3 tot 5x keer sterker dan standaard glas Doordat het glas van autoruiten tegenwoordig extra gehard wordt (wat gebruikelijk is bij alle modellen die nu van de lopende band rollen) is het zelfs 3 tot 5 keer sterker dan standaard glas. Mocht het toch breken, dan barst het in talloze kleine, niet-scherpe stukjes uiteen.
Het begint vaak met een sterretje in je voorruit. Laat je dat niet repareren? Dan kan het na een tijdje uitgroeien tot een barst of scheur. Maar soms komen opspattende steentjes tijdens het rijden zo hard aan dat er meteen een barst in je voorruit zit.
Een beschadigde voorruit, of een voorruit die niet goed is afgesteld en vastgelijmd, kan bij een aanrijding eruit springen. De voorruit biedt ook structurele ondersteuning voor de auto, waardoor een niet goed gemonteerde voorruit er zelfs voor kan zorgen dat het dak instort.
Met een klein sterretje in je autoruit kan je in principe gewoon blijven rijden maar het is wel verstandig om de inslag snel te laten herstellen. Doe je dit niet, dan kan het sterretje doorscheuren door schokken en temperatuurverschillen.
Binnen 1 uur kunt u weer met een gerepareerde voorruit op pad. Een sterretje repareren is sneller dan een hele voorruit vervangen. Bij Carglass® repareren we een sterretje in de voorruit in minder dan 1 uur.
Dat voorruiten zo kwetsbaar zijn voor beschadiging heeft te maken met de plek ervan: steentjes en andere voorwerpen kunnen van onder de wielen van voor- en tegenliggers opspringen; takken van bomen kunnen eveneens krassen in het glas kerven; sterretjes en barsten kunnen ook door hagel veroorzaakt worden.
In veel gevallen is het mogelijk om een barst in uw voorruit te herstellen. Als de barst kleiner is dan een muntstuk van twee euro, is de kans groot dat we de barst kunnen herstellen middels voorruit reparatie.
In het directe gezichtsveld is voor de APK toegestaan: beschadigingen of verkleuringen met een doorsnede kleiner dan 20 mm (bijvoorbeeld de beruchte ster in de ruit), oppervlakte krassen smaller dan 5 mm en enkelvoudige scheuren (dus zonder vertakkingen), ongeacht de lengte.
Meestal liggen de voorruit vervangen kosten ergens tussen de 200 en 400 euro. Als je zeker wilt weten dat je niet teveel betaald, is het slim om bij meerdere garages na te vragen wat de kosten zijn. Je weet dan van te voren wat je kunt verwachten.
De voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten moeten minimaal 55% van het licht doorlaten. De achterzijruiten en de achterruit mogen een lagere lichtdoorlatendheid hebben als de auto links en rechts een buitenspiegel heeft.
De kwaliteit van het herstel of vervanging en de service van de twee grootste ruithersteller (Carglass en Autotaalglas) is bij beiden goed. Als u uw ruit laat herstellen of vervangen door één van beide organisaties kan dit in hun werkplaats of op een door u gewenste locatie (thuis, op het werk, etc).
Heeft je auto geen airconditioning, zet de verwarming dan op de hoogste stand en richt de blazers op de voorruit. Wrijf met een doek of zeem de binnenkant van de ruiten schoon. Gebruik een auto-ontvochtiger tegen beslagen ruiten en andere vochtproblemen.
Ondanks dat je voorruit niet zomaar uit elkaar zal vliegen, wacht je toch best niet te lang om je voorruit te laten herstellen of vervangen. Want hoe langer je ermee rondrijdt, hoe groter de kans dat het sterretje doorscheurt en je de voorruit moet laten vervangen. Wacht dus niet om ons te contacteren!
Barst in autoruit
Ongeveer 550 euro, afhankelijk van het type auto dat je rijdt. Door nieuwe technieken wordt reparatie of vervangen van ruiten nóg duurder. Denk aan projectie van je boardcomputer in de voorruit, of autoruiten die geschikt zijn voor regensensoren.
Het vervangen van een voor-, zij- of achterruit duurt over het algemeen niet langer dan 90 minuten. Een HPX4-reparatie van de voorruit duurt maximaal 60 minuten. Achter de schermen bestellen wij voor u de juiste autoruit en zorgen ervoor dat deze op het juiste moment voor u klaarstaat.
Hoe wordt een kleine autoruitschade gerepareerd? Bij autoruitschade die maximaal de grootte heeft van een twee euro muntstuk, kun je je ruit in de meeste gevallen laten herstellen. De barst of ster wordt dan met kunsthars gevuld, waarna er met een uv-lamp op wordt geschenen. Als laatste wordt de ruit gepolijst.
Een autoruit is en blijft glas. Je kan een kras niet verwijderen of wegpolieren. Indien we een kras zouden polieren op een autoruit zouden we de vorm en structuur van het glas veranderen waardoor je een misvormd beeld (optische vervorming) krijgt als je door de ruit kijkt.
De kosten verschillen per merk en type auto. Er is een standaardtarief van €121 inclusief BTW voor het monteren van autoruit daarbij is onder andere ook de kit en overig klein materiaal inbegrepen, het enige wat variabel is dat is de voorruit zelf. Een nieuwe voorruit kost gemiddeld €70 inclusief BTW.
Een HPX4®-ruitreparatie kost € 103,70. Heeft u meerdere sterretjes in uw ruit? Dan betaalt u € 207,40. Alle genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Bij ruitschade gaat het om schade aan de ruit zelf én gevolgschade door ruitscherven. Ruitschade is niet gedekt met een WA-verzekering. Maar meestal kun je ruitschade wel zonder gevolgen claimen op de beperkt cascodekking (WA+-verzekering).
Grofweg 50% van alle auto's die momenteel rondrijden heeft autoruiten met een dikte van 5 millimeter. De andere helft van de voertuigen heeft glas dat niet dikker is dan 4,5 millimeter.
Carglass® vervangt iedere autoruit ongeacht merk, model of bouwjaar van de auto. Hoe lang duurt een ruitvervanging? Een ruitvervanging duurt ongeveer 2 uur (inclusief 60 min.
Een voorruit, achterruit of zijruit vervangen we meestal in 1u30 – afhankelijk van het wagenmodel. Dankzij onze exclusieve sneldrogende lijm kan meteen je na de vervanging vertrekken – en dat scheelt al snel een uur!
Twee soorten veiligheidshamers
De hamers hebben een scherpe punt, en met een flinke klap gaat de hele ruit kapot. Belangrijk is de plek waar je de ruit kapotslaat. Dat is niet in het midden, maar juist in de hoekjes van de ruit. Daar is de starheid het hoogst en zal de ruit het snelst sneuvelen.