kwijt aan de totale woonlasten.
Mag mijn verhuurder inkomensgegevens aanvragen voor de huurverhoging? U woont in een sociale huurwoning. Uw verhuurder mag de Belastingdienst vragen of uw huishoudinkomen hoog genoeg is om uw huur extra te verhogen. Het bedrag van uw inkomen krijgt uw verhuurder niet te zien.
Een sociaal verhuurkantoor biedt je als eigenaar stevige voordelen. In ruil hiervoor vraagt het SVK: een billijke huurprijs, die wel iets lager ligt dan de marktprijs. Er zijn geen wettelijke bepalingen over de huurprijs die een SVK aan je betaalt.
Voor vervangen sanitair geldt een vervangingstermijn van 30 jaar. Is uw badkamer/toilet ouder dan 30 jaar dan komt u in aanmerking hiervoor.
Als de gevels, keukens en het houtwerk in slechte staat zijn, kan er sprake zijn van gebreken. Die dient de verhuurder na melding door de huurder(s) dan te herstellen. Alleen betekent dat nog niet dat de verhuurder daarvoor moet overgaan tot (groot-)onderhoud en/of renovatie.
En voor huurverhogingen na woningverbetering geldt het maximum van 2,4% niet. Dat geldt voor de jaarlijkse huurverhoging. Maar de huurverhoging is niet onbeperkt. De huurverhoging moet sinds 1 mei 2021 in redelijke verhouding staan tot de kosten die de verhuurder heeft gemaakt voor de nieuwe, toegevoegde voorzieningen.