Jezelf online voorstellen door middel van een leuk mailtje waarin je jezelf kort voorstelt. Hierdoor weten ze alvast wie je bent voordat niemand weet dat jij nieuw bent. In dit mailtje vertel je heel kort iets over jezelf en zet er een leuke spontane foto bij. Het belangrijkste is, houdt het kort maar krachtig.
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Voorbeeld 'vertel over jezelf'
Ik ben (naam) en ik woon (gezinssituatie/kinderen/getrouwd/alleenstaand) in (woonplaats). Ik houd ervan om/dingen die me blij maken zijn (1 of 2 hobby's /passies).
Een voorbeeld: “Mijn naam is (vul in: jouw naam), ik ben gebeten door (vul in: jouw specialiteit) en ik hoop deze skill volop in te kunnen zetten bij (vul in: bedrijf waarbij je solliciteert).” Zo verkoop je jezelf beter en verloopt je sollicitatiegesprek gemakkelijker!
Wat trekt je aan in dit bedrijf? Noem bijvoorbeeld de prettige werkomgeving, de bedrijfscultuur en de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Laat blijken dat je hebt verdiept in de organisatie. Je kunt bijvoorbeeld relevante trends of producten noemen die je aanspreken.
Laat persoonlijke sprankeling uit je korte bio spreken. In het beste geval wordt in je korte bio zowel je toon, je stijl, je ervaring als je expertise duidelijk, het liefst met een 'eigenwijze twist' die bij jou past, niet geforceerd, maar kloppend in het geheel. Verlevendig je korte bio met wapenfeiten.
Stel jezelf voor aan iedereen die je ontmoet, zorg dat je als korte 'pitch' in een paar zinnen kunt vertellen wie je bent en wat je komt doen. Vraag ook belangstellend naar de functie van degene tegenover je en probeer sowieso haar of zijn naam en afdeling te onthouden, maar blijf niet te lang kletsen.
Tip 7: Vertel een verhaal
Verpak je 'over ons' pagina met je missie, visie en geschiedenis daarom in een goed verhaal. Een verhaal waarin je vertelt wat je drijfveren zijn en waarom je doet wat je doet. Eentje die jouw bezoekers boeit. Daarbij kun je (omwille van het verhaal!) de waarheid best een beetje aanpassen.
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Natuurlijk wil een schoolleiding weten wat jouw persoonlijke interesses zijn en hoe jouw leven er buiten werktijd uitziet. Dit helpt bij het schetsen hoe jij als persoon bent. Maar houd het kort. Vertel kort over jezelf en koppel dat naar wat je binnen je vakgebied belangrijk vindt en wat je allemaal al hebt gedaan.
Vertel in de volgende alinea's iets over jezelf. Over wie je bent, wat je doet, waar je goed in bent en waarom jij geschikt bent voor de baan. Maar geef ook aan wat je nog graag zou willen leren.
Enthousiast, vriendelijk, emotioneel, sociaal en betrokken.
Waarom is een over ons pagina belangrijk? De 'Over ons' pagina is een veel bekeken pagina van je website. Kijk eens in je Google Analytics statistieken en je zult zien dat het merendeel van je bezoekers een bezoek brengt. Dit is de pagina waar je iets over je bedrijf vertelt.
Waar introduceer je je onderneming? Je kunt een website online zetten en een bericht op je eigen sociale mediakanalen posten. Maar veel meer impact maak je door je onderneming op een onafhankelijk platform te introduceren, zoals nieuwsmedia of relevante communities.