In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Hoe begin je? Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
In je persoonlijke profiel beschrijf je wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Dit doe je door stil te staan bij je karaktereigenschappen, drijfveren en waarden (wie ben ik?), je talenten, competenties en vaardigheden (wat kan ik?) en je interesses, passies en loopbaanwensen (wat wil ik?).
Jezelf voorstellen
Stel jezelf voor door je naam, je functietitel en waar je werkt te benoemen. Volg dit met een korte biografie. Vergeet niet wat over je ervaring te vertellen. Als je een presentatie houdt voor een groep mensen die jou al kennen, is het niet nodig om jezelf voor te stellen.
Stel jezelf voor aan iedereen die je ontmoet, zorg dat je als korte 'pitch' in een paar zinnen kunt vertellen wie je bent en wat je komt doen. Vraag ook belangstellend naar de functie van degene tegenover je en probeer sowieso haar of zijn naam en afdeling te onthouden, maar blijf niet te lang kletsen.
Samenvatting
Het is de bedoeling dat je niet in herhaling gaat vallen, aangezien ze je presentatie al hebben aangehoord. Oftewel zorg ervoor dat hij kort en bondig is en met andere woorden. Je stipt als het ware de hoogtepunten aan. Door deze herhaling (op een andere manier) onthoudt het publiek je presentatie beter.
Een originele presentatievorm is het gebruik van een infographic. Je gebruikt deze vorm om data op een duidelijke manier te presenteren naar het publiek. Infographics zijn enorm populair en komen steeds vaker terug tijdens presentatie vooral als er cijfers gepresenteerd worden.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Wat is een pitch? Een pitch is de presentatie van een idee of voorstel in extreem korte tijd. We noemen het ook wel een elevator pitch, omdat zo'n verhaal niet langer mag duren dan een ritje in de lift: 30 seconden tot een minuut. Het is de tijd die mensen doorgaans krijgen om een idee te verkopen aan een drukke baas.
Een bio representeert wie je bent en wat jou onderscheidt van anderen. Maar juist door die ontelbare hoeveelheid profielteksten is het lastig om eruit te springen. Om over creativiteit en tijdgebrek nog maar te zwijgen.
Laat persoonlijke sprankeling uit je korte bio spreken. In het beste geval wordt in je korte bio zowel je toon, je stijl, je ervaring als je expertise duidelijk, het liefst met een 'eigenwijze twist' die bij jou past, niet geforceerd, maar kloppend in het geheel. Verlevendig je korte bio met wapenfeiten.
Jezelf voorstellen of introduceren is veel meer dan alleen het noemen van je naam; het is een manier om contact met nieuwe mensen te leggen door een paar woorden te wisselen, en het gaat ook vaak gepaard met fysiek contact.
Jezelf online voorstellen door middel van een leuk mailtje waarin je jezelf kort voorstelt. Hierdoor weten ze alvast wie je bent voordat niemand weet dat jij nieuw bent. In dit mailtje vertel je heel kort iets over jezelf en zet er een leuke spontane foto bij. Het belangrijkste is, houdt het kort maar krachtig.
Jezelf voorstellen is misschien niet het hoofddoel, maar wel nodig om te vertellen wie je bent. Begin hiermee na je introductie en beperk je tot één alinea. Houd het feitelijk, maar benoem zeker even waar je trots op bent. Wat je kiest, moet wel relevant zijn voor de functie.
Natuurlijk wil een schoolleiding weten wat jouw persoonlijke interesses zijn en hoe jouw leven er buiten werktijd uitziet. Dit helpt bij het schetsen hoe jij als persoon bent. Maar houd het kort. Vertel kort over jezelf en koppel dat naar wat je binnen je vakgebied belangrijk vindt en wat je allemaal al hebt gedaan.
Onderzoeken wie je wilt zijn is een pad van eliminatie en zelfacceptatie. Je onderzoekt wat jouw natuur is, gooit de rest overboord en omarmt wat overblijft voor wat het is. Je kunt niet alles zijn voor iedereen, maar je kunt wel jezelf zijn.
“Wat wil ik” hangt samen met: wat kan ik en wat vind ik leuk? Je talenten kennen is een belangrijke in het beantwoorden van de vraag “ Wat wil ik?”. Je bent in je werk en privé altijd hetzelfde in wat je doet en kunt en dus wat je leuk vindt blijft hetzelfde. Hoe kom je daar dan achter?
Door jezelf dus de vraag te stellen, wie je bent, ben je persoonlijk aan het groeien en daarmee ben je bereid oude pijn of overtuigingen los te laten. Door dit los te laten, kun je dichter bij jouw innerlijke kern komen. Je kunt daarmee tot de essentie van jezelf komen.